آفتاب

حج را نباید فرقه‌‌ای نگاه کرد/ حجاج ایرانی نگران نباشند

حج را نباید فرقه‌‌ای نگاه کرد/ حجاج ایرانی نگران نباشند

سرپرست حجاج ایرانی گفت: شرایط حج امسال متفاوت است اما حجاج نگران نباشند.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی‌عسگر در همایش مدیران، معاونان، کارگزاران، روحانیان، معین و معینه کاروان‌های اهل‌سنت و تشیع استان گلستان در گرگان اظهار داشت: با توجه به قطع روابط سیاسی دو کشور، کار برای همه ما سخت است اما نباید بگذاریم تا سختی کار برای حجاج و زائرین بیت‌الله الحرام نگرانی ایجاد کند.

وی با بیان اینکه وظیفه ما دعوت کردن مردم به صبر، حوصله و آرامش و ایستادگی برابر تندروی‌ها و افراطی‌گری‌هاست، ادامه داد: تندروی نتیجه‌ای جز مسلمان‌کشی، خروج از اسلام و مسائلی از این قبیل ندارد که نمونه آن را در کشورهای سوریه، عراق و یمن مشاهده می‌کنیم. فرار و ورود آوارگان و پناهندگان از برخی کشورهای اسلامی به کشورهای اروپایی در حالی است که آنان سعی دارند مسلمانان پناهجو را به سمت دین مسیحیت بکشانند و این یکی از اهداف و برنامه‌های داعش است و اهل‌سنت بیشتر در معرض آسیب و خطر قرار دارند.

قاضی‌عسگر با اشاره به فتنه خطرناک داعش گفت: ایران موفق شد برابر این فتنه ایستادگی کند اما مسائل فکری به‌راحتی از بین نمی‌رود و همین مساله را باید بیش از گذشته مد نظر قرار دهیم. امسال شرایط حج به دلیل هجمه‌های داخلی و خارجی و مساله سال 94 مسجدالحرام و منا حساس است و یک نوع نگرانی در مردم ایجاد شده و اگر امسال برای اعزام رایزنی و اقدام نمی‌کردیم، معلوم نبود آینده چه اتفاقاتی رخ دهد.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت متذکر شد: توافق‌نامه بین حج و زیارت ایران و وزارت حج و زیارت عربستان براین اساس است که زائرین و حجاج ایرانی بدون ایجاد حساسیت بروند و برگردند و 2 کشور در این راستا ملزم به رعایت و اجرای توافق نامه هستند. متاسفانه جریان و جریاناتی در کشور کمپین به حج نمی‌رویم راه انداخته‌اند که پشت آن مسائلی از قبیل ضربه‌زدن به اعتقادات و دین از سوی افرادی است که از کشور فراری بوده و اعتقادی به مسائل دینی ندارند.

قاضی‌عسگر همچنین با بیان اینکه عوامل کاروان‌ها با تشکیل گروه‌های فرهنگی و استفاده از همه ظرفیت‌ها و پتانسیل نیروهای خود و زائران در راستای هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن این مراسم و اجرای برنامه‌های فرهنگی مختلف تلاش کنند، افزود: حجاج نگرانی نداشته باشند و فکر و ذهن آنان تنها برای معنویت و استفاده و بهره از حضور در سرزمین وحی متمرکز باشد. 2 فاجعه منا و مسجدالحرام و القاء قتلگاه‌بودن عربستان در اذهان‌عمومی  از دسیسه‌ها و برنامه‌های دشمن است. حج سال 94 یک حج استثنایی بود اما آرامش حجاج به‌خصوص زمان رفتن به فرودگاه، بدرقه و استقبال باید برقرار باشد.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه زائران مراقب مسائل امنیتی و سیاسی و فرقه ای باشند، خاطرنشان کرد: دشمن در این شرایط نهایت استفاده و بهره را می‌برد تا جنگ فرقه‌ای شیعه و سنی راه بیاندازد اما باید دست به دست هم دهیم تا توطئه ها و برنامه‌های آنها برای تفرقه‌افکنی بی‌نتیجه بماند.

وی با اشاره به موضوع مچ‌بندها گفت: از چند سال پیش برای کنترل بیشتر زائران به فکر طرحی همراه با تکنولوژی روز دنیا بودیم که امسال موفق به این کار شدیم. مچ‌بندها توسط نرم‌افزارها و برنامه‌های گوشی‌های اندروید قابل خواندن و قرائت است و در آن اطلاعات کامل زائر و حتی مسائل درمانی وی موجود است.

قاضی‌عسگر در پایان تاکید کرد: حج را نباید فرقه‌‌ای نگاه کرد. تاکید ما در سفر حج حفظ وحدت شیعه و سنی و تمام مسلمانان جهان است.

کد N1739234

وبگردی