آفتاب

گزارش کامل ایلنا از جلسه استیضاح وزیر جهادکشاورزی

گزارش کامل ایلنا از جلسه استیضاح وزیر جهادکشاورزی

صبح امروز بررسی طرح استیضاح وزیر جهادکشاورزی در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی به بررسی طرح استیضاح محمود حجتی اختصاص داشت که در آن موافقان استیضاح به نقد عملکرد وزیر جهاد کشاورزی پرداختند.

۹:۳۱ ؛کشاورزان مرده‌اند فقط تشییع جنازه می‌خواهند

صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در جلسه استیضاح محمود حجتی که دقایق پیش در صحن علنی مجلس آغاز شد با بیان این که بخش کشاورزی موتور محرکه رشد و توسعه اقتصادی کشورهای در حال توسعه  است، گفت: ما باید به سمت توسعه بخش کشاورزی گام برداریم این بخش علاوه بر اینکه تولید ناخالص ملی را تامین می‌کند،‌ در رفاه و رشد اقتصادی نقش دارد.

وی ادامه داد: ضمن تشکر از آقای حجتی انتقاداتی به عملکردها دارم ایشان تاکنون صیانتی از حقوق کشاورزان، دامداران،‌ روستائیان و عشایر نداشته‌اند من در جلسات و دیدارهایی که با خودشان داشتم گوش‌زد کردم.

نماینده مردم اردبیل خطاب به وزیر کشاورزی گفت: جناب آقای حجتی متاسفانه در توزیع فرصت‌ها در وزارت کشاوزی، مدیرت منابع و محصولات سوءمدیریت شما را شاهد بودیم .

وی خاطر نشان کرد: بخش اعظم اقتصاد کشور بر دوش استان اردبیل است اما این استان امروز رتبه  نازل ۲۶ را در بین استان‌ها دارد.

نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بحث عرضه و تقاضا شاهد کم فروشی هستیم، اظهار داشت: این امر باعث شده است کمترین میزان درآمدزایی و سرمایه‌گذاری را در محصولات صادراتی باشیم.

وی در ادامه تشریح کرد: به عنوان مثال علی‌رغم تولید محصولات زمینی مانند  سیب‌زمینی و گندم در صنایع بسته‌بندی ضعیف است.

 بدری خطاب به حجتی گفت: نبود سیاست‌های درست باعث خالی شدن روستاها شده و شما بیشترین نقش را در امر داشته‌اید در گذشته ۷۰ درصد جمعیت در روستاها بودند اما امروز به کمتر از ۲۷ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: جناب آقای حجتی برای صاردات محصولات کشاورزی تولید داخل به کشورهای همسایه هیچ برنامه‌ای ندارید. به جز گندم هیچ محصول دیگری را به صورت تضمینی خریداری نکردید. آیا خبر دارید در همین استان اردبیل قیمت فروش سیب زمینی کمتر از تولید بوده است؟ خبر دارید ده‌ها تن سیب زمینی در حال فاسد شدن هستند؟

نماینده مردم اردبیل با اشاره به تولید پنبه در دشت مغان گفت: آقای حجتی خبر دارید برای تولید پنبه مواد اولیه از خارج از کشور وراد می‌شود؟ در صورتی که در دشت مغان ده‌ها تن محصولات اولیه بر روی دست کشاورزان مانده است.

بدری ادامه داد: آیا خبر دارید شیر دامداران عزیز و عشایر کیلوی کمتر از ۹۰۰ تومان فروخته می‌شود؟ متاسفانه به دلیل سوءمدیریت و رانت افراد خاص مجوز واردات از کشورهای خارجی داده می‌شود که حاصل آن واردات موادتراریخته است که سلامت و امنیت کشور را نشانه رفته است.

این نماینده مجلس بیان کرد: کیفیت پائین کود کشاورزی باعث بسیاری از بیماری شده است. آیا می‌دانید اردبیل  یکی از قطب‌های اصلی سرطان معده و روده را دارد که علت آن مصرف محصولات کشاورزی است.

وی افزود: جناب آقای حجتی در دفاع از حقوق  کشاورزان چه کرده اید؟ هر وقت خواستید محصولات را خریداری کنید با قیمت پائین خریدید، به آن‌ها تسهیلات با بهره بالا داده‌اید و با جرائم سنگین کمر دامداران و کشاورزان را شکستید. شما به همراه دولتمردان در واقع کشاورزان و عشایر و روستائیان را به خاک سیاه نشاندید. کشاورزان و دامدارن امروز مرده‌اند و فقط تشییع‌کننده می‌خواهند .

بدری در خاتمه گفت: همکاران عزیز بیایید یک بار دیگر به جوانان نخبه و مومن اعتماد کنیم و از ورود افراد تکراری جلوگیری کنیم.

