آفتاب
به انبوه گلایه رانندگان تاکسی افزوده شد؛

نارضایتی تاکسی‌داران کرمانشاهی از اقساط کمرشکن طرح تعویض خودرو

نارضایتی تاکسی‌داران کرمانشاهی از اقساط کمرشکن طرح تعویض خودرو

کرمانشاه- هزینه‌های بالای طرح تعویض خودروهای فرسوده و اقساط سنگین آن موجب نارضایتی تاکسی‌داران کرمانشاهی شده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - فاطمه محمدی: بر اساس اعلام مسئولان، طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی از بهمن ۱۳۹۴ شروع شده و تا شهریور ماه امسال ادامه دارد ولی در این میان یکی از دغدغه‌های رانندگان تاکسی در کرمانشاه هزینه‌های سرسام آور تعویض خودروی فرسوده است بطوریکه قریب به ۲۶ میلیون تومان برای تعویض خودرو نیاز است و پرداخت اقساط سنگین اعتراض شدید رانندگان را به دنبال داشته است.

از سوی دیگر گسترش فعالیت مسافربرهای شخصی و عدم امکان ثبت نام بیمه جدید تاکسی بر مشکلات رانندگان افزوده و موجب نارضایتی رانندگان از وضعیت موجود شده است.

در همین رابطه با یکی از رانندگان تاکسی سطح شهر کرمانشاه گفتگو کردیم، وی به خبرنگار مهر می‌گوید: مشکلات تاکسی داران یکی دو تا نیست، از عدم ثبت نام برای بیمه گرفته تا اقساط کمرشکن تعویض خودروی فرسوده رمقی برای فعالیت و کار باقی نگذاشته است.

۲۳۰۰ تاکسی فرسوده در کرمانشاه وجود دارد

وی بیان می‌کند: متاسفانه هنوز نرخ جدید کرایه تاکسی در سال ۹۶ ابلاغ نشده و مسئولان باید هرچه سریع‌تر فکری برای این موضوع داشته باشند.

مگر راننده تاکسی چقدر در می‌آورد که ماهی ۵۷۰ هزار تومان قسط بدهد اگر در طرح نیز شرکت نکنیم خودرو را توقیف می‌کنند و معیشتمان دچار مشکل می‌شوداین راننده تاکسی همچنین از هزینه‌های بالای طرح تعویض خودروی فرسوده انتقاد کرد و گفت: مگر راننده تاکسی چقدر در می‌آورد که ماهی ۵۷۰ هزار تومان قسط بدهد اگر در طرح نیز شرکت نکنیم خودرو را توقیف می‌کنند و معیشتمان دچار مشکل می‌شود. از طرفی هم تاکسی‌های عمومی بین شهری حق تاکسی‌های داخل شهر را پایمال کردند.

حیدری، معاون سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری کرمانشاه با اشاره به وضعیت ناوگان تاکسیرانی می‌گوید: هم اکنون ۹۴۰۰ خودرو تاکسی در سه کلاس خودروهای آژانس، مسیری و گردشی در حال فعالیت هستند و از این تعداد ۷۰۰۰ خودروی تاکسی پلاک ت داریم که عمر ۲۳۰۰ خودرو بیش از ۱۰ است و در طرح فرسوده قرار دارند و از این ۲۳۰۰ خودروی فرسوده نیز تعداد ۱۵۰۰ دستگاه در طرح تعویض ثبت نام کردند و از این تعداد هم ۹۴۰ دستگاه خودروی نو تحویل داده شده و ۵۶۰ دستگاه از ثبت نامی‌ها باقی مانده تا تحویل رانندگان داده شود.

حیدری سمند ای اف سون و پژو ۴۰۵ را خودروهای جایگزین در طرح تعویض عنوان کرد و گفت: میانگین عمر تاکسی در شهر کرمانشاه از ۹ سال به ۷و نیم سال رسیده است.

