آفتاب
اخبار 8 تا 20 انتخابات/ 27 اردیبهشت 96

رهنمودهای رهبری پیرامون انتخابات، بحث شیوه اعلام نتیجه انتخابات 96، برنامه غیرقانونی یک نامزد

رهنمودهای رهبری پیرامون انتخابات، بحث شیوه اعلام نتیجه انتخابات 96، برنامه غیرقانونی یک نامزد

استانها- ایرنا- جدیدترین فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون موضوع انتخابات، اظهارات وزیر کشور و سخنگوی شورای نگهبان در مورد اعلام تدریجی و یا نهایی نتایج انتخابات، توصیه های انتخاباتی دو مرجع تقلید و تداوم فعالیتهای نامزدها و هوادارانشان در آخرین روز مهلت تبلیغات عمده ترین تحولات این عرصه ظرف 12 ساعت گذشته بوده اند.

** رهبر معظم انقلاب اسلامی در آستانه برگزاری انتخابات گفتند: نگاه کنید به کشورهای منطقه، کجاست که ناامنی نباشد؟ در بین این مجموعه‌ ناامن، جمهوری اسلامی با امنیت و آرامش مشغول تدارک انتخابات است. حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح چهارشنبه در دیدار هزاران نفر از مردم استانهای قزوین، زنجان و سمنان در سخنان مهمی انتخابات روز جمعه را یک جشن ملی و یک حماسه بزرگ مردمی و جلوه‌ای از اندیشه نو و جذاب مردمسالاری اسلامی در مقابل دیدگان جهانیان خواندند و با تأکید بر لزوم حضور بسیار پرحجم مردم در پای صندوقها گفتند: روز جمعه هر فردی رأی بیاورد برنده اصلی انتخابات ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی هستند. رهبر انقلاب اسلامی با ابراز خرسندی از حاکم شدن فضای شور و شوق انتخاباتی در سراسر کشور افزودند: هر انتخاباتی که در دوره‌های مختلف برگزار می‌شود در واقع صحنه درخشش ملت ایران و حماسه عظیم مردمی است که موجب افزایش عزت ملت و قدرت ملی می شود. حضرت آیت الله خامنه‌ای انتخابات را از منظر دیگر به رخ کشیدن اندیشه نو و جذاب مردمسالاری اسلامی در مقابل چشم سیاستمداران در دنیا دانستند. بر همین اساس اگر حضور مردم در انتخابات ضعیف باشد یک نوع قضاوت و تصمیم‌گیری خواهد شد اما اگر حضور مردم در انتخابات، هوشمندانه، قوی و با حجم زیاد باشد قطعاً قضاوت بگونه دیگری خواهد بود. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به جدیت دستگاههای اجرایی و نظارتیِ انتخابات و دستگاههای حافظ امنیت در انجام وظیفه خود گفتند: همه این دستگاهها مورد اعتماد و با یکدیگر نیز هماهنگ هستند اما بار دیگر به این دستگاهها سفارش می‌کنم که آراء مردم امانت است و این امانت باید حفظ شود. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به برخی سخنان ناشایستی که در جریان رقابتهای انتخاباتی بیان شد گفتند: گرچه این سخنان شایسته ملت ایران نبود اما حضور مردم همه این مسائل را حل خواهد کرد و این سخنان تأثیری نخواهد داشت. علاقه مندان نامزدها و ستادهای آنها باید متانت و انضباط را رعایت کنند.

** آخرین اظهارات وزیر کشور
وزیر کشور گفت: در صورتی که روند انصراف نامزدها ادامه یابد انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم کشیده نخواهد شد. عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست خبری افزود: اگر روال اینگونه باشد و برای روز جمعه دو نامزد در صحنه حضور داشته باشند انتخابات یک مرحله ای خواهد بود اما اگر کسانی که رسما انصراف خود را به ما اعلام نکرده اند در صحنه بمانند باید منتظر شمارش آرا شویم. تلاش می کنیم در کوتاهترین فاصله نتایج انتخابات را اعلام کنیم. نتایج انتخابات ریاست جمهوری را لحظه به لحظه اعلام نمی کنیم و در نهایت آن را اعلام خواهیم کرد و هر نوع نظر در قالب گمانه زنی صورت می گیرد از نظر ما خلاف است و با متخلفین برخورد می شود.

* تجمع امروز یکی از نامزدها در فضای باز خلاف قانون است
وزیر کشور همچنین گفت: طبق قانون، برگزاری میتینگها و کارناوالهای خیابانی ممنوع است. شورای امنیت و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مصوب کردند تجمع در فضای باز که در مسیر تردد مردم باشد ممنوع است. تاکنون همه ستادها به این موضوع توجه کردند اما امروز در استان خراسان رضوی قرار است تجمعی در میدان شهدا برگزار شود که استاندار در دو جلسه شورای تامین استان رسما اعلام کرده این اقدام خلاف است. استاندار خراسان رضوی در تماس تلفنی به من اعلام کرد که آنها قانع نشده اند محل را تعییر دهند که این خلاف مصوبات است و اگر عوارضی داشته باشد باید برگزار کنندگان پاسخگو باشند.

* گزارش تخلفات انتخاباتی نهادهای حکومتی
وزیر کشور همچنین گفت: گزارشهایی که درمورد تخلفات انتخاباتی دریافت می شود تنها از فرمانداران و بخشداران نیست بلکه مربوط به دستگاهها و نهادهای حکومتی نیز است. رحمانی فضلی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات سخنگوی قوه قضاییه مبنی بر تخلفات انتخاباتی صورت گرفته برخی مدیران دولتی، افزود: گزارشهایی به دست ما می رسد مبنی بر اینکه حدود 240 مورد تخلفات رخ داده است که نسبت به دور قبل که بیش از 600 تخلف بود به یک سوم کاهش یافته است. مساله ای که سخنگوی قوه قضاییه اشاره کرده مساله قانون است و موضوعاتی که درمورد تخلفات انتخاباتی بیان کرد تنها به فرماندار و بخشدار مربوط نبوده و کلا ما در حوزه های مختلف این گزارشها را داریم. در حوزه میدانی و رسانه ای نیز تخلفاتی را از منظر قانونی و رعایت نکردن برخی موضوعات عمومی شاهد بودیم که اینها را به قوه قضاییه ارسال کردیم که در حال پیگیری این موضوع است و امیدوارم تسریع شود. در فضای عمومی رسانه های مجازی نیز مواد حاد تخلفاتی که امنیت ملی یا فضای عمومی دچار را اشکالات کند نداشتیم.

