آفتاب

ناگفته های تصادف اتوبوس هرمزگان | چند نفر قطع عضو شدند؟ | جزئیات جدید واژگونی اتوبوس

ناگفته های تصادف اتوبوس هرمزگان | چند نفر قطع عضو شدند؟ | جزئیات جدید واژگونی اتوبوس

ناگفته های تصادف اتوبوس هرمزگان | خبر تلخ است؛ چهارتن از دختران دانش آموز هرمزگانی، دچار صدمه‌های شدید شده‌اند، دو نفر از این مصدومان هم دچار قطعی دست و پا شده‌اند... پدر یکی از دختران می گوید: توقف چهارساعته اتوبوس در بندرعباس، باعث شد حرکت به ساعت 11 شب بیفتد و راننده خسته و خواب آلود شود. جزئیات جدید حادثه را بخوانید..

بیشتر ببینید: تصادف اتوبوس هرمزگان به روایت دختر دانش آموز .
بیشتر بخوانید: آخرین وضعیت مصدومان اتوبوس هرمزگان  .
بیشتر ببینید: تشییع جنازه دختران هرمزگانی +عکس .

کمیسیون عالى ایمنى راه‌ها نتایج بررسی‌های مقدماتی سانحه اتوبوس دختران دانش‌آموز را منتشر کرد و از برخورد قاطع با عوامل مقصر این حادثه پس از بررسی‌های دقیق کارشناسی خبر داد. این در حالی است که کارشناس‌های اعزامی پس از بررسی ابعاد مختلف این سانحه از جمله بررسی صحنه و اتوبوس، مصاحبه با مصدومان و راننده و پلیس راه گزارش کامل را اعلام خواهند کرد. از سوی دیگر والدین دانش آموزان پرسش مهمی مطرح کرده اند: «چرا به راننده خسته اجازه حرکت دادند؟»
احتمال ممنوعیت حرکت اتوبوس‌ها در شب
وزیر راه دستور داد تا دستورالعمل ممنوعیت رانندگی رانندگان اتوبوس و وسایل حمل و نقل عمومی بین جاده‌ای در شب، مورد بررسی قرار گیرد.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره صدور مجوز رانندگی در شب به راننده این اتوبوس نیز گفت: رانندگی در شب ممنوع نیست؛ اما به دستور وزیر راه و شهرسازی قرار است صدور ابلاغیه ممنوعیت رانندگی رانندگان خودروهای حمل و نقل عمومی بین جاده‌ای سبک و سنگین (اتوبوس و مینی بوس) بررسی شود تا در صورت قابل اجرا بودن، به رانندگان ابلاغ شود.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، باید برای اجرای این موضوع، علاوه بر بررسی امکان اجرا شدن آن بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی، با پلیس راهور ناجا نیز هماهنگی‌هایی صورت گیرد.
بر اساس اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی، ۴۲ درصد تصادفات جاده‌ای در اثر خواب آلودگی و بی توجهی رانندگان به جلو بوده است.
آخرین وضعیت چهار مصدوم حادثه
رئیس بیمارستان رجایی شیراز هم دیروز آخرین وضعیت درمانی مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس در داراب را تشریح کرد.دکتر شهرام بلندپرواز گفت: چهار نفر از مصدومان این حادثه به بیمارستان رجایی و یک نفر به بیمارستان نمازی منتقل شده‌اند.
این چهار مصدوم از نواحی مختلف بدن دچار صدمه‌های شدیدی شده‌اند که روند درمانی آنها در حال انجام است. دو نفر از این مصدومان هم دچار قطعی دست و پا شده‌اند که روند درمانی آنها در حال انجام است.
برخورد قانونی با مقصران حادثه
رئیس کل دادگستری استان فارس نیز اظهار داشت: پرونده حادثه اتوبوس دانش‌آموزان نخبه هرمزگانی به صورت ویژه رسیدگی و مقصران این حادثه از هر ارگانی که باشد مشخص و با آنها برخورد قانونی خواهد شد.
علی القاصی گفت: با توجه به شدت تصادف و اینکه دست و پای برخی دانش‌آموزان قطع شده است با هماهنگی‌های صورت گرفته، پزشکی قانونی استان با فوریت وارد عمل شد و در کمترین زمان ممکن هویت قربانیان را شناسایی کردند.
وی افزود: در این حادثه رانندگی دلخراش دست و پای دو نفر از دانش‌آموزان قطع شده و یک دانش‌آموز نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است.از این تعداد یک نفر دستش قطع شده و دو نفر نیز به دلیل ضربه به سر بستری هستند و مابقی مشکل حادی ندارند اما وضعیت دو نفر وخیم گزارش شده است.وی از بازداشت کمک راننده نیز خبر داد و گفت: کمک راننده که در زمان وقوع حادثه، رانندگی اتوبوس را بر عهده داشته بازداشت و تحت نظر است.از این راننده تست مرفین و الکل گرفته شده تا مشخص شود در زمان رانندگی وضعیت مناسبی داشته یا خیر.ضمن اینکه پرونده این حادثه به صورت ویژه در دستگاه قضایی استان فارس رسیدگی و مقصران این حادثه از اداره راه، پلیس، راننده و هر ارگانی باشد مشخص و با آنها برخورد قانونی می‌شود.
