آفتاب

حس بی‌عدالتی باعث می‌شود افراد از یارانه خود دست برندارند/ با سود ۲۰درصد سرمایه‌گذاران سرپا نمی‌ایستند

حس بی‌عدالتی باعث می‌شود افراد از یارانه خود دست برندارند/ با سود ۲۰درصد سرمایه‌گذاران سرپا نمی‌ایستند

نماینده مردم مبارکه در مجلس، گفت:چاپ اوراق اسناد بلای جان بودجه شده و اگرچه ممکن است چاپ اوراق در کوتاه مدت پاسخگو باشد اما روند ۵ تا ۱۰ ساله آن آسیب جدی را وارد می‌کند و باعث افزایش بدهی دولت می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، زهرا سعیدی مبارکه در مخالفت با کلیات بودجه ۹۷، گفت: همه ما اذعان داریم بودجه‌، سند مالی کشور با دو کارکرد اصلی دخل و خرج و برنامه و سیاست دولت برای مدیریت کشور است. دخل و خرج دولت نامیزان است و برای جبران کسری بودجه پیشنهادی باید از بخش خصوصی استقراض کنیم و همچنین باید از صندوق توسعه ملی برداشت داشته باشیم.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید قبول کنیم نظام اداری ما فربه است به صورتی که طبق پیشنهاد دولت بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان برای حقوق ، دستمزد و غیره در نظر گرفته شده است گفت: از ابتدای انقلاب تلاش شده در نظام بودجه‌ریزی سهم قابل توجهی به عمران اختصاص پیدا کند ولی متأسفانه از سال۷۷ روند نزولی بودجه پایه‌گذاری می‌شود. در ۱۰ سال گذشته بودجه عمرانی از ۳۷ درصد فراتر نرفته است. در سال ۹۵ این میزان به ۲۰ درصد و در نیمه اول امسال نیز زیر ۱۰ درصد محقق می شود با این وضعیت انتظار عمران کشور را نیز داریم؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: از سهم ۷۳ هزار میلیارد تومانی برای اشتغال، ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از بودجه عمرانی کشور برداشت می‌شود، آیا این کار مغایر اشتغالزایی نیست؟ مگر نه اینکه با عمران، اشتغال ایجاد می‌شود.

سعیدی با بیان اینکه چاپ اوراق اسناد بلای جان بودجه شده، چاپ اوراق ممکن است در کوتاه مدت پاسخگو باشد اما روند ۵ تا ۱۰ ساله آن آسیب جدی را وارد می‌کند و باعث افزایش بدهی دولت می‌گرددادامه داد: دولت در تبصره ۱۸ پیشنهاد داده تا از منابع سپرده سرمایه‌گذاران از طریق صندوق توسعه ملی برای اشتغالزایی هزینه شود، تا برنامه مشخصی برای اشتغال ارائه نشود دولت قادر به اشتغالزایی نیست، حل معضل اشتغال باعث حمایت از سرمایه گذاری است، باید روند سرمایه‌گذاری تسهیل گردد، در کشوری که در برخی مواقع صدور مجوز سرمایه‌گذاری ۱۸ ماه طول می‌کشد اشتغالزایی صورت نمی‌گیرد، باید با آغوش باز سرمایه‌گذاران خارجی را جذب کنیم و همچنین با سود ۲۰درصد سرمایه‌گذاران سرپا نمی‌ایستند.

سعیدی گفت: باید برنامه هدفمندی به منظور بهره برداری از یارانه‌ها ارائه کنیم، فقیرترین افراد اگر بدانند فرزندان آنها شاغل می‌شوند از حذف یارانه گلایه نمی‌کنند، حس بی‌عدالتی است که باعث می‌شود تا از یارانه خود دست برندارند. اعتقاد داریم دولت باید جرأت کند و برنامه منسجمی را برای یارانه‌ها ارائه نماید و از افراد دهک پایین حمایت کند و منافع آن را صرف اشتغال کند.

وی ادامه داد: حدود ۸۰ درصد بودجه ملی اعلام شده و ۲۰درصد آن استانی هزینه می‌شود؛ دلیل این اقدام چیست؟ چرا اجازه نمی‌دهیم بودجه به سمت استان‌ها هدایت شود. استانی شدن بودجه آموزش و پرورش و بنیاد شهید خلاف اصل ۳۰ قانون اساسی است و دولت مکلف است وسایل آموزشی را به صورت رایگان برای همگان تأمین کند.

سعیدی گفت با اشاره به اینکه باید حمایت کم از نخبگان در بودجه رفع شود تشریح کرد: در سایر کشورهای جهان به نخبگان توجه ویژه‌ای می‌شود و همچنین باید در عدم افزایش حقوق بیش از ۵ میلیون تومان توجه بیشتر به اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها صورت گیرد.

نماینده مردم مبارکه اضافه کرد: خواهش می‌کنم برای ساماندهی و نظام‌مند شدن آب که در برخی از استان‌ها به ابرچالش تبدیل شده، مقام معظم رهبری اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی را صادر کنند.

وی گفت: با تأکید بر اینکه شرکت‌هایی در کشور هستند که رو به نابودی قرار دارند از جمله شرکت پلی اکلیل درخواست می‌کنیم از چنین شرکت‌هایی حمایت بیشتری صورت بگیرد. از کمیسیون تلفیق برای در نظر گرفتن ردیف برای تامین حقوق بازنشستگان فولاد تشکر می‌کنیم و درخواست می‌کنم پیشنهاداتی که در صحن مطرح می‌شود مورد توجه قرار گیرد.

کد N1820228

وبگردی