آفتاب
در گفتگو با آسوشیتدپرس؛

صالحی: برنامه هسته‌ای خود را در صورت فروپاشی برجام تسریع می‌کنیم

صالحی: برنامه هسته‌ای خود را در صورت فروپاشی برجام تسریع می‌کنیم

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تأکید کرد: اگر توافق هسته ای به شکست منتهی شود، تبعات آن سخت خواهد بود و ایران قدرتمندتر از همیشه برنامه هسته ای خود را تسریع می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد: تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ ای (برجام) وی را در طرف بازنده قرار می‌ دهد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با ابراز امیدواری به تداوم برجام هشدار داد: اگر توافق هسته ای به شکست منتهی شود، تبعات آن سخت خواهد بود و ایران قدرتمندتر از همیشه برنامه هسته ای خود را تسریع می کند.

وی در ادامه افزود: در صورتی که هرگونه حمله ای علیه دانشمندان هسته‌ ای ایران به انجام برسد، عواقب آن ناگوار خواهد بود. تصمیم ترامپ در خروج از برجام موجب شد تا وی در طرف بازنده تاریخ قرار گیرد.

علی‌اکبر صالحی در ادامه افزود: به نظر من، ترامپ بازنده است؛ زیرا او فقط منطق قدرت را پیگیری می‌ کند. او فکر می‌ کند که می‌ تواند برای مدتی به این کار ادامه دهد اما از نظر من، او از خروج از برجام سودی نخواهد برد.

بر اساس اعلام آسوشیتدپرس، صالحی در ادامه همچنین گفته است که برجام ایران را در استفاده از تعداد محدودی از سانتریفیوژهای قدیمی موسوم به IR-1s محدود کرده است؛ اما تأسیسات جدیدی که قرار است در نطنز ساخته شود، این امکان را به ایران می‌ دهد تا سانتریفیوژهای جدیدتر و پیشرفته‌ تری به نام های IR-2M ، IR-4 و IR-6 تولید کند که می‌توانند اورانیوم را با سرعت بیشتری غنی‌ سازی کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تأکید کرد: این امر بدین معنا نیست که ایران خود را به تولید این سانتریفیوژها محدود می کند؛ بلکه این کار تنها مرحله آماده سازی است. در صورتی که ایران تصمیم به آغاز تولید انبوه سانتریفیوژها بگیرد، ما آمادگی کاملی داریم.

این مقام ایران اضافه کرد: اگر مجبور به خروج از توافق هسته‌ ای شویم، قطعا به نقطه قبلی باز نخواهیم گشت، بلکه در جایگاه بسیار بسیار بالاتری قرار خواهیم گرفت.

کد N1956000

وبگردی