آفتاب

نقش روزنامه در توجیه استبداد

نقش روزنامه در توجیه استبداد

در زمان ناصرالدین‌شاه به دستور او روزنامه‌های متعددی چون وقایع اتفاقیه، دولت علیه ایران، شرف، مرآت السفر مشکوه‌الحضر، روزنامه علمی، روزنامه ...

در زمان ناصرالدین‌شاه به دستور او روزنامه‌های متعددی چون وقایع اتفاقیه، دولت علیه ایران، شرف، مرآت السفر مشکوه‌الحضر، روزنامه علمی، روزنامه دولتی، روزنامه ملتی و روزنامه ایران منتشر می‌شد. یکی از انگیزه‌های مهم ناصرالدین شاه از انتشار این روزنامه‌ها این بود که خود را در نظر اروپاییان، پادشاهی پیشرو و مترقی وانمود کند و نشان دهد که در ایران نیز مانند ممالک اروپایی، روزنامه‌ها متعدد است اما افزون بر این روزنامه‌ها کارکردهای دیگری نیز داشتند، از طریق این رسانه فرمان‌ها، متن تلگراف‌ها، دستخط‌های شاه و اعلان‌های حکومتی به اطلاع مردم می‌رسید. روزنامه‌ها در کنار توانایی‌های مربوط به انتشار خبرهای خود، امکان چاپ و گسترش خبرهای تصویری را نیز پیدا کردند.

 

از سال 1277 ه.ق (1239ش) در روزنامه‌های دولتی مانند روزنامه دولت علیه و روزنامه شرف به‌طور مرتب تصاویر شاه به چاپ می‌رسید. در واقع روزنامه ابزار تبلیغاتی مهمی برای دستیابی حکومت به اهداف گوناگون آن بود. به ویژه تصاویر، نشان‌ها و آرم‌هایی که در داخل روزنامه چاپ می‌شد، در احیای هویت و نمایش اقتدار سلطنت و سمبل‌های قدرت نقش مهمی داشتند. برای نمونه در روزنامه ایران در بالای صفحه اول تصویر تاج شاهی در فراز نشان شیر و خورشید، اقتدار سلطان را به نمایش می‌گذاشت یا تمثیل فرشتگانی که تاج شاه را با دست نگاه داشته‌اند، نمادی از وجاهت قدسی سلطنت و حفاظت آن به دست نیروهای فرا زمینی و ملکوتی بود.

 

منبع: بخشی از یک مقاله به قلم محمدامیر شیخ‌نوری و زهرا علیزاده بیرجندی منتشر شده در فصلنامه تاریخ اسلام و ایران

کد N1767191

وبگردی