** گزارش 200 مورد تخلف انتخاباتی به قوه قضاییه
سخنگوی شورای نگهبان گفت: گزارش افزون بر 200 مورد تخلف انتخاباتی روز چهارشنبه به قوه قضاییه ارسال شد و هیاتی به سرپرستی دادستان کل کشور در حال رسیدگی سریع به این گزارشها است. عباسعلی کدخدایی در نشستی افزود: شورای نگهبان از زمان تبلیغات و روز رای گیر تا پایان ساعات رای گیری در حال دریافت گزارشهای تخلفات است. گزارش تخلفات با وزارت کشور رد و بدل و سپس موارد به قوه قضائیه ارسال می شود. تاکنون تخلف عمده ای که سرنوشت انتخابات را تغییر دهد گزارش نشده است.

* پیشنهاد به وزارت کشور برای اعلام تدریجی نتایج
کدخدایی همچنین درمورد اظهارات امروز وزیر کشور مبنی بر اینکه نتایج انتخابات ریاست جمهوری لحظه به لحظه اعلام نمی شود بلکه به صورت نهایت اعلام می شود گفت: قانون تکلیف نکرده که یک باره نتایج انتخابات را اعلام کنیم و قانون می گوید که باید تجمیع صورت گیرد و تبادل شود تا نتایج اعلام شود. مردم می خواهند گزارشها را لحظه به لحظه بشنوند. ما به همین دلیل به وزارت کشور پیشنهاد کرده ایم که نتایج را به تدریج اعلام کند.

* مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری
کدخدایی همچنین گفت: در صورت دو مرحله ای شدن، انتخابات بعدی جمعه هفته آینده برگزار می شود و از زمان اعلام نتیجه قطعی مرحله نخست، تبلیغات نامزدها دوباره آغاز شده و تا یک روز پیش از برگزاری مرحله دوم ادامه می یابد.

* آیت الله مکارم: رای سفید اشتباه است
آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید با تاکید بر رعایت اخلاق ازسوی طرفداران نامزدها به آنها توصیه کرد که بخاطر لجاجت، تعصب، دفاع از دوست و آشنا از نامزدی حمایت نکنند بلکه باید به فردای کشور نیز بیاندیشند. وی روز چهارشنبه در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم افزود: اینکه بگویند نمی توانیم به این و آن رای بدهیم و رای سفید به صندوق بیاندازند نیز اشتباه است. رای سفید سطح حضور در انتخابات را پایین می آورد چون جزو اوراق حساب نمی شود و باطله است. این مرجع تقلید همچنین به طرفداران نامزدها توصیه کرد که در روزهای باقی مانده تا برگزاری انتخابات از کارهای تحریک آمیز، اهانت به نامزدهای مقابل و شعار دادن علیه یکدیگر بپرهیزند. باید مراقب بود و یقین داشته باشید دشمن می خواهد به انتخابات آسیب بزند و درگیری در میان طرفداران نامزدها ایجاد کند.

* آیت الله نوری همدانی: حضور در انتخابات واجب است
آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید گفت: در این برهه از زمان حضور در انتخابات جهاد برای خدا محسوب می شود و بر آحاد ملت واجب است در این عرصه سیاسی شرکت کنند. وی چهارشنبه در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم افزود: در زمانی جهاد؛ رفتن به جبهه و جان دادن و خون دادن بود اما در حال حاضر شرکت در انتخابات 29 اردیبهشت ماه جهاد در راه خدا است. بر اساس فرموده امام راحل حفظ این نظام از همه واجبات بالاتر است و باید مراقب باشیم تا کسی علیه نظام کوچکترین حرف، سیاه نمایی و هتک حرمتی نداشته باشد.

* جوابیه سازمان تعزیرات حکومتی به میرسلیم
سازمان تعزیرات حکومتی از تمامی نامزدهای انتخاباتی خواست که با دانش، آگاهی کامل و رعایت جانب انصاف، از تلاشهای کارکنان خدوم کشور در امر مبارزه با قاچاق کالاو ارز سخن گویند. این سازمان تعزیرات در جوابیه خود نوشت: آنچه که جناب آقای سید مصطفی میرسلیم نامزد محترم دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع دانشجویان دانشگاه امام خمینی(ره) قزوین ادعا کرده اند مبنی بر اینکه 'امروز عمده قاچاق کالا مربوط به وابستگان به دولت است اما چرا با آنها برخورد نمی کنند و فقط زورشان به کوله برها می رسد' کذب محض است و بررسی در پرونده های رسیدگی شده که منجر به حکم در سازمان تعزیرات حکومتی شده حکایت خلاف بودن این ادعا را دارد .شایسته است که نامزدهای محترم نامزد ریاست جمهوری و سایر اشخاص در نسبت دادن مطالب و اتهامات سنگین رعایت تقوا و صداقت را داشته باشند.

* پاسخ وزارت جهاد کشاورزی به یک ادعای انتخاباتی
وزارت جهاد کشاورزی سخنان یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در اصفهان را درباره افزایش 10 برابری قیمت محصولات کشاورزی رد کرد. تارنمای وزارت جهاد کشاورزی نوشت: آقای رئیسی! شما گفته اید که محصول کشاورز را در مزرعه هزار تومان می خرند و 10 هزار تومان در تهران می فروشند. اگر شما اطلاع دارید، نام چند نمونه از این محصولات کشاورزی سفره غذایی مردم را عنوان کنید. گرچه قیمت محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره فاصله دارد و مجموعه ای از عوامل مانند هزینه حمل و نقل، نگهداری و سردخانه بر آن اثر می گذارد اما فاصله 10 برابری قیمت محصول از مزرعه تا تهران مردود است. درباره اینکه حمایت دولت یازدهم را از تولیدات کشاورزی رد کرده اید نیز باید پاسخ دهید اگر حمایتهای دولت از بخش کشاورزی نبود پس چگونه خودکفایی کشور در گندم حاصل شد؟ آیا تاثیر تامین به موقع نهاده های باکیفیت و همچنین خرید گندم با قیمت مناسب را در افزایش تولید گندم به عنوان حمایت از تولید داخل قبول ندارید؟

