آفتاب

کواکبیان: نباید دریافت اذن رهبری برای برداشت از صندوق توسعه تبدیل به رویه شود/ لاریجانی: منبعی جز صندوق توسعه برای کمک به زلزله‌زدگان نداشتیم

کواکبیان: نباید دریافت اذن رهبری برای برداشت از صندوق توسعه تبدیل به رویه شود/ لاریجانی: منبعی جز صندوق توسعه برای کمک به زلزله‌زدگان نداشتیم

رییس مجلس شورای اسلامی در واکنش به انتقاد یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس درمورد برداشت از صندوق توسعه برای کمک به زلزله‌زدگان گفت که منابع دیگری برای کمک به آنها وجود نداشته است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، مصطفی کواکبیان در جریان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی که به بررسی جزئیات طرح اصلاح قانون بودجه سال ۹۶ اختصاص داشت، اعلام کرد: حتماً باید به زلزله‌زدگان کمک شود ولی عرض من این است که سیاست‌های کلی نظام را مقام معظم رهبری تعیین می‌کنند.

عضو هیات رییسه فراکسیون امید مجلس یادآور شد: ما خبر نداریم که به صورت علنی گفته شده باشد که می‌توان برای زلزله‌زده‌ها ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه برداشت کرد. اگر مثل هر صندوقی بخواهیم از این صندوق هم برداشت کنیم و بگوییم اذن رهبری دارد، چیزی از آن باقی نمی‌ماند.

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: ما سوگند خوردیم به قانون اساسی و سیاست‌های نظام وفادار بمانیم؛ اگر به‌صورت خرد از صندوق توسعه برداشت کنیم، جایی هم قلمبه از آن برداشت می‌شود و بعد می‌گویند از رهبری اجازه گرفته‌ایم. باید به صورت شفاف گفته شود که در چه مواردی می‌توان از صندوق برداشت کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین گفت: اگر برای کمک به زلزله‌زده‌ها اجازه برداشت از صندوق توسعه را گرفتید، دستتان درد نکند! ولی این رویه نباید روال شود. در این صورت ما نمی‌توانیم نقشی در این صندوق داشته باشیم.

علی لاریجانی در پاسخ به تذکر این نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس گفت: دغدغه شما درست است؛ صندوق توسعه برای تولید کشور است و منابع آن برای بخش خصوصی و غیردولتی استفاده می‌شود اما عزیزان مجلس طرحی برای کمک به زلزله‌زده‌ها نشان دادند و من دیدم منابع واقعی در طرح وجود ندارد و برخی موارد عملیاتی نمی‌شود.

وی افزود: این موضوع در جلسه سران هم مطرح شد که چنین مشکلی وجود دارد و دولت گفت امکانات ما همین است که پرداخت شده، یعنی همان ۲۰- ۳۰ میلیونی که پرداخت شده است.

رییس قوه مقننه خاطرنشان کرد: از سویی نمایندگان معتقدند با این وضعیت، زلزله‌زدگان صاحب مسکن نمی‌شوند با این اساس با رهبری طرح موضوع شد که چنین  مسئله‌ای وجود دارد و ایشان هم اصرار داشتند خانه‌ها سریع‌تر ساخته شود.

نماینده مردم قم در مجلس اضافه کرد: با توجه به اینکه مانعی برای برداشت از صندوق وجود داشت مجلس نمی‌توانست به‌تنهایی اقدام کند؛ بنابراین به ایشان گفتیم اگر اذن بدهید ۲۰۰ میلیون دلار را در قانون بیاوریم که بتوانیم منابع بیشتری به زلزله‌زده‌ها بدهیم تا زودتر ساکن مسکن شوند وگرنه اصل حرف شما درست است که این صندوق برای تولید کشور است.

کد N1804954

وبگردی