آفتاب
خبر

روابط مستحکم بورس ایران و آلمان

روابط مستحکم بورس ایران و آلمان

جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین‌الملل و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کارگروه مشترک سازمان بورس و اوراق بهادار و نهاد ناظر بازار مالی ...

سنا:جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین‌الملل و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کارگروه مشترک سازمان بورس و اوراق بهادار و نهاد ناظر بازار مالی آلمان(Bafin) به روابط بسیار عالی دوکشور در زمینه بازارسرمایه تاکید کرد.

 

بهادر بیژنی با اشاره به رشد بازار سرمایه در سال‌های اخیر عنوان کرد: از آغاز فعالیت شاخص TEDPIX در بازار سرمایه، تاکنون، این مشخصه با رشد 4/ 17 درصدی همراه بوده است.بیژنی، در این خصوص افزود: با وجود افزایش شاخص کل بازار سرمایه، نسبت P/ E در این بازار 3/ 7 است در حالی‌که این نسبت در بازارهای نوظهور 2/ 11 است. به این ترتیب می‌توان گفت بازار سرمایه ایران جایگاه مناسبی را در بازارهای منطقه داراست.

وی درخصوص اوراق صکوک افزود: ارزش اوراق صکوک تا انتهای سال 2015 میلادی در بازار سرمایه ایران بالغ بر 8/ 1 هزار میلیارد دلار بود، اما این متغیر در هفته گذشته به 4/ 8 هزار میلیارد دلار رسیده است که نشان‌دهنده رشد 4 درصدی این ابزار معاملاتی است.

بیژنی در ادامه متذکر شد: هم‌اکنون در حدود 86 ابزار معاملاتی صکوک در بازار سرمایه ایران موجود است که در مقایسه با 47 ابزار معاملاتی فعال در سال 2015 میلادی، شاهد رشد 80 درصدی ابزارهای معاملاتی در بازار سرمایه بوده‌ایم.

وی در ادامه به سخنان ریاست جمهوری درخصوص این اوراق اشاره و بیان کرد: این اوراق توجه بسیاری را به خود جلب کرده است تا جایی که ریاست جمهوری در سخنان خود در یکی از جلسات اقتصادی این اوراق را یک گام واقعی در اقتصاد کشور و یکی از معتبرترین اوراق قابل معامله در کشور نامید.

بیژنی در ادامه با اشاره به اوراق صکوک بیان کرد: اوراق صکوک اجاره دولتی یکی دیگر از اوراق جذاب در بازار سرمایه ایران است که برای نخستین بار در بازار سرمایه با ارزشی برابر با 144 میلیون دلار در بازار سرمایه ایران منتشر شد.

وی درخصوص موسسات رتبه‌بندی اشاره داشت: با تصویب قانون موسسات رتبه بندی در ایران و با رایزنی‌های اخیر با یک موسسه رتبه‌بندی اروپایی، امید داریم در آینده نزدیک از حضور این موسسات در بازار سرمایه ایران بهره‌مند شویم.

وی در ادامه به معاملات آپشن و فیوچرز در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: قراردادهای فیوچر بورس کالا یکی دیگر از جذابیت‌های موجود در بازار سرمایه ایران است. در این بین، معاملات آتی سکه و معاملات آتی زیره از معاملات بسیار پرطرفدار برای سرمایه‌گذاران خارجی محسوب می‌شود.

وی درخصوص بازارهای SME و استارت‌آپ‌ها در بازار فرابورس خاطرنشان کرد: فرابورس یکی از بازارهای جوان و جذاب در بازار سرمایه ایران است که با ایده‌های جدید و ورود استارت‌آپ‌ها و SME‌ها توانسته است سرمایه‌گذاران را با سلایق مختلف به بازار جذب کند.

این مقام مسوول درخصوص ارتباط بازار سرمایه ایران و آلمان اظهار کرد: روابط بازار سرمایه ایران با کشورهای آلمان، سوئیس، کره‌جنوبی، عمان، یونان و ترکیه در سال‌های اخیر بسیار مستحکم شده است تا‌جایی که در ماه سپتامبر سازمان بورس و اوراق بهادار با نهاد نظارتی بازار آلمان تفاهم‌نامه همکاری به امضا رساندند.

در ادامه، یوهانس انگلس، یکی از اعضای نهاد نظارتی بازار آلمان با ارائه توضیحاتی درخصوص ساختار این نهاد عنوان کرد: بافین به‌عنوان یک نهاد نظارتی بر فعالیت در حدود 1800 موسسه اعتباری، 680 موسسه خدمات مالی، 570 شرکت بیمه، 30 صندوق بازنشستگی، 80 شرکت سرمایه‌گذاری و 400 شرکت لیزینگی نظارت می‌کند.

وی درخصوص اهداف و وظایف این نهاد عنوان کرد: نظارت بر بازار، نظارت بر پرداخت بدهی، حفاظت از سهامداران، جلوگیری از فعالیت‌های غیرقانونی، تعامل و رسیدگی به شکایت سهامداران و شرکت‌ها، همکاری‌های بین‌المللی و بسیاری دیگر از وظایفی که بر عهده یک نهاد نظارتی است، از وظایف اصلی Bafin محسوب می‌شود.

کد N1630520

وبگردی