آفتاب
روزنامه «الرای الیوم» نوشت:

هشدار اردوغان درباره محافظت از مکه و مدینه پس از تحولات قدس اشغالی به چه معناست؟

هشدار اردوغان درباره محافظت از مکه و مدینه پس از تحولات قدس اشغالی به چه معناست؟

تحلیلگر برجسته جهان عرب در سرمقاله روزنامه «رای الیوم» نوشت قطعا زمانی که اردوغان یک میلیارد و نیم مسلمان در سراسر جهان را از خطر تهدید مقدسات برحذر می‌دارد، منبع این خطر یعنی اسرائیل و حمایت آمریکا از یهودی‌سازی قدس را نیز تهدید می‌کند.

به گزارش ایلنا، «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه رای‌الیوم در سرمقاله این روزنامه به بررسی اظهارنظر اخیر رئیس جمهور ترکیه درباره لزوم محافظت از قدس، مکه و مدینه پرداخته و می نویسد:

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه از زمان پیروزی حزبش در انتخابات ترکیه حدود ۱۵ سال پیش تاکنون همواره اظهارنظرها و مواضع مختلفی را عنوان کرده است. عصر روز جمعه گذشته نیز وی در یک سخنرانی در فستیوال استانبول سخنانی را مطرح کرد که می تواند نقطه عطفی در زندگی سیاسی‌اش باشد. این اظهارنظر با پیام ها و واکنش های همراه بود.

زمانی که اردوغان هشدار می دهد که اگر قدس را از دست دادیم، نمی‌توانیم از مدینه منوره محافظت کنیم و اگر مدینه را از دست دادیم نمی‌توانیم از مکه حمایت کنیم و اگر مکه را از دست دادیم، کعبه مشرفه را از دست می‌دهیم، به آن معناست که رئیس‌جمهوری ترکیه احساس خطر جدی می‌کند که این خطر مقدسات اسلامی را تهدید می‌کند و برخود واجب می داند به عنوان دنباله‌روی امپراطوری عثمانی به عنوان یک مسلمان مومن به خدا و پیامبرش از آن دفاع کند.

این اظهارنظر مهم اردوغان دو روز پس از برگزاری اجلاس سران کشورهای اسلامی در استانبول می‌تواند پیام روشنی به رهبران عربستان باشد که به روشنی حضور در اجلاس ترکیه را تحریم کرد و تنها در سطح وزیر اوقاف در این اجلاس که در سطح سران برگزار شده بود، شرکت کرد.

قطعا زمانی که اردوغان یک میلیارد و نیم مسلمان در سراسر جهان را از خطر تهدید مقدسات برحذر می‌دارد، منبع این خطر یعنی اسرائیل و حمایت آمریکا از یهودی‌سازی قدس را نیز تهدید می‌کند.

ممکن است اهداف سیاسی در پشت پرده این اظهارنظر اردوغان باشد، به ویژه آنکه اجلاس اسلامی اخیر در استانبول شاهد تشکیل ائتلاف قوی میان ترکیه و ایران و تشکیل محور اسلامی جدید غیرمذهبی -غیرفرقه‌ای بوده و دو مذهب اساسی اسلامی یعنی شیعه و سنی را زیر یک سقف گردهم جمع کرده است. اما نباید از خیال‌پردازی‌های یهودیان نه تنها درباره مسجدالاقصی بلکه در قبال مدینه منوره نیز غافل بود.

کد N1804245

وبگردی