آفتاب
وزیر دادگستری:

نبود وکلات، ریشه فسادهای اداری/ از لایحه دولت عقب‌نشینی نمی‌کنیم

نبود وکلات، ریشه فسادهای اداری/ از لایحه دولت عقب‌نشینی نمی‌کنیم

وزیر دادگستری با بیان اینکه توسعه فرهنگ وکالت یکی از پیام‌های اصلی لایحه جامع وکالت است، گفت: دولت از لایحه خود عقب نشینی نمی کند و مجدا با یک یا دو فوریت لایحه را به مجلس ارسال می‌کند.

ایران،پنجمین کشور در عرصه ایجاد اشتغال است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی در همایش گرامیداشت دهه فجر در کانون وکلا با گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی،گفت: شهدای زیادی در این راه تقدیم انقلاب شد که به روح بلند امام و شهدا ادای احترام می کنیم.هر چه زمان می گذرد باید انقلاب را به دلیل گذر زمان باید به تاریخ سپرد،اما اتقلاب اسلامی به عنوان یک موجود زنده به حیات خود ادامه می دهد و نفش آفرین است.

وزیر دادگستری افزود: از دوستی ها و دشمن ها با انقلاب این موضوع را می فهمیم و اهداف انقلاب خودش را به وضوح حفظ کرده است.

پورمحمدی با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک انقلاب زنده است، گفت: قلب دوستان انقلاب با انقلاب می تپد و دمشنان هم از همان ابتدا تا به امروز کینه توزی است که رفتار رییس جمهور اخیر آمریکا هم گواه این حرف است.

وزیر دادگستری با اشاره به سابقه دشمنی ها به انقلاب گفت: آن زمان مبارزه با ما با یک مجموعه شعارها و فریادها بود ولی امروز تقابل و جدال در میدان عمل است. کشمکش ها امروز است و همین مسیله بیانگر این است که  انقلاب راه خود را به درستی طی کرده است.

وی افزود: در روزهای اول انقلاب امام خمینی سخنان و رفتارهای عجیبی داشتند.در سال اول ۵ انتخابات مهم برگزار شد و این در حالی است که در حال حاضر برای برگزاری یک انتخابات مقدمات زیادی مطرح است. پنج انتخابات برگزار شده از سوی امام، به نوعی رکود دارد است. تغییر درون دینی از سخن "میزان رای ملت است" هنوز کامل تحقق پیدا نکرده است.

پورمحمدی با اشاره به اینکه پیام حقوقی انقلاب به درستی بیان نشده است،گفت: در عرصه تبیین مفاهیم حقوقی هنوز فعالیت های خوبی انجام نشده است و این موضوع قابل تامل است. در مباحث حقوقی کم کاری هایی را انجام داده ایم.

وی افزود: بر اساس آخرین آمارها و بر اساس نسبت، ایران دومین کشور در دانشجویان مهندسی و سومین کشور در رشد علمی است و 17 درصد میزان رشد داشته است. در حوزه نانو هم ششمین کشور، یازدهمین در حوزه فناوری هوا و فضا و رتبه ۱۴ کشور در حوزه فناوری هسته ای است.

وی افزود: پنجمین کشور در ایجاد اشتغال در دنیا است.البته تعداد بیکاری ها هم در حال افزایش است.یک میلیون و دویست هزار نرخ ورودی سالانه به بازار کار است. هفدهمین کشور در ذخائر ارزی و هجدهمین کشور در حوزه اقتصاد جهانی هستیم.

وزیر دادگستری تصریح کرد : اگر آمریکا و اروپا در بر جام بر روی ما حساب می کند، اگر امتیازی داده شده بر حسب واقعیت های علمی و محاسبات دقیق طرف مقابل است.با شعار و حرف به کسی پرخاش نمی کنند، آمریکا امر و محاسبات دیگری دارد.

وی با اشاره به توان اقتصادی ایران،گفت:بر اساس اعلام نهادهای بین المللی این میزان ۱۴۵۹میلیارد دلار است که این موضوع پس از بر جام رخ داد.۱۴۰۰میلیارد تومات میزان درآمد ناخالص است و ما امروز می گوییم در عرصه های مختلف حرف داریم.

پورمحمدی افزود: در دیوان لاهه طرح شکایت های متعددی کردیم  و به همین منظور به پشتوانه حقوقی نیازمندیم. انتظار داریم با این رویکرد به جایگاه حقوقی دیده شود.

وی در ادامه و در خصوص حرفه وکالت، گفت: استقلال وکلا مثل استقلال قضات یک امر روشن است و باید تلاش کنیم دستگاه قضایی مستقل باشد و در کنار آن باید استقلال وکالت هم لحاظ شود.
در قانون برنامه پنجم قرار بود لایحه جامع وکالت تدوین شود، پس از سیر روند طولانی، ملاحظات دولت، قوه قضائیه و صاحب نظران لحاظ شود.

وی افزود: توسعه فرهنگ وکالت یکی از پیام های اصلی لایحه جامع وکالت است. مردم از اینکه وکلای حقوقی در امور اداری ندارند، خسارت زیادی می بینند و بسیاری از فسادهای اداری هم ریشه در این مسئله دارد.

پورمحمدی با بیان اینکه موضوع وکالت اداری بسیار مهم است، افزود: اگر موضوع مشاوره حقوقی و وکالت اداری مطرح شود، هزاران نفر از حقوقدان و فارغ التحصیلان حقوق و وکلا شاغل می شوند.

وزیر دادگستری با اشاره به اینکه از وکلا توقعات زیادی داریم، گفت: دولت ملکف به تدوین برنامه است و معتقدیم مجلس نباید در این موضوع دخالت کند، متاسفانه وکلا و حقوقی ها در این زمینه به دولت کمکی نکرده و نظرات خود را مطرح نکردند.

پورمحمدی با تاکید بر اینکه وکلا باید مباحث صنفی را حداقل بدانند، گفت: وکلا باید در موضوعات کلان هم ورود کنند.

وی افزود: دولت از لایحه خود عقب نشینی نمی کند و مجدا با یک یا دو فوریت لایحه را به مجلس ارسال می کند. اگر هم نقدی بر لایحه وارد است نباید آن را رها کرد بلکه باید پیرامون آن صحبت کرد چرا که می شود آن را کوچک کرد و نباید کل آن را حذف کرد.

وزیر دادگستری افزود: دولت در ماجرای اختلافاتی پیرامون چند بند از لایحه وکالت، نظر خاصی ندارد چرا که ذینفع است و ما از جانب خودمان ذینفع را حقوق عامه دانستیم.

کد N1627897

وبگردی