آفتاب

وجود «آدامس نفتی» کذب است

وجود «آدامس نفتی» کذب است

همشهری آنلاین: رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی با منشاء گیاهی سازمان غذا و دارو، گفت:مردم نباید بر گفته‌های غیر علمی که عنوان می‌شود پایه اصلی آدامس یکی از ۷۰ هزار مشتقات نفت خام است، توجه کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نسترن محمدی افزود: آدامس از جمله تنقلات جویدنی است که مصرف آن سابقه طولانی در سراسر جهان دارد و مواد متشکله اصلی آن صمغ پایه از انواع طبیعی و مصنوعی، شکر، گلوکز، شیرین کننده‌های مجاز است و مردم نباید بر گفته‌های غیر علمی که عنوان می‌شود پایه اصلی آدامس یکی از ۷۰ هزار مشتقات نفت خام است، وقعی بنهند.

وی ادامه داد: متاسفانه عده‌ای برای دیده شدن هر حرفی را بیان می‌کنند لذا بهترین حربه برای مقابله با چنین گفته‌های خنده‌داری رجوع به منابع معتبر است.

محمدی اظهار داشت: گرچه آدامس‌ها در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف تولید می‌شود اما ماده اصلی آن Gum base یا همان پایه آدامس است که به صورت طبیعی یا مصنوعی مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: پایه طبیعی شامل صمغ‌های طبیعی اولئورزینی هستند که عموما از تنه درخت بدست آمده و سپس فرآوری می‌شوند که در ایران معروف‌ترین صمغ طبیعی تحت نام سقز شناخته می‌شود.

محمدی گفت: صمغ‌های پایه مصنوعی نیز به صورت منتتیک در صنعت تهیه می‌شود و متشکل از برخی افزودنی‌های مجاز هستند که براساس مقررات کدکس بین المللی مواد غذایی افزودنی‌های مجاز برای تهیه صمغ مصنوعی بطور کامل مشخص گردیده و همواره پایش و کنترل آنها بر اساس ضوابط بین‌المللی انجام می‌شود.

رئیس اداره نظارت بر موادغذایی و آشامیدنی با منشاء گیاهی سازمان غذا و دارو خاطر نشان کرد: پایه آدامس یک ترکیب غیرمغذی، غیرقابل هضم و نامحلول در آب است که برای انتقال شیرینی و طعم در آدامس استفاده می‌شود. غیرمغذی و غیرقابل هضم بودن به این منظور نیست که از مواد غیرخوراکی تشکیل شده بلکه منشاء آنها گیاهی بوده انواع رزین‌ها، روغن‌های خوراکی مثل گلیسرول‌ها کربنات کلسیم، امولسیفایرها و ... را شامل می‌شود که طبیعتا بنا بر کیفیت کیفیت و نوع کاربرد و محصول نهایی متفاوت است.

وی در پایان گفت: آنچه بیانش ضروری به نظر می‌رسد اینکه که آدامس نیز مانند دیگر فرآورده‌های غذایی در هنگام تولید بطور ناگهانی و سرزده مورد پایش و کنترل کارشناسان غذا و دارو قرار گرفته و بر مواد اولیه مصرفی آنها نظارت کامل اعمال می‌شود کما اینکه محصول نهایی نیز حتما مورد آزمایش واقع می‌شود.

کد N1674908

وبگردی