* احتمال کلاهبرداری از سامانه نامزدهای ریاست جمهوری
معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی نیروی انتظامی از احتمال کلاهبرداری نسبت به طرح ثبت نام و راه اندازی سامانه های نامزدهای ریاست جمهوری خبر داد. سرهنگ محمدرضا اکبری افزود: شهروندان از ارائه هرگونه اطلاعات و پرداخت وجه در سامانه های غیررسمی خودداری کنند. فرصت طلبان با راه اندازی سایتهای مشابه سایت مورد نظر نامزدهای ریاست جمهوری با گرفتن اطلاعات و مشخصات شخصی افراد امکان هر گونه سوءاستفاده را فراهم می کنند. با توجه به سفرهای مکرر نامزدهای انتخاباتی به استانهای مختلف و طرح ثبت نام و راه اندازی سامانه هایی همچون کارانه یا کارورزی و نیز افزایش چند برابری یارانه ها، احتمال سوءاستفاده کلاهبرداران از این موضوع متصور است. تاکنون در مورد این شیوه کلاهبرداری موردی اعلام نشده اما شهروندان از ارائه هرگونه اطلاعات همانند رمز دوم کارت و پرداخت وجه در سامانه های غیررسمی و ناشناس خودداری کنند.

* آخرین تبلیغات رادیو تلویزیونی نامزدها
آخرین برنامه های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری روز چهارشنبه) از رادیو و تلویزیون پخش می شود. طبق جدول پخش برنامه ها گفت‌ و گوی ویژه خبری مصطفی آقا میرسلیم ساعت 22:45 دقیقه روی آنتن شبکه دوسیما می‌رود. این برنامه از رادیو ایران هم پخش می‌شود. حسن روحانی در برنامه پاسخ به سوال جوانان ساعت 19:10 دقیقه از شبکه سه سخن می گوید همچنین برنامه پاسخ به سوال جوانان با حضور محمدباقر قالیباف ساعت 22:30 دقیقه از شبکه سه سیما پخش می‌شود.
سید ابراهیم رئیسی در شبکه چهار سیما برنامه پاسخ هر نامزد به سه کارشناس ساعت18 حاضر می شود. مصطفی هاشمی‌طبا نیز در برنامه پاسخ هر نامزد به سه کارشناس ساعت 17 از شبکه چهار سیما سخن می گوید. گفت‌ و گوی ضبط شده اسحاق جهانگیری ساعت 21:30 روی آنتن شبکه خبر می‌رود. رادیو جوان نیز گفت ‌و گوی رئیسی را ساعت 10 پخش می‌کند. رادیو پیام نیز آیتمهای تبلیغاتی نامزدها را به این شرح پخش می کند: مصطفی هاشمی‌طبا ساعت 10:30، سید ابراهیم رییسی ساعت 11، محمدباقر قالیباف ساعت 12، مصطفی آقا میرسلیم ساعت 15، حسن روحانی ساعت 15:30 واسحاق جهانگیری ساعت 17.

* رسانه های 42 کشور انتخابات ایران را پوشش می دهند
اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد افزون بر 570 خبرنگار از 42 کشور جهان از نزدیک انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین شوراهای شهر و روستا را در ایران پوشش خبری و تصویری می دهند. نمایندگان خبری 44 خبرگزاری، 144 شبکه رادیو و تلویزیونی، 71 روزنامه و مجله، 14 موسسه عکس و تصویر و دو پایگاه خبری از کشورهای جمهوری آذربایجان، آلبانی، اتریش، اسپانیا، استرالیا، اسلوونی، افغانستان، آلمان، امارات متحده عربی، آمریکا، انگلستان، ایتالیا، بحرین، بلژیک، پاکستان، ترکیه، چین، دانمارک، روسیه، رومانی، ژاپن، سوریه، سوئد، سوئیس، عراق، ‌عمان، فرانسه، ‌فلسطین، قطر، کره شمالی، کره جنوبی، کانادا، کلمبیا، کویت، لبنان، لهستان، لوگزامبورگ، مصر، نروژ، ویتنام، هلند و هند انتخابات 29 اردیبهشت ماه را پوشش می دهند.

** سخنان نامزدها و فعالیتهای تبلیغاتی حامیان

* میرسلیم: کناره گیری نامزد حزبی معنا ندارد
این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: کناره گیری نامزد حزبی معنا ندارد و من تا انتهای انتخابات پای کار خواهم بود؛ هر چه مردم انتخاب کنند به رای آنها احترام می گذارم. سید مصطفی میرسلیم روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: آقای روحانی و آقای هاشمی طبا و آقای رئیسی در این رقابت هستند و آقای هاشمی طبا گفته اند که رایشان آقای روحانی است و در انتخابات وقت مردم را تلف کردند. وی در مورد کناره گیریها اخیر نیز گفت: این دو اقدام از نظر ماهیت متفاوت است، آقای قالیباف اتکا به پشتوانه های قبلی در انتخابات شرکت کرد و آمدن و کنار رفتن وی بر مبنای یک مصلحت انجام گرفت و آن هم برای این بود که موضع جمنا تقویت شود. به نظر نمی رسد که از ابتدای کار چنین نیتی در ذهنش باشد اما با توجه به برگزاری مناظرات سه گانه و فضای تبلیغاتی موجود به این نتیجه رسید که اگر به نفع آقای رئیسی کناره گیری کند پایگاهی که در جمنا دارد تقویت شود. اما کناره گیری آقای جهانگیری یک حیله سیاسی محسوب می شود ولی صداقت ایجاب می کرد که مستقل می آمد و تا آخر می ماند. تا به امروز موفقیتهای قابل قبولی در زمینه تبیین نظرات و برنامه‌های بنده حاصل شده و تا فردا صبح سعی می ‌کنم با ارائه سایر برنامه‌های خود اقدامات تکمیلی را برای آگاهی بیشتر مردم انجام دهم. اگر بنده با اقبال مردم مواجه شدم در مورد هزینه‌های تبلیغات انتخابات و استفاده برخی نامزدها از بیت‌المال گزارش رسمی در اختیار مردم قرار می‌دهم. میرسلیم در پاسخ به این سئوال که خبرهای منتشر شده درباره رایزنی آیات موحدی کرمانی و یزدی با شما برای کناره گیری صحت دارد؟ گفت: رایزنیها وجود داشته اما نظر خودمان را هم گفته ایم که با تفاهم و اتحاد در صحنه باشیم که آن چه در ذهن علما هست، حاصل شود. وی در پاسخ به این سوال که چه کسی پیروز انتخابات است؟ نیز گفت: امیدوارم روحانی نباشد البته فکر می کنم روحانی ٥٠ درصد آرا را داشته باشد. اصولگرایان هم همین حدود رای دارند. من و رئیسی رقیب هم نیستیم من و آقای رئیسی هدف مشترک داریم و آن این است که دولت یازدهم دوباره به کرسی قدرت ننشیند اما سلیقه های ما مشترک نیست.

