آفتاب

انتقاد شدید همسر جورج کلونی از برنده جایزه صلح نوبل | کشتار مسلمانان روهینگیا راز نیست

انتقاد شدید همسر جورج کلونی از برنده جایزه صلح نوبل | کشتار مسلمانان روهینگیا راز نیست

همشهری آنلاین: امل علم‌الدین از آنگ سان سو چی خواست از دو خبرنگار افشاگر جنایات دولت میانمار علیه مسلمانان روهینگیا عذرخواهی و آنها را از زندان آزاد کند.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از فرانس‌پرس، همسر جورج كلوني كه حالا ديگر با نام امل كلوني شناخته مي‌شود و از نامدارترين وكلا در حوزه حقوق بشر است، در سخنراني خود در نشست آزادي رسانه‌ها در سازمان ملل متحد فرصت را مناسبت دانست و از زنداني شدن دو خبرنگار رويترز در ميانمار به شدت انتقاد كرد.

  • پارلمان کانادا شهروندی افتخاری آنگ سان سوچی را پس گرفت

كيا سو او 28 ساله و وا اون 32 ساله در حالي با اتهام افشاي اسرار طبقه‌بندي‌شده دولت ميانمار به زندان افتاده‌اند كه سوچي و ديگر مسئولان ميانماري سال‌هاست نسل‌كشي مسلمانان روهينگيا را آغاز كرده‌اند و بدون توجه به اعتراض‌هاي جهاني و بين‌المللي به جنايت‌هاي خود ادامه مي‌دهند. خبرنگاران رويترز كه متاهل هستند و فرزند هم دارند، ماه گذشته به زندان افتادند و بايد هفت سال پشت ميله‌ها روزگار بگذرانند.

خانم كلوني در سخنان خود در نيويورك گفت: «دولت ميانمار خبرنگاران رويترز را زنداني كرد تا مانع انتشار گزارش كشتار غيررسمي 10 مرد و پسر روهينگيا شود. خانم سوچي كه خودش برنده جايزه صلح نوبل شده، زماني به جوانان ميانماري وعده آزادي و احترام به قانون داده بود. او مي‌داند قتل عام مسلمانان اسرار دولتي نيست و افشاي آن از يك روزنامه‌نگار جاسوس نمي‌سازد. سوچي گفته بود حتي يك زنداني سياسي هم زياد است و حالا دو خبرنگار را به زندان انداخته است.»

حدود 700 هزار مسلمان روهينگيا در يك سال اخير از ميانمار به بنگلادش گريخته و آواره شده‌اند. ارتش ميانمار با ساكنان عمدتا بودايي از تابستان 2017 متهم به قتل عام و تجاوز وحشيانه به هزاران روهينگيايي است و خانه و كاشانه آنها را هم به آتش كشيده است. با وجود حضور چند نسل از مسلمانان در اين كشور آسيايي، قوم روهينگيا در ميانمار خارجي محسوب مي‌شوند و روند هويت‌زدايي از آنها از سال 1982 آغاز شده است.

کد N1971181

وبگردی