آفتاب

سفر العبادی به ریاض برای مذاکره درباره ایران

سفر العبادی به ریاض برای مذاکره درباره ایران

بر اساس گزارش نشنال حیدرالعبادی نخست وزیر عراق برای دومین بار در سال جاری در حالی به عربستان سفر کرده که گفته می‌شود قرار است در دیدارهای برنامه‌ریزی شده درباره بازسازی عراق بعد از داعش و همچنین درباره ایران گفت‌وگوهایی میان دو طرف انجام شود.

به گزارش ایلنا به نقل از مجله نشنال، حیدرالعبادی روز شنبه برای صحبت درباره بازسازی عراق بعد از جنگ با داعش و ارتقای سطح اقتصاد و روابط تجاری، وارد ریاض شد. بر اساس این گزارش، قرار است در این دیدار علاوه بر بازسازی عراق، درباره ایران هم گفت‌وگوهایی صورت گیرد.

بر اساس این گزارش، این دومین سفر نخست وزیر عراق به عربستان در سال جاری است که منافعی را برای هر دو طرف در پی خواهد داشت. عراق به دنبال مزایای اقتصادی است، در حالیکه عربستان امیدوار است با تقویت روابط با بغداد از نفوذ ایران در منطقه بکاهد. 

مجله نشنال نوشت: « دو کشور(عراق و عربستان) مذاکراتشان را برای تنش‌زدایی در سال ۲۰۱۵ و بعد از ۲۵ سال روابط تیره (به واسطه حمله عراق به کویت در سال ۱۹۹۰) آغاز کردند. تنش‌ها بعد از حمله سال ۲۰۰۳ آمریکا به عراق همچنان بالا بود. اشغال عراق توسط آمریکا به تقویت شیعیان در عراق منجر شد که به رقیب عربستان در منطقه یعنی ایران نزدیک است.»

نشنال نوشت: « نشانه‌هایی از بهبود روابط میان عراق و عربستان روز چهارشنبه زمانی که هواپیمای مسافربری سعودی از شرکت فلاینس برای اولین بار در ۲۷ سال گذشته وارد فرودگاه بغداد شد، دیده شد. در ماه اگوست دو کشور گفته بودند در پی برنامه‌ریزی برای بازگشایی مرز زمینی عرار برای از سر‌گیری تجارت بعد از سال ۱۹۹۰ هستند.»

این مجله با اشاره به سفر العبادی به عربستان نوشت: «نخست‌وزیر برنامه دارد بعد از ریاض به کشورهای خاورمیانه سفر داشته باشد.»

کد N1782060

وبگردی