آفتاب
اختصاصی سایت آفتاب به بهانه روز دختر

شهرزاد کمال‌زاده: دختران در مرحله دوم توجه قرار نگیرند

شهرزاد کمال‌زاده: دختران در مرحله دوم توجه قرار نگیرند

مردانه بودن را در کنار دختر بودنم پرورش دادم تا موفق باشم

آفتاب: در حال حاضر مشغول بازی در مجموعه تلویزیونی «عروس تاریکی» به کارگردانی محمود معظمی و تهیه کنندگی محمدرضا تخت کشیان است که تا چند ماه دیگر بر روی آنتن تلویزیون می‌رود. همچنین فیلم سینمایی «برمودا» و «دو کیلومتر به کردان» را که در دست تدوین است در آینده بر پرده سینما خواهد داشت. به مناسبت روز دختر با شهرزاد کمال‌زاده گفتگویی داشتیم:
شهرزاد کمال‌زاده ضمن تبریک روز دختر به تمامی دختران این سرزمین گفت: «ما در کشورمان دختران و زنان بسیار نمونه‌ای در تمام عرصه‌ها داریم که امیدوارم به نسبت شایستگی‌هایی که دارند بتوانند به جایگاهی که سزاوارشان است برسند.»
وی افزود: «هر فرد به نسبت جایگاه و شرایط زندگی خود، دغدغه‌هایی دارد. من به عنوان فردی که ۱۸ سال در حوزه سینما و تلویزیون زندگی کرده‌ام و آن را خانه دوم خود می دانم یکی از دلایلی که به خاطر آن ازدواج نکردم، حس علاقه‌ام به حرفه بازیگری بوده است.»
بازیگر مجموعه تلویزیونی عروس تاریکی در مورد حمایت از دختران به سایت آفتاب گفت: «به نظرم بهتر است دختران ما در هر زمینه‌ای که فعالیت می‌کنند بیشتر مورد حمایت و توجه قرار گیرند. فکر می‌کنم هر خانمی در هر جامعه‌ای که زندگی می‌کند نیاز به حمایت، احترام، همراهی و همفکری دارد. در هر جامعه‌ای که باشد دوست دارد همگام با مردان به فعالیت بپردازد و توجهی که به آن‌ها می‌شود در مورد دختران هم صدق کند. آن‌ها دوست ندارند به عنوان مخلوقات ضعیف جامعه در نظر گرفته شوند. در واقع نباید دختران در مرحله دوم توجه قرار گیرند.»
او در مورد تفاوت قائل شد جامعه بین دختران و پسران گفت: «در گذشته برای من هم پیش آمده که مورد چنین تبعیض‌هایی قرار گرفته باشم اما هر چه جلوتر می‌رویم و زمان می‌گذرد تجربیات بیشتری کسب می‌کنیم و از این تبعیضات کم می‌شود. البته رسانه‌ها و برنامه‌های تلویزیونی که در سالهای اخیر ساخته شد در این تغییر دیدگاه بی تأثیر نبوده‌اند.»
بازیگر تلویزیون در مورد رفتارهایی که دختران را در جامعه ضعیف‌تر جلوه دهد به آفتاب کفت: «واقعیت این است که من از سن کم تا حدودی رفتارهای دخترانه را از خصوصیات اخلاقی خودم حذف کردم تا متهم به ضعیف بودن نشوم و بتوانم در اجتماع زندگی مطلوبی داشته باشم. به طور کلی رفتار دخترها وقتی وارد جامعه می‌شوند بسیار بیشتر از مردان و پسرها زیر ذره بین است هر چند این نگرش نسبت به دختر خانم‌ها این روزها کمتر شده است.»
کمالزاده در توصیف دوران کودکی خود گفت: «من متولد سال ۶۴ هستم و خیلی زودتر از سنم بزرگ شدم. به جرات می‌توانم بگویم خیلی اتفاقات و دیدگاه‌ها باعث شور و نشاط کودکی در ما از بین برود. در همان کودکی که دختر بچه بودیم اگر می‌خندیدیم یا شیطنت‌های کودکانه داشتیم، مورد سرزنش قرار می‌گرفتیم. آن زمان‌ها می‌گفتند دختر نباید اینگونه باشد وگرنه قضاوت‌های نادرستی در مورد دخترها می‌شد. من به عنوان یک خانم با آنکه تمام احساسات، روحیات و خصوصیات اخلاقی یک خانم را دارم ولی باید بگویم این جامعه مرا مردانه بزرگ کرد ولی در کل با دوستان و خانواده و اطرافیانم بسیار مهربان و دلسوز هستم. به خاطر همین محدودیت‌ها یاد گرفتم که باید در رفتارهایم تغییر ایجاد کنم و مردانه بودن را در کنار دختر بودنم پرورش دادم تا موفق باشم.»
او در مورد این‌که آیا خلق‌وخوی مردانه باعث از بین رفتن خوی زنانه شما نشده است گفت: «این تصور اشتباه است که فکر کنیم اگر با خلق و خویی مردانه در جامعه کارکنیم ممکن است خلق و خوی زنانه‌مان از بین برود و دیگر دختری مهربان یا زنی دلسوز نباشیم. مطمئناً شما هم دیده‌اید زنانی را که در کار و جامعه بسیار جدی و حتی خشک و خشن ولی در خانه‌هایشان زنان و دخترانی مهربان و وفادار و از خود گذشته هستند. اگر خلاف این را شاهد باشیم مشکل از خصوصیات اخلاقی خود آن‌هاست که تک‌بعدی هستند و نمی‌توانند اخلاق کاری و زندگی شخصی‌شان را از هم تفکیک کنند.»

هدی جاویدی

کد N1912693

وبگردی