* کتاب برنامه های روحانی برای دولت دوازدهم منتشر شد
برنامه جامع حسن روحانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری برای دولت دوازدهم با عنوان 'دوباره ایران' و با شعار 'آزادی و امنیت؛ آرامش و پیشرفت' انتشار یافت. برخی عناوین این برنامه که در قالب کتابی با 224 صفحه در پایگاه اطلاع رسانی انتخاباتی این نامزد انتخابات ریاست جمهوری منتشر شده به شرح زیر است: ' مسائل اقتصادی، چالش رشد کم و پرنوسان اقتصادی، وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی، چالشهای اشتغال، فقر و کاهش قدرت خرید خانوار، کسری مالی صندوقهای بازنشستگی، کاهش کیفیت و کمیت ارائه خدمات دولتی، چالش نابرابری استانها، مسائل سیاسی امنیتی، قطبی‌شدن رویکردهای جناحهای سیاسی، خشونت و افراطی‌گری، فقدان سازمان‌یافتگی سیاسی، مسائل فرهنگی، مشکلات آموزش ‌و پرورش، مشکلات آموزش عالی، مشکلات حوزه فرهنگ و هنر، مسائل اجتماعی، آسیبهای اجتماعی، تهدیدهای امنیت انسانی، فرسایش سرمایه اجتماعی، نظام حمایت اجتماعی، کاستیهای نظام سلامت، مسائل حوزه علم و فناوری، مسائل محیط ‌زیست، منابع آب، آلودگی هوا، فرسایش خاک، مسائل بین‌المللی و سیاست خارجی، تداوم اجرای برجام، سیاست منطقه‌ای، مسائل نظامی دفاعی، ارتقای کیفیت نظامی و دفاعی و تهدیدات سایبری'.

* بیانیه روحانی
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بیانیه ای خطاب به ملت ایران، اتهامات مطرح شده علیه آموزش و پرورش را دروغ برای کسب قدرت دانست و از فرهنگیان خواست بپا خیزید و موج گمراهی و سیاه نمایی را از این کشور دور کنید. حسن روحانی در این بیانیه نکات و توصیه هایی را در خصوص انتخابات روز جمعه مطرح و بیان کرد: قبل از هرچیز صمیمانه از بیانات رهبر معظم انقلاب در روز چهارشنبه 27 اردیبهشت قدردانی می‌کنم که خردمندانه به شرایط افتخارآفرین برگزاری آرام انتخابات در کشور اشاره کردند و رعایت انضباط و پایبندی به قانون در سه مرحله‌ی قبل از انتخابات، روز انتخابات و بعد از انتخابات را متذکر شدند.از همه دانشجویان و جوانان کشور تقاضا می‌کنم در دو روز باقیمانده تا زمان رأی‌گیری در خانه ننشینند و راهی شهر و دیا خود شوند مردم را به مشارکت فعالانه در انتخابات فرا بخوانند. عده‌ای برای کسب نامشروع قدرت، دروغهای زیادی را درباره امضای سند 2030 و قصد دولت برای ارائه آموزشهای غیراخلاقی و منافی عفت در روستاها و نقاط حاشیه‌ای شهرها و مراکز مذهبی پراکنده‌اند. از شما می‌خواهم با روشنگری و تلاش برای آگاه کردن مردم نسبت به کذب بودن چنین سخنان افتراآمیز و بی پایه ای راه را بر هر گونه سوءاستفاده مردم‌فریبان از احساسات و عواطف دینی مردم ببندید. روستاییان عزیز و سختکوش اینجانب با کمال قاطعیت به شما اعلام می‌کنم که اولاً نه تنها یارانه فعلیتان به صورت سابق ادامه پیدا خواهد کرد بلکه همانطور که در برنامه‌های خود به تفصیل اعلام کرده‌ام، گام اول برنامه دولت در حذف فقر مطلق طبق قانون از ابتدای امسال با افزایش بیش از سه برابری میزان مقرری مددجویان کمیته امداد حضرت امام (ره) و سازمان بهزیستی به اجرا درآمده و در گام دوم برنامه‌ای اجرا می‌شود که تا پایان دولت دوازدهم فقر مطلق از کشور ریشه‌ کن خواهد شد. اینجانب متعهد می‌شوم با اتکا به قوانین و اسناد بالادستی کشور و با اجرای برنامه‌ کارشناسی و دقیق تهیه ‌شده برای دولت دوازدهم، در مسیر تعالی کشور و بر مبنای شعار آزادی، امنیت؛ آرامش و پیشرفت حرکت نمایم.

* روحانی در مشهد
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اختیار کشور در دست ملت ایران است در حالی که برخیها فکر می کنند همه اختیارات در دست آنهاست. حسن روحانی عصر چهارشنبه در سخنرانی انتخاباتی خود در جمع مردم مشهد افزود: ما یک دولت، یک رهبر، یک قانون اساسی داریم و در هر شهر رهبر جداگانه نمی خواهیم. شما این همه منابع مالی و همه نهادهای مشهد را گرفتید برای حاشیه نشین ها چه کردید؟ شما می دانید که ما با مخالفان هم می خواهیم زندگی کنیم و اقلیت هم در جای خودش محترم است اما خواست ما آن است که اقلیت جای اکثریت ننشیند. مردم در روز جمعه بین فریب و صداقت یکی را انتخاب می کنند، ما می خواهیم کسی را انتخاب کنیم که بار مسئولیت اجرایی کشور را بر دوش گیرد. رئیس جمهوری رئیس شورای عالی دفاع است و یک تصمیم خطا یعنی جنگ و یک تصمیم درست یعنی صلح و باید کشور، منطقه و دنیا را شناخت و تصمیم گرفت. چرا از سیاست خارجی حرف نمی زنید، چرا نمی گویید می خواهید روابط با جهان چگونه باشد؟

