آفتاب
زندگی زیر غبار؛

آسمان کرمان تیره و تار شد/ هشدار به بیماران و گروه های آسیب پذیر

آسمان کرمان تیره و تار شد/ هشدار به بیماران و گروه های آسیب پذیر

کرمان – مردم کرمان در حالی صبح امروز را آغاز کردند که آسمان آبی شهر زیر لایه ای از غبار سیاه شده بود و به بیماران کودکان و سالمندان نیز هشدار داده شده که از خانه ها خارج نشوند.

خبرگزاری مهر -  گروه استان ها: شرق کرمان حداقل نیمی از روزهای سال با پدیده طوفان شن و ریزگردها مواجه است و این پدیده کمتر در شمال و به خصوص شهر کرمان روی می دهد.

با وجود درخواست های مکرر مردم شرق کرمان برای مهار ریزگردها اما نه تنها تاکنون چاره ای برای رفع مشکل این مناطق اندیشیده نشده بلکه حالا مردم کرمان و شهرهای شمالی استان نیز با این پدیده دست به گریبان شده اند.

تنها راهکار برای مهار شنهای روان در شرق کرمان نیز آغاز مجدد مالچ پاشی بود که این طرح نیز با آغاز تابستان به دلیل گرمای بیش از حد هوا متوقف شده است.

هم ا کنون کرمان با دو کانون جدی ریزگردها در شرق به دلیل بادهای ۱۲۰ روزه و جنوب به دلیل خشک شدن جازموریان مواجه است و با رسیدن ریزگردها به شهر کرمان حالا مردم این شهر هم با مشکلات بسیاری از جمله کاهش شدید میدان دید، مشکلات تنفسی و آلودگی هوا مواجه شده اند.

ریزگردها طی روزهای آینده میهمان کرمانی ها هستند

ستاد مدیریت بحران استان کرمان نیز طی اطلاعیه ای خواستار رعایت نکات ایمنی و پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز مشکل برای مردم شده است.

در این اطلاعیه آماده است؛ طبق آخرین تصاویر دریافتی از ماهواره های هواشناسی در خصوص خیزش گردوخاک از مرکز کشور به استان، امروز و فردا ماندگاری گردوخاک در شهرهای شمالی پیش بینی می شود لازم به ذکر است از اواخر وقت فردا از غلظت غبار کاسته می شود.

با توجه به این شرایط جوی، بیماران قلبی- ریوی، سالمندان، کودکان و زنان باردار از قرارگرفتن در فضای باز حتی الامکان اجتناب کنند. همچنین به علت کاهش دیدناشی از گردوخاک توصیه می شود از سفرهای غیرضروری در این مناطق خودداری شود

لذا با توجه به این شرایط جوی، بیماران قلبی- ریوی، سالمندان، کودکان و زنان باردار از قرارگرفتن در فضای باز حتی الامکان اجتناب کنند. همچنین به علت کاهش دیدناشی از گردوخاک توصیه می شود از سفرهای غیر ضروری در این مناطق خودداری شود.

بروز ریزگردها تنها مختص شهر کرمان نیست و گزارشهای میدانی از شهرهای غربی و شمالی استان کرمان حاکی از بروز مشکلات عمده در این شهرها است.

به مردم توصیه شده است تا پایان وضع فعلی برخی نکات را رعایت کنند؛ از جمله این توصیه‌ها این است که به غیر از موارد ضروری از منزل یا اماکن سرپوشیده خارج نشوید. اگر مجبور به فعالیت در خارج از منزل هستید، زمان آن را کاهش دهید. کودکان، سالمندان و بیماران قلبی و عروقی و تنفسی نباید از منزل خارج شوند.

اگر آسم یا نشانه‌هایی مانند کوتاهی تنفس، خس خس یا درد قفسه سینه دارید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. در و پنجره‌ها را ببندید و از تهویه مطبوع استفاده کنید. از ورزش در هوای آزاد اجتناب کنید.

توصیه به مردم برای کاهش تبعات ریزگردها

مسئولان مراکز آموزشی به خصوص مربیان ورزش از فعالیت‌های ورزشی دانش‌آموزان در هوای غبارآلود ممانعت کرده و حتی برای ساعات تفریح از اماکن سرپوشیده استفاده شود.

به کارکنان ادارات، ارگان‌ها و سازمان‌ها، کاهش تردد در محیط‌های باز و ماندن در محیط‌های سربسته توصیه شود. شیر و مایعات بیشتری استفاده کنید. به دلیل کاهش میدان دید، در زمان رانندگی، چراغ‌ها را روشن کرده و آهسته برانید.

رانندگان وسایل نقلیه به خصوص موتورسواران به دلیل کاهش محسوس میزان دید، ایمنی را رعایت کنند. سیستم تهویه مطبوع اتومبیل خود را در حالت چرخش مجدد هوا قرار دهید تا گرد و غبار ورودی به اتومبیل کاهش یابد. برای جلوگیری از آلودگی مواد غذایی و آب آشامیدنی از پوشش مناسب استفاده کنید.

