آفتاب
ذخیره‌سازی ۱۳ میلیون مترمکعب آب در سدهای خراسان جنوبی

نبض آب در رگ های کویر جریان گرفت/ نوید خوش بارندگی‌ها

نبض آب در رگ های کویر جریان گرفت/ نوید خوش بارندگی‌ها

بیرجند- بارندگی های اخیر در خراسان جنوبی، سدهای استان را جانی دوباره داد تا نبض آب در کویر این استان جریان بگیرد و نویدبخش بهاری خوش برای مردم این دیار کویری باشد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: ۱۸ سالی می‌شود که خراسان جنوبی برفی که پهنه کویرش را سفید کند را به خود ندیده بود ۱۸ سال خبرها حکایت از خشک‌سالی‌ها و بحران کم آبی‌ها داد بحرانی که در دو سال گذشته به‌عنوان زنگ خطری برای مهاجرت از روستاهای مرزی استان به صدا در آمده بود.

خشک‌سالی های پی در پی باعث مصرف بیش‌ازحد ذخایر آب سدها و ذخایر موجود در سفره‌های زیرزمینی شده بود و مسئولان از صفر شدن ذخایر بسیاری از سدها مخزنی این استان هم گفتند.

اما به شکرانه الهی زمستان امسال با بارندگی‌های خوبی در خراسان جنوبی همراه بود تا بخشی از چالش های به وجود آمده توسط خشک‌سالی در استان زمینه رفع شدن پیدا کند.

بارش های روزهای اخیر در استان و وقوع سیلاب‌ها باعث افزایش ذخیره آب در پشت سدها و تقویت میزان روان آب‌ها شد.

اکنون پس از سال‌ها خشک‌سالی لبان ترک‌خورده کویر خیس شد و موجی از خوشحالی و شعف در استان به‌خصوص در بین مردم روستایی پدیدار شده است.

آبگیری ۷۷ سازه آبی آبخیزداری استان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به آبگیری۷۷ سازه آبی آبخیزداری و منابع طبیعی به دنبال بارندگی های اخیر استان، گفت: پنج سد تغذیه آب منطقه‌ای آبگیری شده‌اند.

سید ابوالحسن میر جلیلی با اشاره به بارندگی های اخیر در استان، بیان کرد: این حجم بارندگی‌ها که در طول پنج سال گذشته بی‌سابقه بوده سبب روان آب و جاری شدن سیلاب در برخی از مناطق استان شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این بارندگی‌ها سبب شد که سد نهرین طبس تا ۲۰۵ متر آبگیری شود درحالی‌که ذخیره آن در ابتدای بهمن‌ماه صفر بوده است، عنوان داشت: همچنین این بارندگی‌ها سبب آبگیری سد دره بید طبس شده است.

میر جلیلی همچنین به ۶۰ میلی‌متر بارندگی در شهرستان قاین اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با هدایت آب به سمت سد فرخی، این سد آبگیری شد.

وی همچنین از آبگیری ۷۷ سازه آبی آبخیزداری و منابع طبیعی به دنبال بارندگی های اخیر استان خبر داد و افزود: در حال حاضر پنج سد تغذیه آب منطقه‌ای نیز آبگیری شده که بیشتر این بارندگی‌ها نیز در سدها و دشت های استان مهار شده است.

در حال حاضر که صدای پای باران در کویر خراسان جنوبی به گوش می‌رسد باید چشم‌انتظار سالی بهاری و خوش آب و هوا برای این سرزمین پهناور بود.

اما باید گفت اگرچه با بارندگی های خوب امسال مقداری از کم آبی های استان جبران شده ولی باید صرفه جویی و استفاده بهینه از آب در بخش های مختلف این استان همچنان مورد توجه قرار گیرد.

کد N1645990

وبگردی