آفتاب
همزمان با یازدهم محرم محقق می شود؛

نمایش عزت شیعه در اجتماع باشکوه زینبیه اعظم زنجان

نمایش عزت شیعه در اجتماع باشکوه زینبیه اعظم زنجان

زنجان-امروز فردای روز واقعه است، فردایی که در لحظه لحظه آن حزن و اندوه جای دارد و اجتماع عظیم زینبیه اعظم زنجان روایت غم‌های زینب (س) و حکایت اقتدار و عزت اسیران دشت کربلا است.

خبرگزاری مهر-گروه استانها: امروز فردای روز واقعه است، فردایی که در لحظه لحظه آن حزن و اندوه جای دارد و اجتماع عظیم زینبیه اعظم زنجان روایت غم‌های زینب (س) و حکایت اقتدار و عزت اسیران دشت کربلا در مقابل دستگاه منفور یزدیان است.

بی‌شک اگر نبود حضور حضرت زینب (س) در دشت کربلا، فلسفه قیام عاشورا یا منتقل نمی‌شد و یا در طول تاریخ دچار تحریف می‌شد.

بقای کربلا مرهون پیام‌رسانی عاشورایی حضرت زینب (س) است که پیام‌آور عاشورا و مایه همه ثمرات و برکات قیام حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در جهان بشریت بود و پیام‌رسانی آن بانوی بزرگ اسلام بعد از قیام عاشورا رمز جاودانگی اسلام و عاشورا شد.

از روزی که کاروان امام‌حسین (ع) از مدینه به سوی مکه حرکت کرد تا به کربلا رسید، بر مسئولیت‌ها و مصیبت‌های حضرت زینب (س) افزوده شد. پس از شهادت امام ‌حسین (ع)، حماسه خونین عاشورا به پایان رسید. شهیدان آرام و غرقه به ‌خون در آفتاب داغ روی ریگ‌های تفتیده کربلا آرمیدند؛ اکنون اما سنگین‌ترین وظیفه و مسئولیت حضرت زینب (س) آغاز شده بود.‌

احدیان با اشاره به اینکه امسال ۵۵ واحد ثابت سه نفره کار جمع‌آوری نذورات را انجام خواهند داد، بیان کرد: همچنین ۳۰ واحد سیار برادران و پنج واحد سیار خواهران کار جمع‌آوری نذورات را انجام خواهند داد.

مدیر اجرایی زینبیه اعظم زنجان با اشاره به اینکه هر سال در این روز یک بیت به عنوان سربیت مراسم یازدهم محرم توسط حاج غلامرضا عینی‌فرد سروده شده و در مراسم خوانده می‌شود، افزود: امسال نیز سربیت نوحه  دسته عزاداری زینبیه اعظم زنجان  به شرح زیر است. "کاخ‌های ظلمی تتره تدی قیامین یا حسین/ اهل اسلامه اولوب الگو/مرامین یا حسین /ای وئره ن لب تشنه جان/سرور آزادگان".

یک هزار و ۲۰۰ خادم به زینبیه اعظم زنجان همکاری دارند

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر یک هزار و ۲۰۰ خادم به زینبیه اعظم زنجان همکاری دارند، تصریح کرد: ۳۰۰ نفر از خادمان نیز کار انضباطی انجام می‌دهند.

مدیر اجرایی زینبیه اعظم زنجان همچنین به شماره کارت این مسجد زینبیه اعظم زنجان نیز اشاره کرد و گفت: ۶۱۰۴۳۳۷۹۳۲۵۶۱۳۹۰ شماره کارت و ۶۹۲۷۵۵۹۳ نیز شماره  حساب زینبیه اعظم زنجان است.

مسجد زینبیه اعظم زنجان که یکی از مهم‌ترین اماکن مذهبی این شهر محسوب می‌شود، همه ساله در ایام محرم پذیرای خیل عاشقان اباعبدالله‌الحسین (ع) از سراسر کشور و حتی خارج از کشور است.

عزاداران حسینی در ۱۱ محرم با شرکت گسترده در دسته عزاداری مسجد زینبیه اعظم زنجان، وحدت و یکپارچگی شیعیان و عاشقان خط سرخ امام حسین (ع) را به تصویر کشیده و جلوه‌ای از عشق و دلدادگی خود را به سرور و سالار شهیدان به نمایش می‌گذارند.

در ۱۱ محرم، شهر زنجان به عنوان پایتخت شور و شعور حسینی، جلوه معنوی خاصی به خود می‌گیرد و عاشقان امام حسین (ع) خود را آماده برای حضور در این اجتماع عظیم و حماسی می‌کنند تا ندای «یا حسین» و «یا زینب» سر دهند و به یاد شهدای دشت کربلا ناله کرده و اشک ماتم بریزند.

اجتماع حماسی ۱۱ محرم مردم زنجان با یادآوری خودگذشتگی زینب کبری (س) و حضور عزاداران و سوگواران حسینی برگزار می‌شود و خیل عظیم عزاداران که خود را از جای‌جای ایران برای شرکت در دسته زینبیه اعظم به شهر زنجان رسانده‌اند نیز در این مراسم شرکت می‌کنند.

رئیس هیئت امنای مسجد زینبیه اعظم زنجان با اشاره به اینکه این اتفاق بین سال‌های ۱۰۲۰ تا ۱۰۲۲ هجری قمری رخ داده است، می‌افزاید: تا زمانی که صاحب باغ زنده بود هر ساله در ایام محرم و صفر به مدت دو ماه محل مذکور را سیاه‌ پوش و مراسم عزاداری و سوگواری سالار شهیدان و سرور آزادگان جهان در آن محل برگزار می‌شد و صاحب باغ در زمان حیات خود وصیت می‌کند پس از وفاتش، مراسم عزاداری را همه ساله برگزار و هزینه آن را از عایدی باغ تامین کنند.

سجاد احمدپور در ادامه اظهار می‌کند: این محل سه بار تجدید بنا شده که بار اول به سال ۱۰۹۲ هجری قمری با تیر چوبی احداث می‌شود. بار دوم بانویی به نام زینب خانم هزینه تبدیل آن را به مسجد متقبل می‌شود که به سال ۱۲۹۲ صورت می‌گیرد و بار سوم نیز در سال ۱۳۹۵ هجری‌قمری مطابق با سال ۱۳۵۴ شمسی به همت مردم زنجان و عاشقان اهل‌بیت (ع) این مسجد تجدید بنا شده و در چند سال اخیر نیز برای رفع کمبود فضا چهار باب از ساختمان‌های همجوار مسجد خریداری و در توسعه مسجد زینبیه اعظم زنجان از آن استفاده شده است.

کد N1773846

وبگردی