آفتاب
سید حسن خمینی رابط اصلاح طلبان و رهبری می شود؟

رهبري، پدر همه جریان‌های داخل نظام هستند/ تلاش اصلاح طلبان برای "آشتی ملی"

رهبري، پدر همه جریان‌های داخل نظام هستند/ تلاش اصلاح طلبان برای "آشتی ملی"

"ابراز امیدواری کردم که آیت‌الله سیدحسن خمینی در ایجاد ارتباط بیشتر اصلاح‌طلبان با مقام معظم رهبری برای حل مشکلات و گفت‌وگوی بیشتر، تلاش و کوشش کنند..."

تقویت رابطه اصلاح‌طلبان با مقام معظم رهبری، به موضوعی تبدیل شده است که در مجامع عمومی و خصوصی درباره آن صحبت می‌شود. 
محمدرضا عارف، رئيس فراکسیون امید و رئيس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان هم در حاشیه راهپیمایی بیست‌ودوم بهمن دراین‌باره به نکاتی اشاره و تأکید کرد «اصلاح‌طلبان همیشه با مقام معظم رهبری ارتباط داشته‌اند. ایشان رهبر و پدر همه جریانات داخل نظام هستند و ما هم با همین نگاه با ایشان در ارتباط بوده‌ایم». 
این موضوع البته در جریان دیدار اعضای فراکسیون امید با سیدحسن خمینی هم مطرح شده و تلویحا از او خواسته شده نقش رابط را برعهده بگیرد. این نکته‌ای است که غلامرضا حیدری در توضیح این دیدار در کانال تلگرامی خود نوشته و گفته است: «امروز با توجه به تهدید بزرگی که در پی انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا به وجود آمده، لزوم این همبستگی بیشتر از گذشته احساس می‌شود. در چنین فضایی، مهم‌ترین تبلور آشتی ملی، رفع حصر عزیزانی است که تمام عمر و زندگی خود را برای برپایی و استقرار جمهوری اسلامی عزیز گذاشته‌اند. ابراز امیدواری کردم که جناب آیت‌الله سیدحسن خمینی در ایجاد ارتباط بیشتر اصلاح‌طلبان با مقام معظم رهبری برای حل مشکلات و گفت‌وگوی بیشتر، تلاش و کوشش کنند». 
این موضوع را حسین مرعشی آغاز كرده بود در مصاحبه با آرمان. او گفته بود: «در شرایط کنونی بخشی از گروه‌های سیاسی تقاضا دارند که پس از رحلت آیت‌الله هاشمی ارتباط این گروه‌ها به صورت مستقیم با مقام معظم رهبری برقرار شود... . در مرحله اول ما منتظر خواهیم ماند تا نظر مقام معظم رهبری را در این زمینه مشاهده کنیم. با وجود این، این مطالبه به صورت جدی در جریان اصلاحات وجود دارد». 
بعد از طرح موضوع از سوی مرعشی، محمدرضا تابش در ادامه این مباحث، به خبرآنلاین گفته بود: «باید تلاش کنیم ارتباط نزدیک با رهبری اتفاق بیفتد؛ چراکه این عدم ارتباط برای ما ضعف و خلأ است و از آن طرف باعث سوءاستفاده جریان رقیب می‌شود». 
او در پاسخ به این سؤال که آیا فرد خاصی قرار است این ارتباط را ایجاد کند یا اصلاح‌طلبان برنامه خاصی برای برقراری چنین ارتباطی دارند، گفته بود: «این تقاضا از سوی گروه‌ها و طیف‌های مختلف اصلاح‌طلب خدمت ایشان ارائه شده است، ان‌شاءالله که مورد پذیرش قرار گیرد و مکانیسم آن را نیز باید خود ایشان تعیین کنند که به چه صورتی باشد». 
محمد هاشمی برادر مرحوم آیت‌الله هاشمی هم دراین‌باره گفته بود: «در زمان حیات آیت‌الله هاشمی، ایشان واسطه‌ای بین جناح‌ها، گروه‌ها و افراد با مقام معظم رهبری بودند. آنها مطالب خود را به آیت‌الله هاشمی می‌گفتند و ایشان، یا خودشان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، موضوعات را با رهبری مطرح می‌کردند و از آن طرف، مطالبات رهبری را به آنها منتقل می‌کردند؛ یعنی به عنوان یک واسطه یا کاتالیزور عمل می‌کردند». 
حالا به نظر می‌رسد با طرح موضوع و استقبال از سوی چهره‌های مختلف، گزینه‌ای که می‌تواند این نقش را عهده‌دار شود، سیدحسن خمینی است. هرچند برخی دیگر از فعالان سیاسی هم از رئيس دولت اصلاحات نام برده‌اند، چه آنکه او به‌تازگی طرح آشتی ملی را هم مطرح کرده که با استقبال در فضای سیاسی مواجه شده است. عارف در حاشیه مراسم بیست‌ودوم بهمن درباره ضرورت رسیدگی به طرح آشتی ملی که از سوی سیدمحمد خاتمی مطرح شده است، گفت: «در رابطه با جریانات سیاسی داخل نظام، بحثی که ما در سال‌های اخیر مطرح کردیم، همبستگی و همدلی است. ضرورت دارد که این بحث به صورت جدی دنبال شود. آقای خاتمی این بحث را تحت عنوان آشتی ملی مطرح کردند و ما هم آن را تحت عنوان گفت‌وگوی ملی مطرح کردیم که از پارلمان شروع شده است». 
به گزارش ایلنا، عارف ادامه داد: «امیدواریم این مسئله با استقبال جریانات سیاسی داخل نظام روبه‌رو شود و ان‌شاءالله این مسیر را با توجه به انسجام و وحدت طی خواهیم کرد».
کد N1632176

وبگردی