آفتاب

آخرین اخبار قطر | قطر برای اخراج ایرانی ها شرط گذاشت | واکنش عربستان چیست؟

 آخرین اخبار قطر | قطر برای اخراج ایرانی ها شرط گذاشت | واکنش عربستان چیست؟

تحولات جدید قطر | عربستان و چند کشور عربی از قطر خواسته بودند روابطش را با ایران کاهش دهد و ایرانی ها را از قطر اخراج کند. قطر این شرط را پذیرفت اما مشروط به آن که همه کشورهای عربی از جمله امارات این کار را بکنند! تحولات جدید قطر حاکی از فشار آمریکا به این کشور برای پذیرش شروط عربستان است.

تحولات جدید قطر | عربستان و چند کشور عربی از قطر خواسته بودند روابطش را با ایران کاهش دهد و ایرانی ها را از قطر اخراج کند. قطر این شرط را پذیرفت اما مشروط به آن که همه کشورهای عربی از جمله امارات این کار را بکنند! تحولات جدید قطر حاکی از فشار آمریکا به این کشور برای پذیرش شروط عربستان است.
بیشتر بخوانید: پاسخ قطر به عربستان
شرق نوشت: همه چشم‌ها به کويت دوخته شده؛ کشوري که به عنوان ميانجيگر وارد تنش‌هاي عربستان سعودي و متحدانش با قطر شد و حالا قرار است پاسخ دوحه به شروط رياض و ديگر کشورهاي عربي براي برداشتن محاصره را مخابره کند. در روزهاي گذشته تحرکات بين‌المللي براي مصالحه ميان کشورهاي عرب حوزه خليج فارس به بالاترين ميزان خود رسيده و مقامات آمريکايي و فرانسه و بريتانيا و بسياري از مقامات کشورهاي منطقه‌اي در تماس‌هاي تلفني جداگانه خود با مقامات کشورهاي درگير تلاش کرده‌اند ميانه‌دار يکي از تاريخي‌ترين بحران‌هاي کشورهاي حاشيه خليج‌ فارس شوند. ضرب‌الاجل ١٠روزه به قطر يکشنبه‌شب به پايان رسيد و وزير خارجه قطر هم يک روز پيش از آن در رم گفته بود کشورش اين درخواست‌ها را قبول نمي‌کند؛ اما در لحظات آخر اين مهلت دو روز ديگر تمديد شد تا شايد چرخشي در پاسخ قطر ايجاد شود و دست‌کم راه‌ گفت‌و‌گو ميان طرف‌هاي درگير و چانه‌زني براي کاهش تنش باز شود. روز گذشته عبدالله بن زايد آل نهيان، وزير خارجه امارات ‌متحده، گفت شورهاي عربي همچنان در انتظار پاسخ قطر هستند. وزير خارجه عربستان هم ابراز اميدواري کرد پاسخ قطر به درخواست‌هاي همسايگانش مثبت باشد. هنوز مشخص نيست در صورت رد درخواست‌ها از سوي قطر، عربستان سعودي و متحدانش چه واکنشي نشان مي‌دهند؛ اما عادل الجبير، وزير خارجه عربستان، در کنفرانس خبري مشترک با زيگمار گابريل، همتاي آلماني‌ خود، گفت: پاسخ قطر را که دوشنبه تسليم امير کويت شد، قبل از اتخاذ تدابير لازم به طور دقيق بررسي خواهيم کرد. الجبير قطع روابط با قطر و تحريم‌هاي اقتصادي عليه اين کشور را اين‌گونه توجيه کرد که اين اقدامات براي واداشتن قطر به تغيير سياستي است که به خود آن و کشورهاي منطقه ضرر مي‌رساند. الجبير گفت، با گابريل به بررسي لزوم پايان‌دادن به حمايت از تروريسم، افراط‌گرايي و مداخله در امور داخلي ديگران به بحث پرداخته؛ مسائلي که خود عربستان نمونه واقعي اين موارد است. درخواست‌هاي چهار کشور عربستان، مصر، امارات و بحرين از دوحه شامل ۱۳ مورد است که بستن شبکه الجزيره، کاهش سطح روابط با تهران و بستن پايگاه ترکيه در قطر از مهم‌ترين درخواست‌هاست.