وی سه بانک عامل ملت، تجارت و پارسان را بانکهای طرف قرارداد در طرح تعویض خودروهای فرسوده اعلام کرد و با بیان جزئیات بیشتر از این طرح گفت: از جمله تسهیلاتی که ارائه می‌شود ۲۰ میلیون تومان وام با سود ۱۶ درصد و بازپرداخت ۴ ساله است و هر قسط ۵۷۰ هزار تومان تعیین شده است و آورده راننده نیز ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان لحاظ شده اما با توجه به وضعیت نامناسب معیشتی در کرمانشاه، مجدداً ۳ میلیون تومان وام قرض الحسنه با سود ۴ درصد در اختیار قرار گرفته و در نهایت آورده راننده تاکسی ۲ میلیون تومان می‌شود.

حیدری با بیان اینکه تا شهریور ماه امکان ثبت نام در طرح تعویض خودروی فرسوده وجود دارد، افزود: رانندگانی که تاکنون به هر دلیلی اقدام نکردند هر چه زودتر در طرح تعویض خودروی فرسوده اقدام کنند و اگر بعد از مهلت تعیین شده اقدام نشده باشد و خودروی فرسوده تردد کند ابطال پروانه و توقیف خودرو اعمال می‌شود.

خودروهای مسافربر شخصی امنیت جامعه را مختل کردند

وی در خصوص گلایه رانندگان نسبت به اقساط سنگین طرح تعویض خودروی فرسوده گفت: قرارداد این طرح کشوری است و با توجه به درآمد پایین در این شهر، خیلی سعی کردیم تا باز پرداخت اقساط بلند مدت شود اما قرارداد آن کشوری است و البته  دو درصد سود تسهیلات هم پایین آمده است.

حیدری در خصوص مشکل بیمه تاکسی برای رانندگان جدید بیان می‌کند: دولت در سالیان گذشته ۵۰ درصد از بیمه رانندگان تاکسی پرداخت کرده اما آذر ۹۳ آخرین مرحله بوده و از آن تاریخ تاکنون کسی برای بیمه جدید اضافه نشده است و برای رسیدگی به این مشکل مکاتاباتی با نمایندگان مجلس داشتیم تا موضوع در صحن علنی مجلس مطرح و بیمه رانندگان تاکسی جزو مشاغل سخت محسوب شود و به عبارتی بیمه این افراد از حالت اختیاری خارج شود و  اجباری  گردد و ما هم پیگیر هستیم و در حال حاضر بیمه راندگان تاکسی اختیاری است.

حیدری در خصوص نرخ جدید کرایه تاکسی در کرمانشاه بیان کرد: نرخ‌های جدید تعیین شده و منتظر طرح در صحن شورا هستیم و انتظار می‌رود نرخ کرایه تیر ماه تصویب شود.

وی مشکل عمده شهر کرمانشاه در بحث تاکسی را مسافربرهای شخصی دانست و گفت: بر اساس قانون اگر تخلفی در این زمینه مشاهده شود خودروی مسافربرشخصی در بار اول ۱۵ روز در پارکینگ توقیف می‌شود، بار دوم یک ماه و برای بار سوم به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

وی تاکید کرد: شهروندان مطلع باشند که برای حمل و نقل درون شهری فقط تاکسی زرد رنگ است با پلاک ت مجاز به فعالیت است و لاغیر، خودروهای مسافربر شخصی امنیت جامعه را مختل کردند و بعضاً با نصب تابلوی نشان تاکسی سوء استفاده می‌کنند، رانندگان آژانس نیز تنها باید درب آژانس منتظر مراجعه مسافر و یا تماس تلفنی باشند.

معاون سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری کرمانشاه همچنین از تلاش برای الکترونیکی شدن پرداخت کرایه تاکسی در کرمانشاه خبر داد و گفت: پیگیر این مهم هستیم.

کد N1714705

وبگردی