آفتاب
پاسداشت نخستین روحانی شهید حرم؛

مبلغی که خود پرچم‌دار شد/ ما را مدافعان حرم آفریده‌اند

مبلغی که خود پرچم‌دار شد/ ما را مدافعان حرم آفریده‌اند

این روزهای نوروز، به نام یکی از مدافعان حرم است؛ آنکه اولین شهید روحانی مدافع حرم نام گرفت و نامش در تاریخ ثبت شد.

خبرگزاری مهر گروه فرهنگ: این روزها سالروز شهات نخستین روحانی شهید مدافع حرم است.

در خط جهاد همیشه گمنام شدند
با ذکر حسین و زینب آرام شدند

اینان نه فقط مدافعان حرم اند
امروز مدافعان اسلام شدند

(حسین جمالی).

سخن از شخصیتی است که از همان نوجوانی آرزوی جنگ با رژیم صهیونیستی را در سر می‌پروراند. این بود که در کنار تحصیل و مدرسه، عضو بسیج شد و آموزش های نظامی را گذراند. مقطع ابتدایی و راهنمایی را به عنوان شاگرد ممتاز طی کرد و سپس وارد حوزه علمیه قم شد و از محضر استادان بزرگواری مانند حضرات آیات عابدی، مدرّسی یزدی، سیفی مازندرانی، شب زنده دار و آملی لاریجانی کسب فیض کرد.

او دوره مقدمات و سطح حوزه را که غالبا در ده سال می خوانند، در هشت سال به پایان برد. صحبت اعزام مبلغان رزمی که پیش آمد، مجددا دوره فشرده آموزش نظامی دید و به لبنان رفت تا آرزویش در جهاد نظامی علیه رژیم صهیونیستی محقق شود، اما در نیمه راه مجبور به بازگشت شد.

پایان نامه سطح ۳ حوزه یعنی معادل کارشناسی ارشد خود را به زبان عربی نوشت و با نمره ۹۰ دفاع کرد. درس خارج فقه و اصول را آغاز کرد و همزمان در قم و کاشان به تدریس در حوزه مشغول شد؛ اما تواضع و فروتنی اش چنان بود که حتی پدر و برادرانش هم که در حوزه درس می خواندند، از تدریس او مطلع نبودند.

باز هم که صحبت اعزام رزمی تبلیغی پیش آمد، داوطلب شد و به عنوان بسیجی رزمی تبلیغی به سوریه شتافت. پیش از سفر به مادر و همسرش گفته بود من نمی توانم در کنار خانواده و فرزندانم باشم؛ در حالیکه مقابل چشم کودکان سوریه و عراق، والدینشان را سر می برند. آموخته های من از اسلام و تحصیل در حوزه، چنین اجازه ای به من نمی دهد.

می‌روم ... رزق شهادت را بخواه
آن چه را که در پی اش روز و شبیم

کاشکی میر و علمدارش شویم
کلُّنا عباسُک یا زینبیم

(عارفه دهقانی).

او رفت؛ هم آرزوی دوران نوجوانی اش محقق شد و هم " اولین شهید روحانی مدافع حرم " نام گرفت: شهید حجت الاسلام و المسلمین محمدمهدی مالامیری.

یاحسین گویان عالم در پناه زینب اند
عرشیان مامور حفظ بارگاه زینب اند

گوشه ای از این حرم حاشا که بردارد خراش
تا زمانی شیعیان مردِ سپاه زینب اند

(مهدی مقیمی).

این شهید عالی‌مقام در بیست و ششمین روز از خرداد ماه سال ۱۳۶۴  به دنیا آمد و در روزهای نخست فروردین ماه سال ۱۳۹۴ در استان درعای سوریه و در حالی که هنوز سی سالگی اش را پشت سر نگذاشته بود، به ملکوت اعلی پر کشید و جاودانه شد.

آنگونه که در خصوصیات اخلاقی این شهید بزرگوار نقل کرده اند، بسیار خوش رو بود و همواره آراستگی ظاهر را حفظ می‌کرد. به ورزش کردن اهمیت می‌داد و تلاش داشت تا نمازهای صبح خود را در مسجد اقامه کند. از آنجا که ساکن قم بود، به حضور هفتگی در مسجد مقدس جمکران و نیایش با امام عصر علیه السلام اهتمام داشت و دعای عهد، زمزمه همیشگی اش بود.

وقتی شهید شد، یکی از شاگردانش برای او شعری با این مضمون سرود:

همواره مهر بودی و آبان نداشتی
دریای بی کرانه که پایان نداشتی

ای چهار فصل زندگی ات، عاشقانه سبز
گل بودی و بهار، بیابان نداشتی

ای از جهان رها و گرفتار درد عشق
جز وصل دوست چاره و درمان نداشتی

امروز صبح به من گفت زندگی
کاری به کار عالم امکان نداشتی

با ما بگو حقیقت پنهان خویش را
آری
" خودی " همیشه نمایان نداشتی

در لحظه های عاشقی ات، نیمه های شب
آیا تو از بهشت، فراخوان نداشتی؟

او رفت و دو یادگار به نام های فاطمه و بشری از خود به یادگار گذاشت؛ دخترانی که هنوز به سنّ مدرسه نرسیده اند و ۶ و ۴ ساله هستند.

چندی پیش بود که خانواده این شهید والامقام به دیدار رهبر مجاهد انقلاب نائل آمدند و مستند این دیدار، با عنوان " حرم تا حرم " (اشاره به حرم حضرت معصومه تا حرم حضرت زینب سلام الله علیهما) از شبکه های مختلف تلویزیون پخش شد و حضرت آقا، همسر و دختران این شهید مدافع حرم را مورد تفقد قرار دادند؛ مستندی که به همت موسسه فرهنگی هنری اکسیر پژوهش و به کارگردانی حمید شعبانی تولید شده بود.

حضرت آقا در آن دیدار به روایتی درباره اجر دو شهید برای برخی شهدا اشاره کردند و فرمودند: « روایت داریم که روز قیامت برخی اجر دو شهید را دارند و حتی شهدای دیگر به آنان غبطه می‌خورند. گمان من این است که آنان شهدای مدافع حرم باشند چراکه این شهدا با عقل و درایت رفتند و در اوج بهره‌ وری بودند و در عین حال، فقط برای وطن نرفتند؛ بلکه برای حفظ حرم و اسلام رفتند و مرز نشناختند. لذا اجر دو شهید دارند؛ اجری که از نظر خداوند پنهان نیست.»

و این روزها، دومین سالروز شهادت این شهید مدافع حرم و اسلام و انقلاب است؛ آنکه در دفاعی مقدس حضور یافت و پای محبت خود، سر داد.

تا چند از این داغ لبالب باشیم
در آتش آه و حسرت و تب باشیم

امروز در باغ شهادت باز است
ای کاش فدائیان زینب باشیم

(یوسف رحیمی).

و این چنین است که مجاهدت امثال مالامیری ها، شعار " کُلُّنا عباسُک " یا زینب را در تمام عالم به طنین افکنده است تا ندای " هَل مِن ناصر یَنصُرُنی " حضرت سیدالشهدا (ع)، همچنان و تا ابد در اوج باشد و طنین انداز بماند.

کد N1665655

وبگردی