آفتاب
تحلیلگر برجسته جهان عرب:

انقلاب مصر چهره غیردموکراتیک به خود گرفته است/ اقبال عمومی به انتخابات اندک خواهد بود

انقلاب مصر چهره غیردموکراتیک به خود گرفته است/ اقبال عمومی به انتخابات اندک خواهد بود

تحلیلگر برجسته جهان عرب بر این باور است که سازوکار نهادهای نظامی مصر امروز تغییر کرده است و هیچ‌کس اجازه نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را ندارد.

به گزارش ایلنا، «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس العربی» در سرمقاله این روزنامه درباره شرایط کنونی مصر هفت سال پس از انقلاب این کشور نوشت:

«علاء الاسوانی» ادیب مصری با انتشار توییتی در حساب کاربری خود، خلاصه‌ای از وضعیت کنونی مصر پس از بازداشت «سامی عنان» که قصد مشارکت در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری مصر را داشته است و عقب‌نشینی سه نامزد دیگر این رقابت‌ها از جمله «خالد علی» وکیل مصری را ارائه می‌دهد.

انقلاب مسالمت‌آمیز ۲۵ ژانویه مصر که امروز هفتمین سالگرد آن را جشن می‌گیریم، منجر به سقوط یکی از دیکتاتورترین و فاسد‌ترین نظام‌ها در منطقه عربی شده و زمینه برگزاری اولین و شاید آخرین انتخابات دموکراتیک آزاد و شفاف در تاریخ مصر را فراهم کرد؛ نهاد نظامی که بر این انتخابات نظارت و نتایج آن را اعلام کرد، قدرت را به اولین رئیس‌جمهوری غیرنظامی و پارلمانی از منتخبان ارائه کرد؛  کسانی که ضامن واقعی امنیت و ثبات مصر بودند و سیاستی برای محافظت از دستاوردهای دموکراتیک پس از انقلاب. اما نمی‌دانیم چرا این نهاد نظامی و نقش آن این روزها تغییر کرده است.

پس از گذشت هفت سال از انقلاب مصر، این انقلاب چهره‌ای کاملا غیردموکراتیک به خود گرفته است. دو ماه مانده به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مصر، این کشور همچنان به دنبال نامزدی قدرتمند است تا در مقابل «عبدالفتاح السیسی» در این انتخابات حضور پیدا کند. چرا که اگر پیدا شود نیز اجازه نامزدی در این انتخابات به وی داده نمی‌شود؛ حتی اگر تمام مردم مصر به وی رای دهند.

انتخابات ریاست‌جمهوری مصر قطعا در زمان تعیین شده خود برگزار می‌شود اما السیسی در حالی از مردم مصر خواسته است که به مراکز رای‌گیری بروند و در انتخابات شرکت کنند و یکی از نامزدها را انتخاب کنند که تا لحظه نگارش این سطور هیچ نامزدی به غیر از وی در  این انتخابات حضور ندارد. هرکسی هم که به دنبال نامزدی در این انتخابات بود، یا همانند عنان بازداشت شد یا همانند احمد شفیق با حصر خانگی مواجه شد یا همانند خالد علی به سرعت عقب‌نشینی کرد.

انتخابات ریاست جمهوری مصر بر سر سه حقیقت تاکید دارد: نخست اینکه عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور کنونی مصر برای دومین دوره متوالی بار دیگر به این سمت انتخاب خواهد شد و ممکن است برای سومین بار و پنجمین بار نیز این موضوع تکرار شود. دوم اینکه این انتخابات شفاف و آزاد نخواهد بود و سوم اینکه میزان مشارکت مردم در این انتخابات به دلیل بی‌تفاوتی کم خواهد بود.

 

کد N1819403

وبگردی