* روحانی در اردبیل
این نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: مردم ایران روز جمعه قدرت خود را در برابر انحصارگران نشان بدهید، روحانی اگر هیچکاری نکرد آنقدر به شما آزادی در کشور داد که امروز بیایید علیه ما شعار بدهید. شما این آزادی را از دولت روحانی دارید. حسن روحانی روز چهارشنبه در اجتماع حامیانش در ورزشگاه تختی اردبیل افزود: امروز روز تصمیم ملت ایران در برابر همه آنهایی است که می خواستند ایران را در حصر و تحریم نگهدارند؛ امروز تصمیم ملت در برابر آنهایی است که می خواهند کشور را به سال 91 برگردانند. ملت ایران به عقب بر نمی گردد؛ ملت ایران تسلیم شعارهای فریبکارانه شما نخواهد شد؛ شما فکر می کردید با تبلیغات دروغین در شهرها و روستاها موفق می شوید؟ کی ملت ایران با آرد و نبات تسلیم شدند؟ ما نخواهیم گذاشت آنهایی که هشت میلیارد دلار پول ایران را خوردند دوباره بر مملکت مسلط شوند. بیایید جواب ملت ایران را بدهید؛ چرا اموال مردم را تاراج کردید؟ سه میلیارد و 600 میلیون دلار پول ملت دست آمریکا بود اینها پولهای ما را گذاشته بودند دست آمریکاییها و این پول در اختیار آنهاست؛ 10 ماه وقت داشتند که پول را به ایران برگردانند چرا پول را به ایران برنگرداندید؟ شما که پول ملت ایران را در حلقوم دشمن گذاشته اید انقلابی هستید؟ شما طرفدار اصولگرایی هستید؟ شما که در دوران قدرت نتوانستید یک دلار پول را برگردانید. ما یک میلیارد و 700 میلیون دلار از حلقوم آمریکا بیرون کشیده و به ایران آوردیم. الان چرا کسی از حقوق هسته ای صحبت نمی کند؟ ما با هدایت رهبری در این 3.5 سال حقوق هسته ای را بازستاندیم. چرا در این مدت تبلیغات از قطعنامه های شورای امنیت دیگر حرفی نمی زنید؟ چون دولت یازدهم با هدایت رهبری و حمایت ملت تمام قطعنامه ها را لغو کرد.
وی افزود: چرا از این همه قطعنامه های آژانس که با 12 قطعنامه می خواستند مردم را به جنگ بکشانند الان یاد نمی کنید؟ چون همه آنها بسته شد. چرا از تورم 51 درصدی مواد خوراکی در دولت گذشته حرف نمی زنید؟ چرا از واردات گندم حرف نمی زنید؟ چرا از خودکفایی گندم حرف نمی زنید؟ و از سه میلیون تن آماده صادرات گندم صحبتی نمی کنید؟ همه باید پای صندوقهای رای بیایند تا صدا و سیما اصلاح شود. بخاطر کارمندان و خبرنگاران مظلوم صدا و سیما باید پای صندوقهای رای بیایید تا صدا و سیما از ننگ این باند خلاص شود. چرا حرفهای ناروا می زنید؟ آیا بهداشت و درمان کشور بهتر نشده است؟ من به عنوان نامزد و رئیس جمهور ایران از تمام ملت ایران خواهش می کنم اگر عکسهای مرا پاره کرده اند هیچ عکس العملی نشان ندهید؛ اگر جلوی ستاد روحانی به روحانی فحش دادند جواب ندهید اینها اهداف دیگری دارند؛ اینها در اخلاق، سیاست و صداقت باخته اند. مردم ایران به شما اجازه نمی دهند به معلمان اهانت کنید و تهمت بزنید. شرمتان باد که شایعه کردید دولت خواندن نماز در مدارس را ممنوع کرده است. چرا نامزدها برای پول پخش کردن صحبت می کنند و در مورد آزادی صحبت نمی کنند؟ راجع به محیط دانشگاه صحبتی نمی شود؛ می خواهید فضای امنیتی را به دانشگاهها ببرید، نمی شود. ناراحت هستید که تحریم برداشته شده است؛ تحریم ها برنمی گردد. شما می خواهید با دنیا مذاکره کنید آیا شما بلدید با دنیا مذاکره کنید؟ روحانی همچنین در زمینه حضور اسحاق جهانگیری در مناظره ها و افشاگری دروغهای مخالفان دولت و نامزدها گفت: می دانید که جهانگیری با چه زبانی دروغها را افشا کرد؛ هم آمدنش قشنگ بود و هم رفتنش؛ ما با هم متحد هستیم. از خاندانهای بزرگ ایران، خاندان امام خمینی(ره)، شهید مطهری، شهید بهشتی، آیت الله طالقانی، آیت الله موسوی اردبیلی و سیدمحمد خاتمی تشکر می کنم.

* حمایت سندیکای شرکتهای ساختمانی ایران از روحانی
سندیکای شرکتهای ساختمانی ایران در بیانیه ای از آحاد مردم برای حضور در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دعوت و اعلام کرد: امیدواریم دولت منتخب ادامه دهنده تلاشهای دولت یازدهم برای ایجاد بستری مناسب برای حضور بخش خصوصی باشد.

* حمایت استادان تاریخ دانشگاهها از روحانی
60 نفر از استادان تاریخ از دانشگاههای مختلف کشور در اعلامیه حمایت خود را از دکتر حسن روحانی اعلام و تاکید کردند: رای به وی را برابر با رای به عقلانیت سیاسی، اعتدال دینی، مردم‌الاری دینی و تدبیر توزیع قدرت بین ملت می دانیم.

* حمایت 37 دانشمند ایرانی برتر جهان از روحانی
37 دانشمند تراز اول ایرانی که در فهرست یک درصد برتر دانشمندان جهان قرار دارند طی بیانیه ای از ملت ایران، جامعه دانشگاهی، فرهیختگان و فرهنگیان کشور دعوت کردند همگی با رای دادن به دکتر حسن روحانی ادامه مسیر پیشرفت و توسعه کشور را فراهم سازند. در این بیانیه آمده: دولت یازدهم با عزم و اراده ای استوار در جهت ارتقا جایگاه علمی و فناوری کشور پیشرفته است و همزمان علاوه بر تکریم دانشمندان، محققان و فناوران، برنامه ریزی و اقدامات قابل توجهی را برای نفوذ علم و فناوری به ارکان مختلف جامعه و مدیریت اقتصادی و اجتماعی کشور انجام داده است. ما به عنوان اعضای جامعه دانشگاهی قرار گرفته در زمره دانشمندان یک درصد برتر دنیا عقیده داریم در حال حاضر ادامه این رویکرد علمی دولت قطعا توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور را به دنبال خواهد داشت لذا از عموم ملت بزرگوار ایران، جامعه دانشگاهی، فرهیختگان و فرهنگیان کشور دعوت می کنیم همگی با رای دادن به دکتر حسن روحانی ادامه مسیر پیشرفت و توسعه کشور را فراهم سازیم.

