آفتاب

ضرورت ایجاد تعادل میان امنیت شغلی و امنیت سرمایه/حرکت به سمت تفکرات جدید اجتناب‌ناپذیر است

ضرورت ایجاد تعادل میان امنیت شغلی و امنیت سرمایه/حرکت به سمت تفکرات جدید اجتناب‌ناپذیر است

یک استاد دانشگاه معتقد است؛ باید از طریق انعطاف‌پذیری و ایجاد تعادل میان امنیت شغلی و امنیت سرمایه‌گذاری، امکان تامین حقوق تمامی انسان‌ها را فراهم کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعیدرضا ابدی در نشست تخصصی امنیت شغلی و امنیت سرمایه گفت: ما باید برای پیشرفت از تجربیات دیگر کشور‌ها استفاده کنیم، اوایل قرن بیستم که همراه با نوشتن نهضت قوانین کار بود که این رویکرد با شیوع سیاست‌های تجاری لیبرال و تحولات اقتصادی و اجتماعی دوام زیادی نداشت و در نتیجه سیستم‌ها برای برداشتن موانع تولید قوانین خود را عوض کردند.

او با بیان اینکه اکنون امنیت شغلی در مواجهه با بحرانی‌‌هایی که سپری شده است، کمی نرم‌تر شده است، افزود: اکنون قوانین جهت حمایت از کار شایسته طراحی می‌شوند و در شرایط جدید به مدد هزینه‌هایی که بابت پیشرفت جوامع پرداخت شده است، به موقعیتی رسیده‌ایم که در آن حقوق انسان از بین نمی‌رود.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی افزود: یکی از ایده‌هایی که در این خصوص وجود دارد این ایده است که از طریق انعطاف‌پذیری و ایجاد تعادل میان امنیت شغلی و امنیت سرمایه‌گذاری به وجود بیاید.

ابدی ادامه داد: از این ایده تعاریف مختلفی شده است و در همین رابطه اتحادیه اروپا برای حمایت از این ایده آن را  به همه کشور‌ها ابلاغ کرد. این اقتصاددان بابیان اینکه باید تفکرات قدیمی را باید کنار گذاشت و به سوی تفکرات نوین و تغییر کرد، در خصوص حوزه‌های تغییر یافته گفت: حوزه اشکال مختلف اشتغال، حوزه قواعد مربوط به خاتمه و شرایط کار، حوزه انعطاف‌پذیری دستمزد، ازجمله حوزه‌هایی بود که تغییر کرد.

ابدی خاطرنشان کرد: از دهه هشتاد به سمت قوانین انعطاف‌پذیری حرکت کردیم و اگر بخواهیم قدری از تجربیات موفقیت‌آمیز استفاده کنیم می‌توانیم نتایج مناسبی کسب کنیم. همه این تدابیر در محیط امن اقتصادی و اجتماعی حاصل خواهد شد.

وی گفت: به عنوان مثال تامین اجتماعی فعالیت‌های خوبی انجام می‌دهد که باید با دیگر مسائل مرتبط با تامین شغلی و سرمایه‌گذاری هم وابسته شود به طوری که دیگر هر کس تنها دغدغه خود را نداشته باشد.

کد N1746179

وبگردی