آفتاب

همزمانی تحریم و برجام غیرممکن است

همزمانی تحریم و برجام غیرممکن است

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: همزمانی تحریم و برجام غیر ممکن است، این را رهبری صریحا فرمودند. گفتند نمی‌شود هم برجام داشته باشیم هم شاهد تحریم باشیم. تمامی اقدامات ما در چارچوب این اصول چهارگانه است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، علی اکبر صالحی (رئیس سازمان انرژی اتمی) در نشست خبری خود پس از دستور رهبری عنوان کرد: انشالله همانگونه که تاکنون خداوند نظر لطف به این مملکت خداجو داشته؛ همچنان از این لطف خدا برخوردار باشیم. دیروز رهبری فرمانی صادر کردند که سازمان انرژی اتمی در یکسری زمینه‌ها که در چارچوب برجام تلقی می‌شود, فعالیت‌هایی را آغاز کند و سرعت ببخشد.

وی افزود: ما بعد از فرمان رهبری باید به سرعت اطلاع‌رسانی کنیم و بگوییم در چه مرحله‌ای هستیم.

‎صالحی با بیان اینکه باید چند نکته را توجه کرد، گفت: یک اصل التزام به تعهدات است. رهبری همواره گفتند اگر جمهوری اسلامی ایران تعهدی را پذیرفت ملتزم به آن تعهدات است. این اصلی اخلاقی دینی و سیاسی است. لذا این اصل برای ما همواره در سازمان مدنظر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: ما قبل از برجام توافق پادمانی را مدنظر قرار می‌دادیم و بعد از برجام به توافق پادمانی پروتکل و ملاحظات برجامی اضافه شد. ما بعد از برجام به هر سه عمل کردیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: اصل دوم این است که فعالیت‌های هسته‌ای ایران همانگونه که همواره از  سوی مقامات مطرح شده صلح‌آمیز است و مبنای آن فتوای رهبری است که فرموند تولید، انباشت و به‌کارگیری سلاح کشتار جمعی و هسته‌ای برای ما حرام است پس ما ملتزم به این اصل هستیم و هیچ گاه منحرف نشده‌ایم و نخواهیم شد.

وی ادامه داد: اصل سوم اینکه اهمیت صنعت هسته‌ای برای کشور دو هدف عمده را سازمان دنبال می‌کند یکی تامین برق هسته‌ای و دیگری تامین سوخت مطمئن نیروگاه‌های هسته‌ای. صنعت هسته‌ای از این باب مدنظر کشور ما هست چون می‌تواند در سبد تولید انرژی جایگاهی درخور با توجیه اقتصادی داشته باشد. بنابراین اهمیت صنعت و فناوری هسته‌ای اصل سوم است. رهبری همواره تاکید بر صنعت هسته‌ای داشتند و حمایت‌های لازم را در خصوص این صنعت  داشتند.

صالحی با بیان اینکه یک اصل دیگر این است که همزمانی تحریم و برجام غیرممکن است، گفت: این را رهبری صریحا فرمودند. گفتند نمی‌شود هم برجام داشته باشیم هم شاهد تحریم باشیم. تمامی اقدامات ما در چهارچوب این اصول چهارگانه است.

وی افزود: فناوری هسته‌ای ذاتا یک فناوری دوگانه است. یعنی این ظرفیتی است که از نظر افکار عمومی ظرفیت دوگانه دارد چه صلح‌آمیز چه غیرصلح‌آمیز. من گفتم ما دنبال استفاده صلح‌آمیز هستیم ولی غرب متاسفانه سعی می‌کند این فناوری و صنعت که برای کشور ما از اهمیت زیادی برخوردار است را تبدیل به نقطه ضعف بکند.

صالحی تاکید کرد: عنایت دارید این فناوری امکان استفاده از آن در حوزه‌های مختلف اعم از سلامت و صنعت و کشاورزی هست. ظرفیت با ارزشی است که اگر کشوری برخوردار باشد بیش از هر چیز از استاندار بالای صنعتی برخوردار خواهد شد چون مبتنی بر استانداردهای بسیار دقیق است لذا اگر این صنعت را به بلوغ در کشور برسانیم صنایع دیگر هم از این شرایط برخوردار خواهند بود

وی افزود: طرف مقابل نمی‌خواهد ما از این عامل قوت برخوردار باشیم و سعی می‌کنند بگویند ما در ایران نفت مفت داریم پس چرا دنبال نیروگاه هسته‌ای هستیم؟ آفتاب آمد دلیل آفتاب. ببینید در خلیج فارس کشوری داریم دو سه ملیون جمعیت بیشتر ندارد و اندازه ما نفت صادر می‌کند ولی دارد چهار نیروگاه هسته‌ای می‌سازد. آن وقت ساخت نیروگاه هسته‌ای ما با هشتاد میلیون جمعیت برای آنها توجیه‌ناپذیر است و می‌گویند چرا دنبال نیروگاه هسته‌ای هستند؟

رئیس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آنها به دنبال این هستند که افکار عمومی را سست کنند و برخی هم متاسفانه در داخل کشور در تحلیل‌هایشان این مطلب را بازتاب می‌دهند. بهتر است به گفتمان علمی توجه کنید مسائل علمی و فنی چیزی نیست که هرکس راحت بخواهد درباره آنها اظهارنظرهای روزنامه‌ای بکند آنهم بدون اینکه استدلال علمی داشته باشد.

وی افزود: ما نباید بگذاریم این دستاورد عظیم را که موجب اقتدار جمهوری اسلامی شده تبدیل به نقطه ضعف شود.

ادامه دارد...

کد N1890302

وبگردی