آفتاب
عضو کمیسیون بهداشت مجلس مطرح کرد؛

اجرای راهنماهای بالینی یکی از راهکارهای کنترل هزینه‌های سلامت

اجرای راهنماهای بالینی یکی از راهکارهای کنترل هزینه‌های سلامت

نایب رئیس دوم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، اجرای راهنماهای بالینی را یکی از راهکارهای کنترل هزینه بیمه‌ها دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد نعیم امینی فرد با بیان اینکه اولین قدم برای کنترل هزینه‌های سلامت، اجرای موارد مهم تاکید شده در برنامه ششم توسعه است، گفت: در اولین گام باید منابع پایداری برای نظام سلامت در نظر گرفته شود و در گام بعد باید هزینه‌ها را کنترل کرد.

وی افزود: اولین قدم برای کنترل هزینه‌ها، اجرای راهنماهای بالینی است. همچنین توانمندسازی بیمه‌ها نیز به عنوان اصلی‌ترین رکن سیستم پرداخت در نظام سلامت باید مورد توجه قرار گیرد.

امینی فرد با اشاره به بدهی انباشته بیمه‌ها، بیان کرد: در برنامه‌های پنجم و ششم توسعه، تکالیفی بر عهده بیمه‌ها گذاشته شد. اگر قرار باشد تکالیفی برای بیمه‌ها در نظر بگیریم، اما منابع مالی کافی تعیین نکنیم، پدیده‌ای با عنوان بدهی انباشته اتفاق می‌افتد. وقتی بیمه‌ها وارد سال جدید مالی می‌شوند، انبوهی از بدهی انباشته ز سال گذشته وجود دارد و همین روند ادامه پیدا می‌کند.

وی درباره راه‌کار پیشنهادی خود برای حل این مشکل گفت: اولین راه‌کار در نظر گرفتن منابع کافی است. سپس باید به توانمندسازی بیمه‌ها با استفاده از تجربه‌های بین المللی پرداخت.

امینی فرد با بیان این‌که بیمه‌ها بدون دریافت سرانه کافی از بیمه شدگان نمی‌توانند حیات خود را ادامه بدهند، اظهار کرد: این سرانه باید طوری تعریف شود که هزینه دهک‌های پایین را خود دولت پرداخت کند و در دهک‌های بالا با مشارکت بیمه شده همراه باشد. در واقع راه دیگری جز این وجود ندارد. زیرا منابع اقتصادی کشور محدود است و باید راهی پیدا شود که ضمن آسیب نرسیدن به جیب دهک‌های پایین، امکان تامین منابع مالی برای بیمه‌ها نیز وجود داشته باشد.

 عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: راه‌کار مهم دیگر هم اجرای راهنماهای بالینی است که به طور قطع کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی را تضمین خواهد کرد.

کد N1908270

وبگردی