آفتاب

غفلت از اثرگذاری تصمیمات مقطعی بر تحولات بزرگ یک مساله است

غفلت از اثرگذاری تصمیمات مقطعی بر تحولات بزرگ یک مساله است

رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، هماهنگی بین امور جاری در تصمیمات نهادهای اجرایی را مهم دانست و گفت: باید بین اتخاذ تدابیر برای امور روزمره کشور و نیز فعالیت‌های مهمی که لازمه پیشرفت آن است، نوعی هم‌افزایی ایجاد شود.

به گزارش ایسنا، صادق واعظ‌زاده در هفتمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که امروز (19 اردیبهشت) در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی ایران برگزار شد، با بیان اینکه امروز بعد از هفت سال تلاش متفکران و باز شدن عمیق‌ترین مباحث نظری تا عملیاتی‌ترین راهکارهای مورد نیاز برای پیشرفت کشور، این جمع موفق شده است مباحث گسترده را در قالب یک متن هدفمند تقدیم مقام معظم رهبری کند، الگوی پایه را به جوانی دارای اعضاء و جوارح لازم برای تلاش و فعالیت تشبیه کرد و گفت: این جوان هنوز به بلوغ و پختگی نرسیده و به عبارتی این الگو نمی‌تواند به تنهایی دستورالعمل پیشرفت کشور قرار بگیرد.

وی ضمن انتقاد از پراحکام بودن و پرداختن "به همه مسائل خوب" در موارد مشابه، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را مختصر و گزیده توصیف کرد و افزود: تفسیر بیش از حد در چنین مواردی موجب آن می‌شود که اقل ممکن به اجرا در آید.

رئیس شورای عالی و رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت سیر تحولی کشور را یک حرکت اجتماعی پیوسته همراه با فراز و فرودها و تحولات بزرگ دانست و گفت: چنین چیزی در عمل یک جریان واحد است، اما غفلت از اثرگذاری تصمیم‌های مقطعی در خصوص مسائل جاری کشور بر تحولات بزرگ یک مشکل به حساب می‌آید.

واعظ‌زاده با بیان اینکه راه پیشگیری از غفلت در این خصوص باید در خود الگو پیش‌بینی شده باشد، تحقق تغییرات اساسی در کشور را نیازمند "جراحی" دانست و تصریح کرد: این موضوع که گمان بریم تصمیمات مقطعی در مورد تغییرات و تحولات اساسی کفایت می‌کند،‌ یک فرض اشتباه است؛ چنین تغییراتی نیازمند اقدامات بزرگ، منابع و بسیج نیروها در جهت اهداف معین است.

وی لازمه تحقق پیشرفت را نفوذ در ساختارهای اجتماعی بسیار مقاوم عنوان و تاکید کرد: بسیاری از گزاره‌هایی که در سند الگوی پیشرفت ذکر شده، به نوع نگرش همه ملت ایران اشاره دارد.

رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ضمن تاکید بر تبدیل مهارت‌های حرفه‌ای بومی به فناوری‌های صنعتی، تصریح کرد: دقت نظر فوق‌العاده ما در مصرف که خواهان استحکام آلمانی، زیبایی‌شناسی ایتالیایی و دقت ژاپنی است، با اهمال کاری و دستپاچگی ما در مرحله تولید جور در نمی‌آید؛ این در حالی است که ویژگی‌هایی همچون محکم‌کاری و استحکام در ساخت در فرهنگ ما وجود دارد، چنانکه برج طاووس بعد از هزاران سال پابرجا مانده است.

واعظ‌زاده در پایان ابراز امیدواری کرد که منابع حرکت‌های بزرگ فراهم شده و تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که نیازمند تحولات بلند مدت نیز هست، نتایج خوشی را به ارمغان آورد.

انتهای پیام

کد N1874229

وبگردی