آفتاب

کره‌شمالی تولید اورانیوم غنی‌شده را افزایش داده است

کره‌شمالی تولید اورانیوم غنی‌شده را افزایش داده است

بنا بر گزارش‌ها، کره شمالی در ماه‌های گذشته تولید اورانیوم غنی‌شده را برای تسلیحات هسته‌ای افزایش داده است، حتی در دورانی که مشغول دیپلماسی و رایزنی با آمریکا بوده است.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری رویترز، آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده باور دارند که کره‌شمالی تولید سوخت برای تسلیحات هسته‌ای خود را در چندین محل مخفی، در ماه‌های گذشته، افزایش داده است و ممکن است تلاش کند این مسئله را هنگام گفت‌وگو با ایالات متحده درباره مسائل هسته‌ای پنهان کند.

این خبر را شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی، به نقل از یک مقام‌های آمریکایی، منتشر کرد.

در گزارشی که روز گذشته -جمعه- منتشر شد و آن را آخرین برآورد اطلاعاتی آمریکا می‌دانند، خبری از جملات درودآمیز «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، نیست. ترامپ پیشتر در پیامی توئیتری نوشته بود که «کره شمالی دیگر تهدیدی هسته‌ای برای ایالات متحده به شمار نمی‌آید.»

شبکه ان‌بی‌سی، به نقل از پنج مقام ناشناس آمریکایی، گزارش داده که کره شمالی در ماه‌های گذشته تولید اورانیوم غنی‌شده را برای تسلیحات هسته‌ای افزایش داده است، حتی در دورانی که مشغول دیپلماسی و رایزنی با آمریکا بوده است. 

در این گزارش آمده است که براساس این ارزیابی اطلاعاتی، کره شمالی علاوه بر سایت معروف تولید سوخت در یونگ‌بیون،‌ چندین پایگاه مخفی دیگر نیز در اختیار دارد. 

شبکه ان‌بی‌سی به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد: «مدرکی صریح دال بر این وجود دارد که آنها تلاش دارند آمریکا را فریب دهند.»

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از اظهارنظر درباره این گزارش خودداری کرد و وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که نمی‌تواند این گزارش را تایید کند و درباره مسائل اطلاعاتی اظهارنظر نمی‌کند. کاخ سفید نیز از اظهارنظر در این‌باره سر باز زده است. 

 

کد N1903976

وبگردی