آفتاب

باز هم دست های پشت پرده | جاده جنگل ابر، به پاسگاه محیط بانی تبدیل شد

باز هم دست های پشت پرده | جاده جنگل ابر، به پاسگاه محیط بانی تبدیل شد

ریاست وقت سازمان محیط زیست ابتدا با این طرح مخالفت کرد، اما دست های پشت پرده قوی تری در کار بود

آفتاب آنلاین: خبر خوبی که دیروز حمیدرضا میرزاده با انتشار این عکس از اداره محیط زیست شهرستان شاهرود منتشر کرد؛ سردر محیط بانی جنگل ابر شاهرود. شاهرود که برای محیط زیستی ها با نام جنگل ابرش می درخشد. اولین بار در سال 86  با نام این جنگل بر سر زبانها افتاد. زمانی که در دولت نهم، و طی یک سفر استانی، یک شبه تصمیم به عبور جاده از این جنگل گرفته شد. ریاست وقت سازمان محیط زیست ابتدا با این طرح مخالفت کرد، اما دستهای پشت پرده قوی تری در کار بود! بهانه خوبی برای عبور جاده جور شده بود:  مسیر رفت و آمد روستاییان آسانتر شود!
در این بین اما، فعالان محیط زیستی و کارشناسان حوزه جنگل، منابع طبیعی و محیط زیست، بیکار ننشستند و بارها مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده بودند. این جنگل قسمت مهمی از جنگل‌های هیرکانی را به خود اختصاص می داد، و به دلیل موقعیت جغرافیای خاصش که در مرز دو اقلیم خشک و بیابانی و معتدل و مرطوب واقع شده بود، یکی از غنی ترین بخش های جنگلی شمال ایران بود. جدای از نامش که به دلیل افزایش ارتفاع از سطح دریا منجر به آشتی ابر و جنگل می شد و شکوه خاصی به منطقه تزریق می کرد، این جنگل یک بوم‌مرز (اکوتون) بود. بوم مرزها از تنوع زیستی بسیار بالایی برخورداند و با ارزش ترین ذخایر اکوسیستمی را در خود جای می دهند.
نامه‌نگاری های فراوانی صورت گرفت و تا سال 92 طرح در حاله‌ای از ابهام بود، اما در ابتدای آن سال خبر قطعی شدن احداث جنگل ابر مطرح شد. تلاش فعالین محیط زیستی قوت بیشتری به خود گرفت و رسانه‌ها بیش از هر زمان دیگری، به جنگل ابر می پرداختند. اگر فضای مجازی به قوت امروز حضور داشت، جنگل ابر به ترند آن روزها مبدل می شد! تلاش‌ها و پیگیری ها نتیجه داد تا اینکه نه تنها از احداث جاده در این جنگل جلوگیری شد، بلکه در دی ماه 93، به منظقه حفاظت شده ارتقا یافت و اکنون پس از گذشت 4 سال، نخستین پاسگاه محیط بانی در این جنگل احداث می شود.
وقوع این امر دسترنج استمرار و پیگیری فعالین محیط زیستی است که امروز به ثمر نشسته است. خواستن و قدرت اراده مردم را جدی بگیریم!

منصوره محمدی

کد N1946831

وبگردی