مواد غذایی را قبل از نگهداری در یخچال، از ذرات گرد و غبار پاک کنید. برای کاهش تماس با گرد و غبار در محیط زندگی، نظافت روزانه توصیه می‌شود.استفاده از مواد پاک کننده را در روزهایی که گرد و غبار افزایش می‌یابد به علت زمینه‌های حساسیت‌زا محدود کنید.

در کاهش آلاینده‌های هوا مشارکت کنید و با خودداری از هرگونه فعالیتی که منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شود مانند استفاده از وسیله نقلیه تک سرنشین، روشن کردن آتش در معابر، سوزاندن لاستیک، عملیات ساختمانی یا قیرکاری و نظایر آن، اثرات منفی این پدیده را کاهش دهید. در شرایط گرد و غبار، سیگار کشیدن، آثار زیان بارتری دارد.

از ماسک مناسب چسبیده به دهان و بینی یا پارچه مرطوب اعم از چفیه، روسری، شال یا دستمال پارچه ای به منظور ممانعت از ورود مقدار قابل توجه گرد و غبار به دستگاه تنفسی، استفاده کنید.

چهره های مردم زیر ماسک پنهان شد

در حال حاضر کرمان شاهد باد شدید به همراه گرد و خاک و گاه باران پراکنده است که موجب اخلال جدی در رفت و آمد مردم در سطح شهر شده است.

بسیاری از مردم چهره خود را زیر ماسک پنهان کرده اند اما به دلیل همراه شدن باران و طوفان شن در کنار لغزنده شدن سطح خیابانها دید افقی نیز به شدت کاهش یافته است.

رئیس مرکز پیش بینی هواشناسی استان کرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: در استان کرمان بادهای ۱۲۰ روزه منشاء آلودگی هوا هستند و پدیده هایی که امروز مردم می بینند ناشی از فعالیت مانسون در استان و برخی جریان های جوی مرکزی کشور است.

انتظارداریم در ساعات انتهایی روز از شدت آلودگی هوا کاهش یابد اما امکان بارش های ناگهانی وجود دارد به همین دلیل تاکید می شود که مردم به خصوص گردشگران در روزهای انتهایی هفته از مسیر رودخانه ها فاصله بگیرند

حمیده حبیبی افزود: باراش باران ناگهانی در کنار وجود ریزگردها در آسمان امروز در استان کرمان روی می دهد و به مردم توصیه می شود در صورت امکان در خانه ها بمانند.

وی تصریح کرد: بارشها در جنوب و جنوب غرب بیشتر خواهد بود و در شمال اکثرا طوفان و وزش باد و ریزگردها و در شرق طوفان شن را خواهیم داشت.

حبیبی ادامه داد: یکی از پیامدهای وزش بادهای شدید بروز گرد و غبار است و انتظار داریم این مشکلات طی دو روز آینده رفع شود.

وی ادامه داد: انتظارداریم در ساعات انتهایی روز از شدت آلودگی هوا کاهش یابد اما امکان بارشهای ناگهانی وجود دارد به همین دلیل تاکید می شود که مردم به خصوص گردشگران در روزهای انتهایی هفته از مسیر رودخانه ها فاصله بگیرند.

کاهش شعاع دید به ۱۰۰ متر

هم اکنون شعاع دید در کرمان به کمتر از ۱۰۰ متر کاهش یافته است اما نکته عجیب اینکه هنوز سازمان محیط زیست میزان آلایندگی هوای شهر کرمان را اعلام نکرده و مراکز درمانی نیز در این خصوص به مردم توصیه ای نداشته اند.

محمد برازنده کارشناس محیط زیست در گفتگو با مهر اظهارداشت: نمی توان منشا ریزگردهای را تنها بادهای ۱۲۰ روزه عنوان کرد چون در روز جاری اصفهان، یزد و بسیاری از استانهای مرکزی نیز دچار این مشکل شده اند.

وی افزود: خشکسالی و استفاده بی رویه از منابع آبی موجود در استان کرمان و عدم توجه به هشدار ها در خصوص توسعه بیابانهای در شرق استان کرمان حالا وضعیت را به جایی رسانده است که نه تنها شرق استان بلکه شمال استان نیز درگیر بروز مشکل ریزگردها می شود.

وی افزود: ورود سیستم فعال از شمال کشور و پدیده مانسون در جنوب موجب وزش بادهای شدید شده و منشا ریزگردها در اکثر استانها محلی است.

وی گفت: طی سال های اخیر کرمان کمتر با این مشکل مواجه شده بود اما امروز مردم کرمان ناگهان با مشکل جدی مواجه شده اند که این نگرانی را ایجاد کرده که در سایه بی توجهی مسئولان طی روزهای آتی به پدیده ای تکراری تبدیل شود.

خشکسالی و بروز ریزگردها با منشاء داخلی طی سال های اخیر به یکی از مشکلات جدی مردم استان کرمان تبدیل شده است.

کد N1732351

وبگردی