آفتاب
عضو کمیسیون بهداشت مجلس؛

ورود افراد سودجو به طب سنتی/ سلامت مردم تهدید می شود

ورود افراد سودجو به طب سنتی/ سلامت مردم تهدید می شود

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، بر لزوم همکاری هماهنگ وزارتخانه های بهداشت، جهاد کشاورزی و صنعت برای جلوگیری از آسیب بیشتر به طب سنتی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد حمزه، با بیان اینکه طب سنتی در سال های اخیر در جامعه به شدت مورد توجه قرار گرفته است، گفت: مردم اقبال زیادی را نسبت به آن نشان دادند بنابراین زمانی که مردم و جامعه به سمت موضوعی توجه نشان می دهند افراد سودجو از علاقه و گرایش مردم سوء استفاده کرده و با ادعاهای دروغین سلامت مردم را به خطر می اندازند.

وی، فعالیت افراد سودجو و فرصت طلب را یکی از آسیب های جدی طب سنتی دانست و افزود: متاسفانه افراد سودجو با گذراندن دوره های کوتاهی به حوزه طب سنتی ورود کرده و به عنوان طبیبان سنتی اقدام به انجام امور و فعالیت های افراطی کرده و موجودیت طب سنتی را خدشه دار کرده اند.

حمزه با تاکید بر اینکه طب سنتی نباید راه را برای افراد سودجو باز کرده و به نظام سلامت ضربه بزند، تصریح کرد: اگر مسئولان وزارت بهداشت که در حوزه طب سنتی مسئولیت دارند با برنامه ریزی منسجم و مناسب به افراد سودجو اجازه نمی دادند طب سنتی را مورد تاخت و تاز قرار دهند به طور قطع جایگاه طب سنتی از لحاظ آکادمیک و مردمی رفیع تر از جایگاه فعلی بود.

وی با انتقاد از اینکه عده ای از طب سنتی برای منفعت طلبی خود سودجویی می کنند، گفت: این در حالی است که دستگاه های نظارتی وزارت بهداشت در این حوزه بسیار ضعیف عمل کرده و عملکرد مناسبی برای برخورد با متخلفان نداشته است.

حمزه ادامه داد: متاسفانه زیر سایه ضعف نظارت تعداد عطاری ها روز به روز در حال افزایش است و افراد غیرمتخصصی در این مراکز فعالیت می کنند که همگی داعیه حکیم ابوعلی سینایی دارند و ادعاهای کذبی را در مورد درمان بیماری ها به مردم ارائه می کنند.

وی با یادآوری اینکه فعالیت افراد غیرمتخصص مردم را نسبت به طب سنتی بدبین می کند، گفت: نیاز است مسئولان وزارت بهداشت، صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی با همکاری هماهنگ نظارت مناسبی را بر حوزه طب سنتی داشته باشند و اجازه ندهند طب سنتی بیش از این آسیب ببیند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تاکید بر ضرورت ادغام طب سنتی در نظام خدمات سلامت، افزود: دو واحد درسی تحت عنوان طب سنتی به درس های دانشجویان پزشکی افزوده شده و این اقدام می تواند در جلوگیری از سوء استفاده و تخلفات این حوزه موثر واقع شود.

کد N1858419

وبگردی