اين در حالي است که منابع آگاه به روزنامه رأي اليوم درباره انعطاف‌پذيري قطر نسبت به درخواست‌هاي کشورهاي عربي گفته‌اند. آن‌طور که اين روزنامه به نقل از منابع آگاه نوشته، تماس‌هاي تلفني دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري آمريکا، با ملک سلمان، پادشاه عربستان و تميم بن حمد آل ثاني، امير قطر و محمد بن زايد، وليعهد ابوظبي، نقش مهمي در اين انعطاف‌پذيري قطر ايفا کرد؛ اما هنوز مشخص نيست عربستان، امارات و مصر اين عقب‌نشيني‌هاي دوحه را مي‌پذيرند يا نه؟
اين در حالي است که ترامپ پس از تماس تلفني با پادشاه عربستان در توييتر خود نوشته بود، اتفاقات مهمي درباره بحران قطر رخ خواهد داد. منابع ديپلماتيک نيز به روزنامه الحياة گفتند، رکس تيلرسون، وزير خارجه آمريکا فشارهاي ديپلماتيکي را بر قطر براي پذيرش و تن‌دادنش به برخي درخواست‌هاي کشورهاي عربي وارد مي‌كند.
جزئيات پاسخ قطر
برخي خبرها از نرمش احتمالي دوحه در برابر همسايگانش حکايت دارد. روز گذشته خبرگزاري‌هاي فارسي به نقل از شبکه الميادين جزئيات پاسخ قطر را در ١٠ بند منتشر كردند:
١. درخواست کاهش سطح روابط ديپلماتيک قطر با ايران در صورت التزام همه کشورهاي حاشيه خليج فارس و اخراج همه ايراني‌ها از اين کشورها عملي خواهد شد.
٢. قطع روابط قطر با ايران از‌جمله در بخش اقتصادي به شرط اقدام متقابل کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس به‌ويژه امارات عملي خواهد شد.
٣. تعطيلي پايگاه نظامي ترکيه در قطر به شرط اقدام متقابل همه کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس در بستن پايگاه‌هاي خارجي در کشورهاي خود عملي مي‌شود.
٤. قطر هرگونه ارتباط خود با گروه‌هاي تروريستي را که از سوي سازمان ملل تعيين شده‌اند، تکذيب مي‌کند. البته تأکيد مي‌کند که اخوان‌المسلمين جايي در اين فهرست سازمان ملل ندارد.
٥. قطر اتهامات مطرح‌شده در زمينه حمايت مالي اين کشور از تروريسم را بدون ارائه دلايل و مدارک روشن، رد مي‌کند. ما فهرست گروه‌هاي تروريستي را که مورد تأييد سازمان ملل است، فقط پذيرش مي‌کنيم.
٦. قطر تحويل کساني را که «پناهنده سياسي و شخصيت‎هاي اهل سنت تحت ظلم مقيم در اراضي خود» معرفي كرده، رد مي‌کند.
٧. قطر تعطيلي شبکه‌هاي تلويزيون و رسانه‎اي رسمي و غير رسمي خود را رد مي‌کند؛ اما در صورت تعطيلي العربيه، اسکاي نيوز، الحدث و شبکه‌هاي مصري دست به اقدام متقابل خواهد زد.
٨. قطر تأکيد مي‌کند که در امور داخلي هيچ‌کدام از کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس دخالت نمي‌کند. برخلاف امارات که در امور قطر و کويت دخالت و عليه آنها اقدام تحريک‌آميز مي‌کند؛ همچنين در امور عمان دخالت اطلاعاتي کرده و در تلاش براي انجام کودتا در اين کشور است.
٩. قطر ارتباط خود را با برخي مخالفان کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس يا حمايت از آنها را رد کرده؛ اما ارائه تابعيت قطري به کساني که تمايل پذيرش آن را دارند، يک مسئله حاکميتي مي‌داند.
١٠. قطر درخواست‌ها در زمينه پرداخت غرامت به کشورهاي تحريم‌کننده را رد مي‌کند و خواستار دريافت غرامت برای «اقدامات احمقانه‎اي» است که در حق اين کشور در روزهاي اخير اعمال شده است.
کد N1727056

وبگردی