* حمایت استادان و پژوهشگران فلسفه از روحانی
263 نفر از استادان و پژوهشگران فلسفه کشور در بیانیه ای اعلام کردند: در شرایط حساس کنونی حسن روحانی برای ریاست جمهوری ایران گزینه ای مطلوبتر است و از سر دغدغه ارزشهای معرفتی و اخلاقی به او رای می دهیم. در این بیانیه آمده: ما جمعی از معلمان و پژوهشگران فلسفه که می کوشیم 'حقیقت' را دغدغه غایی خود قرار دهیم به اقتضای عشق به معرفت و تبعیت از دلیل و فارغ از همه اختلافهای ممکن فکری، با الهام از آن تعهد اجتماعی که از سقراط آموخته ایم بر این گمانیم که در شرایط حساس کنونی حسن روحانی برای ریاست جمهوری ایران گزینه ای مطلوبتر است.

* محمد هاشمی: روحانی بهترین گزینه است
محمد هاشمی برادر مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی با دعوت همگانی برای خلق حماسه ای جدید با رای به حسن روحانی گفت: روحانی بهترین گزینه برای تحقق مشی اعتدال و عقلانیت است. وی روز چهارشنبه در کانال تلگرامی خودنوشت: آنان سعی دارند تا با ارائه آمارهای ساختگیِ نادرست و وعده‌های بدون پشتوانه و برخلاف قوانین جاری کشور، فهم و شعور مردم را به بازی گرفته و از تداوم اندیشه‌هایِ اعتدالی و خردمندانه دولت یازدهم جلوگیری کنند. اینجانب به عنوان نزدیکترین فرد در سال‌ای اخیر که در کنار حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بوده‌ام شهادت می‌دهم وی نجات کشور از جنگ، تروریسم و تنشهای سیاسی اجتماعی را در تداوم خط مشی اعتدال و عقلانیت می‌دانستند که در شرایط امروز آقای دکتر حسن روحانی بهترین گزینه برای ادامه و تحقق این هدف می‌باشند.

* یاسر هاشمی در جمع هواداران روحانی
یاسر هاشمی فعل سیاسی و فرزند آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی با تاکید بر لزوم مشارکت بالا در انتخابات گفت: مشارکت بالای مردم برای کشور امنیت و رای ندادن حسرت برای آینده کشور را به همراه دارد. یاسر هاشمی در جمع حامیان دکتر حسن روحانی در سمنان افزود: باید بدانیم دکتر روحانی که امروز رییس جمهوری قانونی کشور ماست با چه شرایطی کشور را تحویل گرفت، مردم باید بدانند که روحانی با چه شجاعت و درایتی آن همه خرابیها را به شرایط امروز تبدیل کرد و اگر پشتوانه و رای و حمایت مردم نبود،امروز چنین روزهایی نداشتیم، هنوز در نیمه راه هستیم و سختیها باقی مانده است. دکتر روحانی از بزرگان کشور ماست که جامعیت علمی و تخصصی وی نسبت به کشور مشهود است و در 20 سال سابقه در مجلس و در شورای امنیت ملی به اثبات رسیده است. روحانی تمام شرایط جامع یک ریاست جمهوری را دارد و در این مساله شکی نیست و این دلیلی برای رای دادن به او است.

* بکارگیری اهل سنت از دستاوردهای مهم دولت یازدهم
نماینده اهل سنت حامیان دکتر حسن روحانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: بکارگیری اهل سنت در پستهایی از جمله فرمانداری و بخشداریها از دستاوردهای مهم دولت یازدهم و عامل اصلی حمایت اهل سنت از این نامزد انتخاباتی است. محمد فاروقی در جمع حامیان دکتر روحانی در بوشهر افزود: اهل سنت استان بوشهر در انتخابات 29 اردیبهشت با شرکت گسترده خود در کنار دکتر روحانی بوده و بطور قاطع از وی حمایت می کنند. دولت یازدهم با بکارگماردن نیروهای اهل سنت در برخی پستهای مدیریتی به خوبی اتحاد بین اقوام و مذاهب ایرانی را به ارمغان آورده و حس غرورانگیز ایرانی بودن را در بین آنها زنده کرده است.

* برنامه های رئیسی برای دولت دوازدهم
سید ابراهیم رییسی اهم برنامه های خود را برای حوزه های مختلف در قالب دولت کار و کرامت در صورت پیروزی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تبیین کرد. این برنامه ها که در پایگاه اطلاع رسانی انتخاباتی این نامزد انتخابات ریاست جمهوری انتشار یافته پیرامون موضوعات زیر تشریح شده اند: 'حوزه اداری مدیریتی، رویکردها و اولویت‌های خود برای رفع مشکلات اجتماعی، حوزه سیاست داخلی، حوزه اقتصاد و کشاورزی، حوزه حمایت‌های اجتماعی، حوزه فرهنگ، حوزه سلامت، حوزه زنان، حوزه علم و فناوری، حوزه سیاست خارجی، حوزه آموزش و پرورش'.

