آفتاب

نشست رسیدگی به اختلافات روابط کار در مناطق ویژه اقتصادی برگزار شد

نشست رسیدگی به اختلافات روابط کار در مناطق ویژه اقتصادی برگزار شد

نشست هم اندیشی و دستیابی به شیوه واحد در نحوه رسیدگی به دعاوی و اختلافات کارگری و کارفرمایی در مناطق ویژه اقتصادی کشور در محل دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در تهران برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این نشست که با هماهنگی مدیریت امورحقوقی، مدیریت مناطق ویژه اقتصادی و معاونت فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورایعالی و با حضور مدیران و سرپرستان کار و خدمات اشتغال نیروی انسانی مناطق ویژه اقتصادی برگزار شد، ضوابط و مقررات کار، بیمه و تامین اجتماعی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

معاون فرهنگی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این نشست گفت: هدف دولت تدبیر و امید عزم در اصلاح امور کار و اشتغال در کشور است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی زم به استفاده از نیروی کار با تجربه و شناسایی مناطق ویژه اقتصادی موفق در زمینه روابط کاری اشاره کرد و افزود: با استفاده از نیروی کار با تجربه و شناسایی مناطق ویژه که در زمینه روابط کاری عملکرد موفقی دارند می‌توانیم الگوهای موفق این مناطق را به سایر مناطق ویژه کشور تعمیم دهیم.

حجت الاسلام زم به لزوم بازنگری و اصلاح قوانین کار و اشتغال در مناطق ویژه کشور اشاره کرد و گفت: باید کمیسیون سه یا چهار روزه به منظور بررسی مسایل و مشکلات مناطق ویژه و اولویت بندی آن‌ها برگزار کنیم و نسبت به آن‌ها مقرارات را بازنگری و اصلاح نماییم.

جعفر آهنگران، مدیر هماهنگی امور مناطق ویژه اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز، هدف از برگزاری این نشست را ایجاد تعامل بیشتر وزارت کار و رفاه اجتماعی، مناطق ویژه اقتصادی و دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور دانست و گفت: ایجاد تعامل و وحدت رویه در مناطق ویژه اقتصادی، هم اندیشی و ارائه راهکارهای اجرایی در این مناطق را به همراه دارد.

در ادامه این نشست، نماینده وزیر کار و رفاه اجتماعی در شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، آشنایی کارفرمایان و کارگران شاغل در مناطق ویژه اقتصادی با قوانین کار و خدمات اجتماعی در این مناطق را ضروری دانست.

فرهاد شیخی در ادامه بر ایجاد وحدت رویه در اجرای قوانین و مقررات روابط کاری در مناطق ویژه و اجرایی شدن آن و همچنین تبیین جایگاه مشخص برای نمایندگان کار و امور اجتماعی در سازمان‌های مناطق ویژه کشور تاکید کرد.

شیخی، اصلاح و بازنگری قوانین کار در مناطق ویژه اقتصادی کشور در صورتی که این قوانین امکان اجرایی شدن داشته باشد را ضروری دانست.

نماینده وزیر کار و رفاه اجتماعی در شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان افزود: مبنای کار کارفرمایان و کارگران در مناطق ویژه اقتصادی باید در راستای اجرای مقررات ۵۱ ماده‌ای کتاب قوانین و مقررات و به صورت قرار دادهای کتبی یا‌‌ همان قراردادهای ارادی انجام شود.

در ادامه این نشست، دبیر شورای راهبردی اشتغال و تأمین اجتماعی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز گفت: افزایش دانش اجتماعی کارفرمایان و کارگران فعال در مناطق ویژه در خصوص موضوعات روابط کاری و مقررات قانون کار در این مناطق می‌تواند راه را برای دستیابی به اهداف این مناطق که‌‌ همان توسعه اقتصادی مناطق است هموار نماید.

مرادخان مرادپور افزود: هدف ما، تامین هدف قانون گذار و تسهیل سرمایه گذاری به منظور تولید و اشتغال در مناطق ویژه اقتصادی است، نه موضوعات شخصی.

مرادپور به تبیین جایگاه وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی در قوانین و مقررات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اشاره کرد و ایجاد پایگاه روابط کار در مناطق ویژه کشور را مهم دانست.

در پایان این نشست هر یک از نمایندگان مناطق ویژه اقتصادی مسائل و مشکلات مناطق خود را مطرح و به بحث و تبادل نظر پرداختند.

همچنین مقرر شد این جلسات به صورت مستمر و منظم برگزار شود.

کد N1734505

وبگردی