چرا به راننده خسته اجازه حرکت دادند
حسین خادمی، پدر سارا خادمی و از حادثه‌دیدگان واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی نیز گفت:اتوبوس دانش‌آموزان از شهرستان رودان و برای شرکت در اردوی شیراز، ساعت 5 عصر از رودان حرکت کرد و ساعت 7 عصر به بندر رسید.در بندر توقف 4 ساعته سبب شد که اتوبوس یک ساعت مانده به نیمه شب به سمت شیراز حرکت کند و همین امر سبب شد که راننده خسته و خواب‌آلود، موجب وقوع این حادثه دلخراش شود.خادمی که خود کارمند آموزش و پرورش است، می‌گوید: دخترم تنها سرمایه من است و از مسئولان تقاضا دارم به دختر من و دیگر مجروحان به طور کامل رسیدگی کنند.اما سؤالی که برای والدین ایجاد شده این است که چرا وقتی اتوبوس ساعت 7 عصر به بندر رسیده باید ساعت 11 شب حرکت کند و دیگر اینکه آیا راننده صلاحیت رانندگی در شب را داشته یا خیر؟
نتیجه بی‌توجهی به مقررات و اصول رانندگی
سردار گودرزی فرمانده انتظامی استان فارس هم ضمن تسلیت به خانواده‌های دانش‌آموزان جان سپرده در این حادثه گفت: متأسفانه با وجود هشدارهای مکرر و تلاش‌های شبانه روزی همه دستگاه‌ها و عوامل اجرایی بار دیگر شاهد وقوع حادثه دلخراش واژگونی اتوبوس هستیم، بدون تردید این گونه حوادث تلخ ناشی از بی‌توجهی به مقررات و اصول رانندگی بیانگر ضرورت تجدید نظر در برخی مقررات پیشگیرانه در سطوح ملی و قانونگذاری، نظارت و اعمال قوانین سختگیرانه در جهت جلوگیری از وقوع چنین حوادثی است.
تست الکل و مرفین راننده منفی اعلام شد
رئیس دادگستری شهرستان داراب نیز گفت: طبق اعلام پزشکی قانونی تست الکل و مرفین راننده اتوبوس منفی بوده است.وی اضافه کرد: به دستور رئیس کل دادگستری استان فارس هماهنگی لازم با بیمه به‌عمل آمده است که دیه فوتی‌ها و مصدومان سریع‌تر پرداخت شود.وی با اشاره به اینکه صدور مجوز حرکت در شب از سوی مسئولان اقدام اشتباهی بوده است، گفت: پس از کارشناسی میزان تقصیر مقصران حادثه به صورت دقیق انجام و اطلاع‌رسانی خواهد شد.
رئیس پلیس «راهور»:خواب آلودگی راننده علت حادثه بود
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور، نیز ابعاد تازه حادثه دلخراش واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی، را تشریح کرد.
سردار تقی مهری، صبح دیروزدرنشستی خبری با تسلیت به خانواده‌های دانش‌آموزان جانباخته، مربی و کمک راننده خودرو گفت: پس از بررسی‌های کارشناس‌های مربوطه، بی‌توجهی به جلو ناشی از خستگی و خواب آلودگی راننده علت واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی اعلام شد. ضمن اینکه درتلاش هستیم با هماهنگی آموزش و پرورش شیوه نامه جدیدی برای اعزام دانش‌آموزان تبیین کنیم. در این حادثه و براساس آنچه همکارانم از سامانه کنترلی «سپهتن» به دست آورده‌اند، سرعت راننده در لحظه حادثه مجاز بوده اما خستگی در چهره راننده به وضوح دیده شده است. اما راننده بازداشت شده درتحقیقات، خواب آلودگی را رد کرده و نور بالای خودروی جلویی را علت به هم خوردن تمرکزش عنوان کرده است که البته مراجع قضایی در حال بررسی این موضوع هستند. همچنین مشخص شده این اتوبوس با ظرفیت مجاز در حرکت بوده است. اما از آنجا که محل حادثه از پاسگاه دور بوده و سامانه «سپهتن» رفتار راننده را در فاصله 500 متری تا یک کیلومتری رصد می‌کند، این امر دیده نشده است. از طرفی تردد اتوبوس‌ها در شب منع قانونی ندارد و در این حادثه سرعت مجاز بوده است.
سردار مهری درباره میزان قصور پلیس در این حادثه نیز گفت: براساس قانون سه معیار برای کنترل وسایل نقلیه اهمیت دارد. داشتن معاینه فنی وسیله نقلیه برای تردد در جاده، راننده کمکی و مسیر مشخص که از آغاز سفرها توسط مأموران کنترل می‌شود. در این حادثه هر سه مورد بدون اشکال بوده و این اتوبوس وارد جاده شده است. خواب آلودگی هم موضوعی فردی است که باید به طورحتم ازسوی رانندگان رعایت شود. نتیجه بررسی کارشناس‌ها دراین باره نیزنشان می‌دهد علت حادثه بی‌توجهی به جلو و خواب آلودگی راننده بوده است.
کد N1759902

وبگردی