* رئیسی در مشهد
این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت کنونی چهار سال اقتصاد، امکانات و نیروی انسانی این کشور را معطل گذاشت و در این زمینه باید پاسخگو باشد. سید ابراهیم رئیسی عصر چهارشنبه در جمع حامیانش در میدان شهدای مشهد افزود: دولت باید پاسخگوی مشکلات باشد، مگر چهار سال پیش شما نگفتید بازار ایران نباید مملو از اجناس چینی باشد. چرا بازار ما در دست چینیان است؟ در دولت پیش سالانه پنج میلیارد دلار اجناس چینی وارد کشور می‌شد اما در این دولت این میزان هر سال به 10 میلیارد دلار رسیده است. شما چرا عصبانی هستید، از اینکه مردم از شما سئوال می کنند چهار سال چه کردید؟ شما چرا از بیکاران که مشکلات بیکاری آنان را به ستوه آورده است،‌عصبانی شده اید؟ از مردمی که صادقانه می گویند ما دیگر تحمل شنیدن هر روز تیتر یک روزنامه را در اعتراض به فساد نداریم، شما به جای اینکه پاسخگوی این مطالبات مردم و جوانان باشید تمام این اجتماعات را نقد و زیر سوال می برید؛ رقیب هراسی می کنید و می گویید اینها آمده اند دیوار بکشند. آن سند که شما نتوانستید از دشمن با دیپلماسی التماسی نقد کنید در دولت کار و کرامت نقد خواهیم کرد. ما با کمک مردم تحریمها را برخواهیم داشت. با کرامت و حفظ شان مردم اشتغالزایی را توسعه خواهیم داد و سالانه یک میلیون شغل در کشور ایجاد می کنیم.

* رئیسی در جمع طلاب تهرانی
این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ‌میزان و ملاک انتخابات رای ملت است و وظیفه ما آن است که درست را بشناسانیم. سید ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه در جمع طلاب و روحانیون در تالار آدینه تهران افزود:48 ساعت آتی برای کشور بسیار تعیین کننده است. برنامه دولت کار و کرامت روی سایت قرار دارد، کشور کمبود برنامه ندارد، مشکل در اجرای برنامه است. فاصله طبقاتی در کشور غوغا می‌ کند؛ نباید گفت نمی شود چون با حرکت جهادی کارهای نشد از ابتدای انقلاب شدنی شده است. اگر تحریمها برداشته شد، چرا خود وزارت خارجه نمی‌ تواند از طریق بانک پول انتقال دهد؛ می گویند این پول در اختیار ماست اما نمی توانند در آن تصرف کنند. وی از مشکلات خود را با ا دولت محرمانگیها ذکر و بیان کرد: با مردم صداقت داشته باشید؛ باید کدخدا اجازه دهد؟ قبل از سند 2030 سند آموزش و پرورش تصویب شد اما اجرای سند ٢٠٣٠ که در کشور دیگر تصویب و ابعاد آن بررسی نشده تعلیق داوطلبانه سند مصوب آموزش و پرورش است. موشک برای نجنگیدن است نه جنگیدن، سکوی پرش ماهواره در دانشگاه شریف آماده بود اما گفتند تعطیل شود، اینکه نظامی نیست علمی است. مگر نمی گویید 100 روز دیگر می خواهید گزارش دهید پس از همین الان شروع کنید چون دولت دست شماست. آقایان به جای ارائه گزارش عملکرد ایجاد هراس می کنند و همه در داخل و خارج دست به دست هم داده اند، ما جا نمی خوریم اما مردم انتظار این بداخلاقیها را ندارند.

* حمایت هنرمندان از رئیسی
گروهی از هنرمندان فعال در حوزه های فرهنگی و هنری از حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری با عنوان 'روئین تن شده در کوره مجاهدتها' اعلام حمایت کردند. این هنرمندان از سراسر کشور در حوزه های سینما، تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی و ادبیات بدون اعلام منبع صادرکننده در برخی رسانه ها منتشر شده و چند صفحه پی.دی.اف نیز به آن الصاق شده است.
در این بیانیه آمده: ما هنرمندان، نویسندگان و فعالان فرهنگی، هنری و سینمایی رشته های مختلف از سراسرکشور (هنرمندان و فعالان سینما، تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی و معماری از شهرهای مختلف ایران بزرگ) به تاسی از رهنمودها و فرامین رهبری معظم انقلاب و در راستای حرکت در افق ملاحظات و منویات رهبری، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی را به عنوان کاندیدای اصلح معرفی می نمائیم و بر این باوریم که این سید وارسته و انقلابی کاندیدایی است که بدون تردید در مسیر حراست و صیانت از کیان نظام و گفتمان انقلاب اسلامی، هویت ملی و فرهنگ و هنر انقلابی هیچگاه مقهور قدرتهای استکباری و نظام سلطه نمی گردد و میراثدار دستاوردهای خون شهیدان و مجاهدتهای ملت بزرگ ایران خواهد بود.
'جمال شورجه ، انسیه شاه حسینی، حبیب اله بهمنی، حمید بهمنی، محمدتقی فهیم، مهدی عظیمی میرآبادی، سید امیر سیدزاده، احمد میرعلایی، مهدی فرجی، حبیب‌الله کاسه ساز، محمد حمز‌ه‌زاده، سید محمد میرزمانی، سعید الهی، علی غفاری، پرویز شیخ‌طادی، شفیع آقامحمدیان، روح‌الله برادری، محسن علی‌اکبری، نادر طالب‌زاده، حسین نیرومند، مسعود ده‌نمکی، ولی الله کلامی زنجانی، مهدی فیوضی، ماشاالله شاه مرادیزاده، رضا برجی، پرویز فارسیجانی، مرتضی امیری اسفندقه و احمد شاکری' از امضاکنندگان این بیانیه هستند.

* حمایت 266 نویسنده و شاعر از رئیسی
266 شاعر و نویسنده با صدور بیانیه ‌ای حمایت خود را از حجت‌ الاسلام ابراهیم رئیسی نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اعلام کردند. در این بیانیه آمده: ما جمعی از شاعران و نویسندگان انقلاب اسلامی بدون وابستگی به حزب و دسته و گروهی برخاسته از متن و اجتماع مومنین باورمند به انقلاب حضرت روح الله (ره) و ولایت فقیه و زعامت حضرت آیت االله خامنه ای رهبر فرزانه انقلاب بر اساس تکلیف و باور به قدرت و اراده خداوند متعال و وعده حکومت پاکان و مستضعفان در این برهه حساس با تحقیق و تفکر و استفاده از رهنمودهای رهبر عزیزمان و با نظرداشت دیدگاهها و مشی ساده زیستی و مدیریت و تدبیر انقلابی حضرت حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی ایشان را فرد اصلح برای انتخابات ریاست جمهوری در سال ١٣٩٦ می دانیم. 'علیرضا قزوه، مرتضی امیری اسفندقه، ولی الله کلامی زنجانی، محسن پرویز، احمد شاکری، جهانگیر خسروشاهی، رحیم مخدومی، سید رضا مؤید خراسانی، احد ده بزرگی، هادی سعیدی کیاسری، سیدعبدالله حسینی، غلامرضا کافی، علی محمد مؤدب، جواد محمدزمانی، میلاد عرفان پور، محمدسعید میرزایی و جواد حیدری' از امضاکنندگان این بیانیه هستند.

