آفتاب
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری:

صنایع دستی ایران وارد زندگی روزمره نشده است

صنایع دستی ایران وارد زندگی روزمره نشده است

خرم آباد - ایرنا - رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: صنایع دستی در ایران به صورت اشیای لوکس استفاده می شود و هنوز در زندگی روزمره وارد نشده است.

به گزارش خبرنگارایرنا زهرا احمدی پور روز شنبه در نشست ستاد سفرهای نوروزی در سالن جلسات استانداری با بیان اینکه سفر از لحظه تصمیم آغاز می شود، افزود: استقبال از صنایع دستی باعث ایجاد انگیزه در میان صنعتگران و تولید سنتی و جلوگیری از منسوخ شدن این صنایع می شود.
وی اظهار کرد: معرفی جاذبه های گردشگری و توانمندی های هر منطقه باعث ایجاد درآمد و تبدیل آن به سرمایه و صادرات یم شود.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: در راستای توزیع مقصد گردشگری در شهرهای مختلف باید تصویرسازی مناسب از مسیرها و مقاصد گردشگری انجام شود.
وی با بیان اینکه تکالیف دستگاه های اجرایی و رسانه ها ایجاد تصویرسازی لازم برای آماده سازی ذهن گردشگران جهت برنامه ریزی سفر است، ادامه داد: زیرساخت های مناسب برای سفر باید مهیا شوند تا فرصت اقامت و استفاده از ظرفیت های گردشگری در سطح استان ها فراهم شود.
به گفته وی بیشتر بازدیدهای گردشگری در محورهای تاریخی، فرهنگی و هنری است و با برنامه ریزی منسجم باید گردشگران امکان استفاده از ظرفیت ها را داشته باشند.
احمدی پور افزود: معرفی صنایع دستی و ظرفیت های فرهنگی، هنری در حوزه سوغاتی استان ها به عنوان ظرفیت فرهنگی این مناطق مدنظر است.
وی اضافه کرد: معرفی غذاهای محلی در لرستان اقدام مطلوبی در راستای مقصد پایدار گردشگری در این استان است.

** خدمات ارائه شده به گردشگران متناسب با سرمایه ها و ظرفیت های استان باشد
احمدی پور گفت: خدمات باید متناسب با ظرفیت ها و توانمندی های استان باشد درحالیکه لرستان می تواند این ظرفیت ها را تبدیل به مزیت گردشگری استان کند.
وی افزود: مجموعه های بسیار موفق گردشگری در لرستان وجود دارد که باید مرتبط با یکدیگر باشند.
وی اظهار کرد: ظرفیت های گردشگری استان ها باید باعث هم افزایی و در قالب برنامه ریزی نقشه راه و مسیر را مشخص کند.
به گفته احمدی پور با تعامل چند جانبه دستگاه های متولی خدمات گردشگری این فرصت ها در سطح کشور ایجاد می شود.

** لرستان باید از معبر به مقصد گردشگری تبدیل شود
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: لرستان گنجینه ای از پل های تاریخی و مجموعه های تاریخی است.
وی افزود: این ظرفیت ها در راستای تبدیل شدن به مقصد گردشگری باید در قالب برنامه ای مدون و منسجم مدنظر باشند و سهم میراث فرهنگی، معنوی و تاریخی در این برنامه ها مشخص شود.
احمدی پور بر لزوم توجه به میراث فرهنگی، احیا و به روز رسانی آنها تاکید کرد و گفت: میراث فرهنگی را به تولید، فروش و صادرات نزدیک کرد.

** برای آزاد سازی حریم قلعه فلک الافلاک اقدامات خوبی انجام شده است
احمدی پور گفت: در راستای تعیین تکلیف قلعه فلک الافلاک هماهنگی های خوبی به رغم وجود اختلاف نظرها انجام شده است.
وی افزود: در راستای آزاد سازی قلعه هیات دولت نیز پیگیری لازم را انجام می دهد و وزارت جهاد کشاورزی نیز اعلام نظر خواهد کرد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه این سازمان پیگیری های لازم را برای آزادسازی حریم قلعه فلک الافلاک انجام می دهد، اظهار کرد: برای جابجای پادگاه 07 نمی توان از بین رفتن آثار میراثی و تاریخی را پذیرفت و باید کاربری های لازم برای ارزش افزوده تعریف کرد.

** حضور سمن ها در لرستان گسترده نیست
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در ایام نوروز سال 96 اجرای نوروزگاه ها باید توسط سمن ها انجام شود.
وی ادامه داد: امسال سین هشتم سفره نوروز سمن ها هستند و باید به تسهیل سفر و نواقص تکالیف میراث فرهنیگی، صنایع دستی و گردشگری کمک کنند.
احمدی پور افزود: خدمات ارائه شده در قالب سفرهای نوروزی باید با کیفیت مناسب و مطلوب در راستای مقصد پایدار گردشگری باشد.

** پیام نوروز 96 سازمان میراث فرهنگی، پیام امید است
رئیس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گفت: پیام نوروز 96 پیام امید است چراکه ملت ایران شایسته آینده رو به رشد هستند.
وی با بیان اینکه این آینده به همت دولت تدبیر و امید رقم می خورد، افزود: فاکتورهای توسعه اقتصادی در کشور بروز پیدا کرده و دولت از گردنه سخت عبو ر کرده است.
صبح امروز با حضور زهرا احمدی پور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کتاب افق 1404 و تمبر اختصاصی تصاویر فاخر صنایع دستی و گردشگری استان لرستان رونمایی شد.
7274/3022
خبرنگار: مریم نریمانی ** انتشاردهنده: احسان کردی
کد N1664006

وبگردی