آفتاب
در خراسان جنوبی چه خبر است؟!

تکذیب حمایت آیت الله وحید خراسانی از متحصنین/ تحصن منتقدان استاندار خراسان جنوبی به کجا رسید؟

تکذیب حمایت آیت الله وحید خراسانی از متحصنین/ تحصن منتقدان استاندار خراسان جنوبی به کجا رسید؟

بعد از حدود 5 روز سرانجام بعضی روحانیون بیرجندی که در اعتراض به استاندار خراسان جنوبی تحصن کرده بودند، به تحصن خود پایان دادند. این خبری است که دیروز توسط خبرگزاری ایلنا منتشر شد. آنها نسبت به سخنان «علی اکبر پرویزی» استاندار خراسان جنوبی که در جمع گروهی از هنرمندان عنوان شده بود، اعتراض داشتند و خواستار برکناری وی بودند.

ماجرا از آنجا شروع شد که «علی اکبر پرویزی»، استاندار خراسان جنوبی 28 بهمن ماه طی سخنانی در جمع گروهی از هنرمندان گفته بود: «مردم خراسان شمالی مردمی شاد هستند؛ ساز و دهل‌شان، تار و دف در همه حوزه‌ها هست و در مراسم عروسی‌های ما در منطقه باختاران‌ها به صورت خیلی مرسوم است که آقایان می‌رقصند، خانم‌ها می‌‌رقصند، اماکنی هم وجود دارد که خیلی به اسلام و مسلمین لطمه وارد نمی‌شود.» استاندار خراسان جنوبی همچنین گفته بود: «اگر موسیقی‌های سنتی و محلی حمایت می‌شد، الان موسیقی‌های زیرزمینی نداشتیم.» پس از انتشار این اظهارات، نخستین تجمع اعتراضی جمعی از مردم و روحانیون ۳۰ بهمن ماه در دفتر نماینده ولی فقیه در استان خراسان جنوبی برگزار شد در آنجا آیت‌الله سیدعلیرضا عبادی گفت: از مردم فهیم و ولایتمدار خراسان جنوبی که نسبت به صحبت‌های استاندار اعتراض و واکنش نشان دادند، متشکرم. با این حال دور تازه تجمعات علیه سخنان استاندار خراسان جنوبی از روز پنجشنبه ۱۹ اسفند آغاز شده و تقاضای اکثر تجمع کنندگان، برکناری استاندار بود تا جایی که نماز جمعه در استان خراسان جنوبی در اعتراض به سخنان استاندار برگزار نشد. استانداری خراسان جنوبی در واکنش به تجمعات مخالفان گفته که منظور استاندار از رقص، «رقص محلی» بوده اما این توضیح نیز باعث نشده که معترضان به تجمعات خود پایان دهند.

در ادامه روز جمعه خبر رسید که ائمه جمعه استان در راستای همین اعتراض‌ها نماز جمعه را در شهرهای خود برگزار نکرده و اقامه آن را به ائمه جمعه موقت سپردند. با این وجود دیروز فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که حکایت از درگیری لفظی شدید بین متحصنین و امام جمعه موقت بیرجند داشت. در این  فیلم حجت‌الاسلام علیجان دلدار مورد اعتراض متحصنین قرار گرفته که چرا او و امام جمعه بیرجند در تحصن شرکت نکرده‌اند. این عده تأکید می‌کنند که عدم شرکت امام جمعه بیرجند در این تحصن از نظر شرعی غیرقابل توجیه است.

در مقابل هم دلدار، امام جمعه موقت حرکت معترضین را سیاسی خوانده و خطاب به آنها می‌گوید «چرا برای فساد و ربا تحصن نمی‌کنید؟» آن طور که در این فیلم مشخص می‌شود، معترضان علیه امام جمعه شعارسر می‌دهند.

در همین حال حاشیه دیگر این اتفاق به انتشار خبری مربوط به آیت‌الله وحید خراسانی برمی‌گردد. برخی رسانه‌های منتقد دولت روز جمعه مدعی شدند آیت‌الله وحید خراسانی از متحصنین خواسته تا رسیدن به نتیجه حرکت خود را ادامه دهند. اما کمتر از 24 ساعت بعد از انتشار این خبر، سایت دفتر آیت‌الله وحید خراسانی در اطلاعیه‌ای، این نقل قول را تکذیب کرد و نوشت: «حضرت آیت‌الله العظمی وحید خراسانی مد ظله العالی در این باره هیچ گونه اظهار نظری نفرموده‌اند و مطالب منتسبه از سوی این منابع مورد تأیید دفتر معظم له نمی‌باشد.»

در نهایت دیروز خبرگزاری «ایلنا» گزارش داد که تحصن معترضان به استاندار خراسان جنوبی به پایان رسیده است. این خبرگزاری همچنین نوشت: «در حالی که تجمع کنندگان به دنبال آن بودند که مراسم نماز جمعه را تعطیل کنند، این روش نتیجه نداد و روز جمعه بعضی از ائمه جمعه برای اقامه نماز جمعه در محل این برنامه‌ها حاضر شدند.»

این همه در حالی است که سید علی اکبر پرویزی عصر جمعه در یک نشست خبری در همین رابطه توضیحاتی ارائه کرد و گفت: «خبری که درخصوص سخنانم در جمع هنرمندان منتشر شد، خلاف واقع بود، اصل خبر درست ولی نوع آن اشکال داشت. هیچ گاه قصد بی احترامی به مردم شریف و متدین خراسان جنوبی را نداشتم، از استان دیگری مثال زدم، حرف‌هایی به من نسبت داده شد با روحیه من سازگاری ندارد و اعتقادی هم به این رفتارها ندارم، اگر این موضوع سیاسی نمی‌شد، شرایط بهتر بود.» وی تأکید کرد: «با هرگونه تجمع حامیان دولت در استان مخالفت کردم، اجازه اردوکشی ندادم و بنا نداریم فضا دوقطبی شود، توصیه مقام معظم رهبری برای همه ما تکلیف است.» وی اضافه کرد: «براحتی در مورد یادواره شهدا دروغ گفته می‌شود، در آن جلسه فرزند یکی از شهدا که مشاور استاندار قبلی بود مطلبی مطرح کرد، گفتم یادواره‌ها حتماً با قوت برگزار شود اما همان طور که برای هفته دولت و دهه فجر توصیه کردم برنامه‌ها منسجم باشد، در این زمینه هم توصیه شد یادواره‌های شهدا به شکل منسجم برای اثرگذاری اجتماعی و فرهنگی بیشتر برگزار شود.»

استاندار خراسان جنوبی در ادامه گفت: «در جلسه‌ای که مطلب یادشده درخصوص یادواره شهدا عنوان شد، فرمانده سپاه انصارالرضا(ع)، مدیرکل بنیاد شهید و چند مدیر دیگر استان حضور داشتند، متأسفانه براحتی تیتر شد که استاندار گفته است تا انتخابات یادواره شهدا برگزار نشود.» پرویزی افزود: «سایتی مدعی شد استاندار در تشییع جنازه شهدای گمنام که در کنار منزلش بود شرکت نکرد، در صورتی که آن روز در خارج از استان بودم.»




کد N1658884

وبگردی