* نایب رئیس مجلس در جمع حامیان رئیسی
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: رفع مشکلات اقتصادی و رونق اشتغال در کشور نیازمند مدیر ساده زیست، پاک و جهادی است که بر منابع داخلی تکیه کند. سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی در جمع حامیان حجت الاسلام رئیسی در سبزوار افزود: با وجود نیروی انسانی و منابع طبیعی نباید شاهد تعطیلی کارخانه ها و افزایش نرخ بیکاری در کشور بود. فسادهای اقتصادی، رانتخواری، دلالی، مشکلات بانکی و نظام بیمه ای کشور با مدیریت جهادی رفع می شود. دروغ، فساد و رانتخواری زمانی در جامعه از بین می رود که مسئولان و مدیران آن دچار این پدیده نباشند. دو برنامه اصلی حجت الاسلام رئیسی مبارزه با فساد و حمایت از محرومان است. مبارزه با فساد با توجه به توان مدیریتی و سابقه کار اجرایی امکانپذیر است و کاهش فاصله طبقاتی نیز با رسیدگی ویژه به جوانان و محرومان جامعه حاصل می شود.

* عضو هیات رئیسه مجلس در جمع هواداران رئیسی
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: اگر امروز شاهد اقتدار ایران در جهان و منطقه خاورمیانه بوده و از ضریب امنیت بالایی برخوردار هستیم، این امر به واسطه مدیریت صحیح کلان کشوری، رشادتها، شهادت طلبی و ایثارگری کسانی است که در رکاب ولایت فقیه قرار گرفته اند. اکبر رنجبرزاده در جمع حامیان سید ابراهیم رئیسی در حسینیه ثارالله(ع) ملایر افزود: باید به کسی رای دهیم که در مسیر ثروت اندوزی خود و اطرافیانش نباشد و مدیران انقلابی برای خدمت به مردم بکار گیرد. هیچ چیزی جایگزین مدیریت جهادی نمی شود. حجت الاسلام رئیسی با درصد بالایی رئیس جمهور آینده کشور خواهد شد. امروز ارائه اطلاعات و آمار مهم نیست، مهم رونق ایجاد کردن بر سر سفره مردم است.

* تکذیب حمله به ستاد تبلیغاتی رئیسی در شیراز
رئیس هیات بازرسی انتخابات استان فارس در واکنش به مطالب مطرح شده در رسانه ها گفت: هیچگونه حمله ای به ستادهای رئیسی در شیراز اتفاق نیافتاده و موارد مطرح شده در مورد حمله و ضرب و جرح را تکذیب می کنم. دارا کیانی افزود: در مکانهایی که ستادهای دو نامزد در کنار هم بود، برای اینکه تنش و مشکلی پیش نیاید تذکرهای جدی به هر دو ستاد داده شد و محدودیتهایی را برای هر دو ستاد اعمال کردیم.
حجت‌الاسلام سیدمحی‌الدین طاهری رئیس شورای راهبری ستاد انتخاباتی حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در استان فارس بامداد چهارشنبه به رسانه های محلی گفته بود: بر اثر حمله برخی افراد و محاصره ستاد مرکزی انتخاباتی دکتر رئیسی در شیراز، عده‌ای از افراد این ستاد مجروح شدند و در نتیجه برای حفظ امنیت شهر و جلوگیری از بروز اغتشاش و برهم خوردن نظم و امنیت ما به صورت داوطلبانه و به شکل موقت ستاد مرکزی شیراز را تعطیل کردیم.

* هاشمی طبا در برنامه تلویزیونی
این انتخابات ریاست جمهوری وضعیت دانشگاهها و مراکز علمی کشور را از نظر کفایت علمی مطلوب ندانست و گفت: دانشگاهها باید در زمینه علمی سختگیری کرده و اعتماد جامعه را به عالمان جلب کنند.
سید مصطفی هاشمی طبا عصر چهارشنبه در برنامه پاسخ هر نامزد به سه کارشناس شبکه 4 سیما افزود: جامعه باید به علما و دانشمندان خود احترام بگذارد نه اینکه فقط امتیاز خاصی برای آنها قائل شوند زیرا عالمان در جامعه موثرند.،‌ در برخی از سخنرانی ها و نوشته ها شاهدیم که گفته می شود همه دانشمندان و جامعه شناسان دارای اندیشه های غربی و ضاله هستند که این خاطر آنها را آزرده می کند و یا در رسانه ها به هنرمندان اسائه ادب می شود. الان دانشگاهها از لحاظ کفایت علمی خیلی خوب نیست و فارغ التحصیلان به درجات علمی خوبی نرسیدند. وقتی پزشکی با نمره 10 قبول می شود این دیگر پزشک نیست. تعداد دانشجویان دکترا در حدی است که استاد راهنما ندارند، اینها اشکالات موجود است. وی درباره راهبردهای عملیاتی خود در مقابله با تهدیدهای آمریکا توضیح داد: باید با افرادی که در مقابل ما هستند به یک سازش و همزیستی عاقلانه و مدبرانه برسیم. به عنوان مسلمان که فرهنگ دیرین و کهن داریم باید بفهمیم روابط خود را چگونه تنظیم کنیم. هاشمی طبا درباره تامین مسکن هم گفت: مساله ما در درجه اول محرومان، ‌در راه ماندگان، معلولان و افرادی است که به صورت خاص دارای مشکلات اساسی هستند. این ادعا که بشود قدرت خرید مردم را ثابت نگه داشت درست نیست. در مورد رفع بیکاری اول باید سراغ مساله مملکت رفت بعد بیکاری، اگر در جهت مصالح مملکت گام برداریم تا حد زیادی برای بیکاران شغل ایجاد می شود. برای مشکلات داخلی و لاعلاج نمی توان کاری کرد. آبهای زیرزمینی و جنگلها و منابع زیرزمینی در حال نابودی است و زیست مردم به خطر افتاده اگر ما میهن را نجات ندهیم، ‌خود به خطر خواهیم افتاد. بسیج عمومی و برنامه ریزی شده برای حفظ ایران نیاز است.
1858
کد N1699537

وبگردی