۹:۲۳ ؛آماده‌نبودن متقاضیان استیضاح وزیر جهاد کشاورزی در جلسه آرام مجلس

در حالی که محمود صادقی نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران به عنوان دومین ناطق پس از علی وقفچی در میان ناطقان قرار گرفت و از تریبون مجلس اعلام شد این نماینده اصلاح‌طلب با حضور در جایگاه هیئت رئیسه درخواست کرد که نوبت خود را با صدیف بدری ناطق چهارم جابجا کند.

کمی پس از این اتفاق صادقی با حضور در کنار صندلی محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید با او به گفت‌وگو پرداخت و این در حالی بود تعدادی دیگر از اعضای این فراکسیون هم در این مذاکرات حضور داشتند.

در ادامه هنگامی که صادقی به صندلی خود بازگشته بود، محمدرضا تابش نائب رئیس فراکسیون امید هم دقایقی با او مذاکره کرد و سپس الیاس حضرتی از جمله دیگر اعضای هیئت رئیسه این فراکسیون به این مذاکرات پیوست.

دقایقی بعد صادقی، تابش و محمدصادق حسنی نماینده اصلاح‌طلب رشت از دیگر متقاضیان استیضاح حجتی در جایگاه هیئت رئیسه با محمدعلی وکیلی عضو اصلاح‌طلب هیئت رئیسه مجلس گفت‌وگو کردند.

گفت‌وگویی که در ادامه با حضور بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید و فرج‌الله رجبی از اعضای این فراکسیون ادامه یافت و دقایقی بعد محسن کوهکن نماینده اصولگرای لنجان هم به این جمع پیوست.

این در حالی بود که در این فاصله علی لاریجانی یک بار دیگر پس از اتمام نطق صدیف بدری از صادقی خواسته بود که برای بیان مطالبش در جایگاه حاضر شود که صادقی از هیئت رئیسه درخواست کرد نوبت وی جابجا شود.

همزمان در حالی که انتظار می‌رفت بالاخره نوبت به صادقی برسد یکی از اعضای هیئت رئیسه از زهرا سعیدی مبارکه برای ایراد نطق دعوت کرد که جالب اینجا بود که او هم در آن لحظه حاضر به سخنرانی نشد و نوبت خود را به حسن نوروزی دیگر نماینده اصولگرای مجلس داد.

به گزارش ایلنا، در حالی که روز گذشته استیضاح وزرای کار و راه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد به نظر می‌رسد استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی از جدیت لازم برخوردار نیست و این در حالی است که پیش از این هم گفته شده بود طرح استیضاح وزیر جهاد کشاورزی صرفا نوعی پس‌لرزه پس از اعلام وصول طرح استیضاح وزرای کار و راه بوده است. حال آنکه تعداد امضاهای این استیضاح هم به مراتب کمتر از دو وزیر قبلی بوده در حالی استیضاح وزرای کار و راه بیش از ۴۰ امضا داشتند استیضاح وزیر جهاد کشاورزی با کمتر از ۳۰ امضا در دستور کار مجلس قرار گرفته است.

نوبخت و زنگنه هم آمدند

با سپری شدن حدود یک ساعت از جلسه علنی امروز مجلس و در حالی که در ابتدای جلسه تنها اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور در صحن حضور داشتند. از دقایقی پیش بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت دولت دوازدهم و محمد باقر نوبخت رئیس سازمان و برنامه و بودجه و سخنگوی این دولت و همچنین عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست نیز در صحن علنی حاضر شدند.

۹:۱۲ ؛همراهان حجتی در جلسه استیضاح چه کسانی هستند؟ +اسامی

در جریان رسیدگی به استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس حضور پیدا کرد.

همچنین محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، بیژن زنگنه وزیر نفت و عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور برای همراهی وزیر جهاد کشاورزی حاضر شد.

۹:۰۵ ؛قرار نیست درباره استیضاح وزیر جهاد کشاورزی اعلام موضع فراکسیونی داشته باشیم

سیدمهدی فرشادان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا با اشاره به برگزاری جلسه صبح امروز فراکسیون مستقلین ولایی به منظور بررسی استیضاح وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: فراکسیون مستقلین ولایی از ساعت ۷ صبح امروز با حضور آقای محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی تشکیل جلسه داد و ابعاد مختلف این استیضاح را مورد بررسی قرار داد.

نماینده سنندج در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی موضوعات مطرح شده در جلسه صبح امروز فراکسیون مستقلین ولایی خاطرنشان کرد: در این جلسه وقفچی و برخی دیگر از متقاضیان استیضاح وزیر جهاد کشاورزی نقطه نظرات خود را در حضور وزیر مطرح کردند و در ادامه هم آقای حجتی در حد زمانی که در اختیار داشته توضیحات خود را ارائه داد.

این عضو هیئت رئیسه فراکسیون مستقلین ولایی یادآور شد: فراکسیون مستقلین در این جلسه رای‌گیری نداشت و بنا نداریم اعلام موضع دقیقی در راستای موافقت یا مخالفت با وزیر جهاد کشاورزی داشته باشیم.

