آفتاب

نگاه سیاست‌زده به موضوع آب، باعث شده موافقان و مخالفان دولت مساله را به گونه‌ای دیگر ببینند

نگاه سیاست‌زده به موضوع آب، باعث شده موافقان و مخالفان دولت مساله را به گونه‌ای دیگر ببینند

رییس اندیشکده آب تاکید کرد: نگاه سیاست‌زده به مساله آب، باعث شده موافقان و مخالفان دولت مساله را به گونه‌ای دیگر ببینند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هادی خانیکی رییس اندیشکده آب در نشست حاشیه‌ای بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات با اشاره به اینکه کمبود آب به یک ابر چالش تبدیل شده است، گفت: سوال اینجاست که چگونه در رسانه‌ها به آب پرداخته شود که ذی‌نفعان شامل شهروندان و مدیریت‌های سیاسی کشور به نفع مطلوبی از آن بهره بگیرند و دیگر اینکه و سوال دیگر این که رسانه‌ها چقدر به درستی کارشان را انجام داده‌اند.

وی افزود: انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات در کنار انجمن‌های جامعه شناسی و اندیشکده تدبیر آب به این نتیجه رسیده‌اند که براساس تحلیل مسیرها و ارزیابی‌ها از مسایل بنیادین جامعه ایران آب نخستین مساله است در نتیجه تاثیرات آن را فقط در حوزه مدیریت مطرح و تولید نمی‌توان محدود کرد بلکه مساله این است که آثار آن در تمامی حوزه‌ها از جمله اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی باید دیده شود.

خانیکی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها باید آب را به مساله‌ای اجتماعی بدل کنند، اظهار داشت: رسانه‌ها باید در کنار سایر نهادهای رسمی دولتی و مدنی به مساله آب بپردازند . مساله این نیست که مقصر بحران کنونی چه کسی است بلکه مساله بحران جهانی است . دیدگاه‌های مختلفی در مورد دلایل شرایط کنونی مطرح شده که در دو سر طیف قرار می گیرند .

وی یادآور شد : مساله از نظر ما این است که چطور بر سر آب گفت‌وگو کنیم.

خانیکی بیان کرد: تاکنون ۱۳ نشست در خصوص آب در دانشگاه‌های مختلف برگزار شد و نشست امروز نیز ادامه همان نشست‌ها است.

وی با طرح این پرسش که رسانه‌ها چه نقشی در رابطه مسائل آب دارند اظهار داشت: با وجود جدی بودن مساله آب هنوز بحران آن به مساله اجتماعی بدل نشده است. بنابراین نقش رسانه‌ها همین جاست که باید به این مساله بپردازند.

وی گفت: اکنون مردم دولتمردان را مقصر می‌دانند مسئولان مردم را، عده‌ای کشاورزی و عده‌ای تقصیر را گردن رسانه‌ها می‌اندازند و می‌گویند که وظیفه‌شان را به درستی انجام نمی‌دهند.

رییس اندیشکده آب تصریح کرد: سوال این است که مساله آب به درستی روشن نشده است و گاهی اخبار نهادهای رسمی تناقض و سردرگمی ایجاد می‌کند.

وی بیان کرد نتیجه نشست‌هایی که ما تاکنون برگزار کرده‌ایم این بود که همه در این وضعیت مقصرند و همه باید در حل آن مشارکت کنند چون مساله چند وجهی و فراجناحی است .

خانیکی گفت: باید پاسخ دهیم که چرا رسانه‌ها نتوانسته به درستی نقش ایفاد کند نکته سیاست‌زده نگاه کردن به مساله آب بوده است و از منظر سیاسی دولتی دیدن مساله باعث شده موافقان و مخالفان دولت مساله را به گونه‌ای دیگر ببینند.

وی اظهار داشت: سرمایه اجتماعی اعتماد و همبستگی در حل این مساله مهم است و بدون مشارکت این موضوع حل نخواهد شد. بنابراین حکومت و کسانی که به مساله آب ورود می‌کنند باید از این اصل برخوردار باشند.

خانیکی با اشاره به اینکه ما با مساله چند وجهی و پیچیده و فراجناحی مواجهیم، گفت: از ابتدا ساده با مساله آب برخورد شده کاری که رسانه‌ها در این مدت کرده‌اند این بود که مساله از حیطه فردی و در سطح مصرف تا حدودی به مساله اجتماعی بدل کرده‌اند اما هنوز کافی نیست انتظار این است که رسانه‌ها محلی برای گفت‌وگو باشند.

کد N1784525

وبگردی