آفتاب
در گفتگو با مهر مطرح شد:

اهمیت پروازهای ترانزیتی و مسافری فرودگاه پیام

اهمیت پروازهای ترانزیتی و مسافری فرودگاه پیام

کرج - اهمیت پروازهای ترانزیتی و مسافری فرودگاه پیام، اختصاص دو پرواز برای صادرات میوه و بررسی اتصال فرودگاه به شبکه راه‌آهن سراسری در گفتگو با مهر بررسی شد.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: هشتم مردادماه سال جاری محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سفری یک رزوه به استان البرز از پیگیری‌ برای اخذ مجوز راه‌اندازی بخش مسافربری فرودگاه پیام خبر داد. این خبر برای البرز جوان که زیر سایه پایتخت از ضعف زیرساخت‌ها رنج می‌برد، بسیار خوشایند بود.

واعظی در آخرین سفر کاری خود به البرز آن‌هم در آخرین روزهای عمر دولت یازدهم با اعلام این خبر خوش، گفت: اقدامات لازم برای فعال‌سازی بخش مسافربری فرودگاه پیام در حال انجام است، به جد درصدد راه‌اندازی این مهم هستیم‌.

دیری نگذشت که استاندار البرز در کارگروه «تسهیل و راه‌اندازی پروازهای مسافری فرودگاه پیام» از مسئولان استان خواست برای تحقق این آرزوی دیرینه هر چه سریع‌تر اقدام کنند و از هیچ تلاشی فروگذار نباشند.

در این کارگروه اولویت‌های مهم برای راه‌اندازی پروازهای مسافری فرودگاه ازجمله تعیین تکلیف اراضی سه هزار و ۶۰۰ هکتاری منطقه ویژه اقتصادی، پیش‌بینی مسیرها و راه‌های دسترسی داخل و خارج از باند فرودگاه، ساماندهی و انتقال زباله‌هایی که در مجاورت فرودگاه قرار دارند، پیش‌بینی حرایم امنیتی، و غیره موردبحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

در خصوص وضعیت فرودگاه پیام که تنها فرودگاه کارگو کشور مستقر در استان البرز است، با سید حمید طهائی استاندار البرز گفتگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

*بزرگ‌ترین فرودگاه کارگو کشور که از حریم هوایی بین‌المللی برخوردار است در استان مستقرشده، چه برنامه‌ریزی برای این ظرفیت در نظر گرفته‌اید؟

فرودگاه پیام، فرودگاه بین‌المللی کارگو و هم‌زمان منطقه ویژه اقتصادی، واقع در شهر کرج به فاصله ۴۰ کیلومتری (۲۵ مایل) تهران در استان البرز است. این فرودگاه در سال ۱۹۹۰ تأسیس شد اما به‌طور رسمی در سال ۱۹۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. منطقه ویژه اقتصادی پیام در محدوده‌ای به وسعت سه هزار و ۶۰۰ هکتار در اراضی ۱۰ هزار هکتاری فرودگاه بین‌المللی پیام در استان البرز تأسیس‌شده است. هدف از تأسیس این منطقه ویژه اقتصادی، حمل‌ونقل بار هوایی و پستی، فرآوری کالا، انبارداری، خدمات سردخانه‌ای، صنایع بسته‌بندی و صادرات است.

هم‌اکنون از این فرودگاه برای اهدافی همچون ترانزیت باربری، حمل‌ونقل تجاری و پست کالاها استفاده می‌شود. همچنین با همکاری مراکز آموزش هوانوردی پروازهای آموزش خلبانی نیز در این فرودگاه انجام می‌پذیرد.

فرودگاه پیام توسط شرکت خدمات بین‌المللی هوایی پیام اداره می‌شود و متعلق به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران است.

*در این فرودگاه به بحث ترانزیتی اکتفا شده است، چرا؟

در خصوص فرودگاه پیام باید گفت؛ این منطقه، نقش بسیار مهمی برای استان و کشور ایفا می‌کند به جهت نزدیکی به پایتخت، دسترسی مناسب به مسیرهای مواصلاتی کشور، اتصال به استان‌های غربی کشور ظرفیتی فوق‌العاده و راهبردی برای توسعه این استان محسوب می‌شود.

پس از تصمیم وزیر ارتباطات در خصوص راه‌اندازی پروازهای مسافربری دیگر به بحث ترانزیتی این منطقه اکتفا نمی‌کنیم همان‌طور که در جریان هستید پس از سه سال پیگیری برای اجرای پروازهای مسافری از محل فرودگاه پیام برنامه‌ریزی‌های خوبی داشته‌ایم که به انجام خواهد رسید.

ازنظر ما فرودگاه پیام یکی از کانون‌های استراتژیک در منطقه محسوب می‌شود و برای استان البرز ازلحاظ اقتصادی بسیار حائز اهمیت است.

*با توجه به ظرفیت فرودگاه پیام و توسعه پروازهای مسافربری آیا توسعه صادرات و واردات کالا در دستور کار است؟

بله توسعه صادرات و واردات کالا برایمان از اهمیت بالایی برخوردار است در آینده ضمن بهره‌برداری در این حوزه به‌خصوص در بخش کشاورزی شاهد تحولات اقتصادی خوبی خواهیم بود.

*راه‌اندازی شهرک «آی. سی. تی» در فرودگاه پیام بارها از زبان آقای وزیر و شخص جنابعالی مطرح‌شده است، در این خصوص توضیح می‌فرمایید؟

این مهم در دستور کار قرار دارد. تلاش می‌کنیم از ظرفیت بخش خصوصی برای اجرای طرح بزرگ احداث شهرک آی. سی. تی استفاده کنیم.

*با توجه به اینکه البرز در تولید برخی محصولات زراعی و باغی رتبه نخست کشور را دارا است آیا پروازی برای صادرات میوه و محصولات کشاورزی در نظر گرفته‌شده است؟

بله برای این مهم پرواز در نظر گرفته‌شده است، فراهم ساختن بستر صادرات میوه و صیفی‌جات و فعال‌سازی بخش کارگو در فرودگاه پیام از دیگر گام‌هایی است که در این زمینه برداشته است، در حال حاضر فرودگاه پیام با دو پرواز در بخش صادرات میوه آماده تجارت فرامرزی است.

*در اخبار آمده بود برای اتصال فرودگاه به شبکه راه‌آهن اقداماتی در دست است، در این زمینه توضیح می‌فرمایید؟

بله، اخیراً نیز موافقت‌نامه اصولی برای احداث ریل راه‌آهن و اتصال آن به راه‌آهن سراسری و گذر کالاها از این مرکز به خارج از مرزها تبادل شده است، هم‌اکنون نیز در مرحله پیگیری برای اجرای شدن طرح پروازهای اختصاصی هستیم.

کد N1749263

وبگردی