آفتاب
خوش چهره در گفت‌وگو با ایلنا:

تصمیم کنگره در خصوص برجام به نفع ایران نخواهد بود/ همگرایی پایدارتری میان ایران، روسیه، چین، ترکیه و اتحادیه اروپا ایجاد می‌شود

تصمیم کنگره در خصوص برجام به نفع ایران نخواهد بود/ همگرایی پایدارتری میان ایران، روسیه، چین، ترکیه و اتحادیه اروپا ایجاد می‌شود

محمد خوش‌چهره گفت: واگذاری تصمیم‌گیری در مورد برجام به کنگره حربه‌ای است که ترامپ به آن متوصل شده اما در این اقدام دو نکته وجود دارد، یکی اینکه ترامپ تحت فشار اسراییل و صهیونیست‌ها این اقدام را انجام داده و دوم اینکه می‌خواهد بار خروج از برجام و هزینه‌های احتمالی آن تنها به دوش خودش نباشد.

محمد‌ خوش‌چهره، استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد احتمال تایید تصمیم ترامپ از سوی کنگره برای خروج آمریکا از برجام اظهار داشت: این موضوع نشان می‌دهد که این اتفاق تحت فشار صهیونیست‌ها است زیرا لابی‌ بسیار موثری از صهیونیستها در کنگره حضور دارند و مسلما رای کنگره به نفع ایران نخواهد بود.

وی با بیان اینکه جهت گیری ترامپ کاملا مشخص‌است افزود: واگذاری تصمیم‌گیری در مورد برجام به کنگره حربه‌ای است که ترامپ به آن متوصل شده اما در این اقدام دو نکته وجود دارد، یکی اینکه ترامپ تحت فشار  اسراییل و صهیونیست‌ها این اقدام را انجام داده و دوم اینکه می‌خواهد بار خروج از برجام و هزینه‌های احتمالی آن تنها به دوش خودش نباشد.

این اقتصاددان گفت: بر این‌ اساس این گونه‌ تصمیم گرفتند که از طریق کنگره‌ امریکا که مدیریت آن به صورت مشخص‌تر در دست لابی‌های صهیونسیتی‌است این کار صورت گیرد.

وی با بیان اینکه بنده به این موضوع چندان خوش‌بین نیستم خاطر نشان کرد:‌ مسلما مسئله کاهش فشارها از طریق کنگره مطرح نیست و این فشارها بر علیه ایران بیشتر خواهد شد اما در مجموع به نفع ما خواهد بود زیرا تاکنون سابقه نداشته که آمریکا و اسراییل در عرصه سیاسی و بین‌المللی این قدر عیان و علنی  علیه ایران باشند.

خوش‌چهره با تاکید بر اینکه آنها با هزینه سنگینی این اقدام را کردند گفت: این اقدام به نفع حقانیت ایران خواهد بود زیرا دولت، ملت و نظام به این جمع بندی رسیدند که ما همه تلاش‌ خود را کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: در این خصوص برخی از کارشناسان در داخل می‌گفتند که زمامداران ما باید انعطاف بیشتری داشته باشند و برخی دیگر می‌گفتند اصلا نباید در این مورد انعطافی داشت و الان همه متوجه شدند که طرف مقابلشان چه ماهیتی دارد.

وی تصریح کرد: اما باید گفت پرخاش کردن راه حل‌ این موضوع نیست و برای افرادی هم که می‌گفتند باید به سمت آمریکا حرکت کرد مشخص شد که تصمیم نهایی تنها بادولت امریکا نیست بلکه لابی‌های صهیونیستی هستند که نهایتا تصمیم خواهند گرفت و آنها نوع خاصی از مدیریت موضوع را می‌خواهند که مفهوم آن این است که مردم و مسئولین ما هوشیارتر باشند .

وی گفت: در یک شرایط منطقی عمل صحیح، مبتنی بر احترام و حفظ منافع متقابل است. بنا بر این امریکا نباید تنها به فکر منافع ملی خود باشد بلکه منافع ایران را هم باید لحاظ کندتا به نقاط تعادلی در مناسبات منطقه‌ای و جهانی خود برسد.

 این اقتصاددان گفت: هم اکنون جریانی در حال شکل‌گیری است که به نفع ما خواهد بود. آمریکا با روسیه عناد بنیادین دارد حتی با چین و با ترکیه نیز عناد دارند. بنا بر این تهدیدها در مورد براندازی حکومت ایران و دندان تیز نشان دادن روشی اساسی نیست و باید با منطق و مذاکره پیش رفت و با تحلیل‌های مبتنی بر منافع ملی در صحنه بود. بنابراین این موضوع همگرایی پایدارتری را میان ایران با روسیه، چین، ترکیه و اتحادیه اروپا ایجاد خواهد کرد.

کد N1790259

وبگردی