۸:۵۴ ؛کاری نکنید مجلس به یک مجموعه ناکارآمد تبدیل شود و بانک مرکزی همه مشکلات را گردن مجلس بیندازد

علی وقتچی صبح امروز در موافقت با استیضاح وزیر جهاد کشاورزی گفت: متاسفم از اینکه هر روز عکس مردان بزرگی را مشاهده می‌کنیم که در راه اسلام و کشور شهید شده‌اند ولی عمل ما در راستای راه آنها نیست زیرا یک شبه ۱۸۰ رای به ۵۰ رای تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: من استدعا می‌کنم موضوعی را امضا یا تایید نکنید یا اگر موضوعی را تایید کردید آن را با جدیت پیگیری کنید تا شائبه‌هایی که به حق یا ناحق ایجاد می‌‌شود، به وجود نیاید تا مجلس که خانه ملت است، مبدل به یک مجموعه ناکارامد تبدیل نشود و بانک مرکزی همه مشکلات را گردن مجلس بیندازد.

نماینده زنجان در مجلس با اشاره به مخالفت خود با وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: با وجود آنکه بنده مخالف حضور وزیر محترم در دولت دوازدهم بودم، آقای حجتی متعهد شده بودند تغییرات اساسی در مدیریت‌های کلان را سرلوحه کار خود قرار دهد اما اقدامات انجام شده مبین آن است ایشان هیچ گونه به تذکرات همکاران در کمیسیون ندارند.

وقتچی با بیان اینکه با وجود تذکرات متعدد دوستان و صاحبنظران عدم استفاده از بازنشستگان را گوشزد کردیم ولی ایشان بازهم از مدیران بازنشسته استفاده کردند، تصریح کرد: آقای باغستانی رئیس سازمان حفظ نباتات، آقای رکنی معاونت امور دام، عباس کشاورز معاون زراعت، آقای طهماسبی، آقای جوادی معاون اداری و پشتیبانی، آقای مهرفرد معاون بازرگانی، آقای عبدالعلی بخشنده، آقای فتاح‌‌الجنان مدیرکل امور استان‌ها و آقای امانی و... اینها نشان از قضاوت مردم در قحط‌الرجال بودن ممکلت است

وی افزود: در خیلی از مجموعه‌ها از افرادی که تجربه‌ای ندارند، استفاده کرده‌اید؛ به عنوان مثال در موسسه رازی که جایگاه ملی و بین‌المللی دارد و بهداشت دامی وابسته به آن است و محصولات بیولوژیک تولید می‌کند، دکترای شیمی را برای ریاست انتخاب کردید که هیچ گونه سخنیتی با فعالیت آن ندارد. برای سازمان دامپزشکی، کسی را آوردید که تجربه یک ساعت مدیریت ستادی نداشت و نتیجه آن از دست دادن صنعت طیور کشور بود که ۳۰ میلیون قطعه تخم مرغ نابود شد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه امروز دنیای ارتباطات و زبان تخصص است و کشاورزی باید از مرزهای خودکفایی گذشته و به سمت صادرات محور بودن پیش برد، خاطرنشان کرد: این کار با آرایش مدیران در وزارت جهاد کشاورزی تقریبا غیرممکن است. نداشتن استراتژی و عدم استفاده از تجارب مدیران و افراد با تحربه موجب عدم پیشرفت در این باره شده است.

وقتچی اضافه کرد: همه این موارد باعث شده کشور بجای نگاه علمی به کشاورزی به صورت مدیریت سنتی و ناکارامد اداره شود که نتیجه آن وضعیت نابسامان آب و خاک و هوا شده است که ایران را به کشور واردکننده کند. این مدیریت موجب شده ایران بیش از ۵۰ درصد از سبزی و صیفی‌جاتش به خاطر سومدیریت از بین برود و بیش از ۵۰ تن محصول چای ما در انبار باقی بماند ولی از خارج جایی وارد می‌کنیم.

وی با بیان اینکه زمانی تولید کرم ابریشم بودیم که موجب افتحار ایران بود ولی الان به کمترین میزان تولید کرم ابریشم رسیدیم، ابراز داشت: ما با بحران آب روبه‌رو هستیم و مدیریت این بخش حتما باید به دست وزارت جهاد کشاورزی باشد چراکه بیشترین مصرف آب کشور در این بخش است و وزارت جهاد کشاورزی باید در این باره تعیین و تکلیف می‌کرد.

۸:۳۳ ؛ اسامی سخنرانان موافق استیضاح

طبق اعلام عضو هیات رییسه مجلس، قرار است آقایان علی وقتچی، محمود صادقی، حسین مقصودی، صدیف بدری، نادر قاضی‌پور و مهرداد لاهوتی در موافقت استیضاح محمود حجتی نطق کرده و پس از دفاعیات وزیر جهاد کشاورزی، آقایان محمدصادق حسنی و محسن کوهکن نیز به عنوان موافق با استیضاح صحبت خواهند کرد.

 

کد N1844169

وبگردی