آفتاب

اسپاتیفای؛ رکود مالی، رکورد کاربران

اسپاتیفای؛ رکود مالی، رکورد کاربران

اسپاتیفای یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های پخش موسیقی در سراسر دنیا محسوب می‌شود. این شرکت اعلام کرد که تعداد کاربران فعال ماهانه اسپاتیفای از ...

آی‌تی‌ایران:اسپاتیفای یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های پخش موسیقی در سراسر دنیا محسوب می‌شود. این شرکت اعلام کرد که تعداد کاربران فعال ماهانه اسپاتیفای از مرز 140 میلیون نفر گذشته است. با وجود این رکورد جدید، شرکت از نظر مالی در اوضاع مناسبی به‌سر نمی‌برد. یکی از دلایل بحران این است که کاربران این سرویس علاقه زیادی به پرداخت هزینه برای گوش دادن به موسیقی‌ها ندارند و متاسفانه هنرمندان از اسپاتیفای انتظار پرداخت هزینه‌های بالایی برای پخش موسیقی‌هایشان در این سرویس دارند. خوانندگان مهم‌ترین هزینه‌ها را برای اسپاتیفای رقم می‌زنند. از آنجا که کاربران خیلی به خرید آلبوم‌ها علاقه‌ای ندارند، در نتیجه هنرمندان مجبورند از این طریق (اسپاتیفای) کسب درآمد ‌کنند.

 

سال 2016، اسپاتیفای ضرر سالانه خود را 539 میلیون دلار اعلام کرد که تقریبا 2 برابر ضرر این شرکت در سال 2015 است. با اینکه سود این شرکت در حال افزایش است، هزینه‌های اجرایی نیز به همان اندازه در حال افزایش است به همین دلیل اسپاتیفای تصمیم دارد به‌زودی سهام خود را به‌فروش برساند. با اینکه داشتن 140 میلیون کاربر ماهانه خبر خوبی به‌نظر می‌رسد، ضررهای جاری هم به همان اندازه ناخوشایند به‌نظر می‌رسند. در حال حاضر سرویس‌های iHeart Radio، گوگل پلی موزیک و اپل موزیک دیگر رقبای این سرویس محسوب می‌شوند. سرویس iHeart Radio اکثر ایستگاه‌های رادیویی آمریکا را در اختیار دارد به همین دلیل تاکنون توانسته خود را در این تجارت سرپا نگه دارد. گوگل پلی موزیک و اپل موزیک هم از آنجا که به دو شرکت بزرگ گوگل و اپل تعلق دارند، خیلی از نظر مالی با مشکل روبه‌رو نیستند.

اسپاتیفای اخیرا تلاش‌های زیادی برای حل این مشکل کرده و ویژگی‌های جدیدی را هم به این سرویس اضافه کرده است اما فعلا به نتایج مطلوب دست پیدا نکرده است. یکی از این ویژگی‌ها، گزینه Daily Mix است که ترکیبی از موزیک‌های مشابه آنهایی که هر روز گوش می‌دهید را به شما ارائه می‌دهد. پادکست‌ها و ویدئوهای جدید هم از ویژگی‌های جدید این سرویس برای مشغول کردن هرچه بیشتر کاربران به این سرویس است. از آنجا که اسپاتیفای نمی‌تواند برای کاربرانی که اشتراک ماهانه پرداخت می‌کنند، تبلیغات را نمایش دهد، بعید است این امکانات جدید هم تاثیری در افزایش سودآوری شرکت داشته باشند.

کد N1718502

وبگردی