آفتاب
مدیرکل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان محیط زیست:

سازمان محیط زیست مجوزی برای خروج کشتی رافائل صادر نکرده است

سازمان محیط زیست مجوزی برای خروج کشتی رافائل صادر نکرده است

تهران-ایرنا-مدیر کل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص خروج قطعات کشتی رافائل از اعماق آبهای خلیج فارس گفت: این سازمان تاکنون مجوزی برای خروج قطعات این کشتی غرق شده صادر نکرده است.

چندی پیش اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر اعلام کرد قطعات کشتی رافائل به صورت غیر قانونی از آب خارج و در بازار سیاه به فروش می رسد.
داود میرشکار روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: برخی گزارش ها نشان می دهد که فقط پروانه کشتی رافائل از زیر آب خارج و به اصفهان منتقل شده است و دیگر قطعه دیگری خارج نشده است.
وی تاکید کرد: اما خروج همین یک قطعه هم با مجوز سازمان محیط زیست انجام نشده و این سازمان همچنان مخالف خروج این کشتی از آبهای خلیج فارس است.
میرشکار اظهار کرد: با گذشت 30 سال از غرق شدن کشتی رافائل در آبهای خلیج فارس در استان بوشهر، این کشتی به زیستگاه مهمی برای هزاران گونه آبزی تبدیل شده است از این رو خروج آن خطرات زیادی برای حیات آبزیان به همراه دارد.
مدیر کل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: همچنین کشور می تواند با برنامه ریزی از پتانسیل این کشتی برای گردشگری استفاده و آنرا به نماد گردشگری در منطقه تبدیل کند.
وی تاکید کرد: بر این اساس نظر سازمان حفاظت محیط زیست همچنان برعدم خروج کشتی رافائل از اعماق آبهای خلیج فارس است.

*** کشتی رافائل
رافائل یک کشتی تفریحی به طول حدود 176 متر است که در رژیم طاغوت از کشور ایتالیا خریداری شده بود و تا چند سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان محل اسکان کارکنان نیروی دریایی ارتش در بوشهر مورد استفاده قرار می گرفت.
در دوران جنگ تحمیلی بارها مورد حمله هواپیماهای رژیم بعث صدام قرار گرفت و در سال 1362 براثر اصابت موشک آسیب دید و پس از برخورد یک کشتی دیگر با بدنه آن در دو کیلومتری ساحل بوشهر غرق شد و هم اکنون به زیستگاهی مصنوعی برای آبزیان و مرجان ها در خلیج فارس تبدیل شده است.
درچند سال اخیر بارها اعلام شد که افرادی قدصد بیرون کشیدن قطعات این کشتی از زیر آب را دارند اما سازمان حفاظت محیط زیست هیچگاه با این تصمیم موافقت نکرد.
حتی تعداد زیادی از دوستداران محیط زیست استان بوشهر با تهیه طوماری و ارسال آن به سازمان حفاظت محیط زیست خواستار ماندن این کشتی در زیر آب شدند که مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست نیز با توجه به اهمیت وجود کشتی رافائل در زیر آب به عنوان زیستگاه و زادگاه آبزیان که برخی از آنها کمیاب و بی نظیر است خواستار جلوگیری از بیرون کشیدن این کشتی از زیر آب شدند.
سرانجام پس از چند سال کشمکش میان موافقان و مخالفان خارج کردن لاشه کشتی رافائل از عمق خلیج فارس، دادستان بوشهر در شهریور ماه امسال با صدور حکمی رای بر باقی ماندن آن در زیر آب که اکنون به زیستگاه آبزیان تبدیل شده است، داد.
علمی 9014**1440
خبرنگار: کیمیا عبدالله پور** انتشار: گلشن
کد N1641973

وبگردی