آفتاب
عضو هیات علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی

ارجحیت سازه های بتنی نسبت به فولادی در برابر آتش سوزی نادرست است

ارجحیت سازه های بتنی نسبت به فولادی در برابر آتش سوزی نادرست است

تهران- ایرنا- عضو هیات علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، ادعای ارجحیت سازه های بتنی نسبت به فولادی در برابر آتش سوزی را رد کرد و گفت: براساس نتایج مطالعات، از مجموع ساختمان های بزرگی که براثر آتش سوزی در فاصله سال های 1970 تا 2002 ویران شدند، 7 ساختمان از جنس بتن آرمه و 6 مورد فولادی بودند.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، مرتضی بسطامی بعدازظهر شنبه در نشست تخصصی 'عملکرد ساختمان ها در برابر آتش سوزی و زلزله، خرابی پیشرونده، مدیریت بحران، امداد و نجات و آواربرداری با بررسی موردی ساختمان پلاسکو' افزود: در زمان حاضر به دلیل ارزان بودن بتن، ساخت سازه های بتن آرمه ای افزایش یافته و حتی در برخی شهرها، 80 درصد سازه ها از جنس بتن آرمه است.
وی درباره نتایج مطالعات صورت گرفته درباره سازه هایی که بر اثر آتش سوزی ویران شده اند، توضیح داد: این حوادث مربوط به سال های 1970 تا 2002 است که سه مورد آن به حوادث تروریستی 11 سپتامبر برمی گردد و 5 مورد نیز به خاطر نوع مصالح بنایی بکار رفته در ساختمان، شاهد ویرانی آنها بوده ایم.
بسطامی در واکنش به برخی ادعاهای مطرح شده در پی حادثه آتش سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو، مبنی بر این که ارتفاع و تعداد طبقات زیاد ساختمان در ویرانی آن بعد از حریق نقش داشت، گفت: نتایج مطالعات همچنین نشان داده که بیشترین موارد فرو ریختن سازه ها بعد از آتش سوزی، متعلق به ساختمان های 4 تا 8 طبقه بوده است (13 مورد)، سه مورد نیز در مورد سازه های 9 تا 20 طبقه شاهد بودیم و 6 مورد ویرانی ساختمان های بالای 20 طبقه رخ داده که سه مورد آن مربوط به حوادث تروریستی 11 سپتامبر است.
به گفته وی، در جامعه آماری تحقیق صورت گرفته، 9 مورد از ساختمان های ویران شده بعد از آتش سوزی، دارای کاربری اداری، 8 مورد مسکونی، سه مورد تجاری و دو مورد نیز تجاری - مسکونی بوده اند.
عضو هیات علمی پژوهشگاه زلزله شناسی از آتش سوزی و فروپاشی ساختمان تجاری در اسکندریه مصر در سال 2000 به عنوان شبیه ترین حادثه به پلاسکو یاد کرد و گفت: این حریق در یک ساختمان تولید و فروش پارچه و منسوجات رخ داد با این تفاوت که جنس ساختمان از بتن آرمه بود و به دلیل از کار افتادن سیستم اطفای حریق هنگام آتش سوزی، با اینکه بعد از 8 ساعت، آتش مهار شد ولی ساختمان ناگهان فرو ریخت و 27 نفر زیر آوار ماندند.
وی به برخی خلاهای موجود در زمینه ایمنی سازه ها در برابر آتش سوزی اشاره کرد و بیان داشت: مباحث 3و 6 مقررات ملی ایمنی ساختمان درخصوص بارگذاری و تحلیل سازه ها در برابر آتش، ساکت است و یکی دیگر از خلاها به محیط های آموزشی ما برمی گردد به گونه ای که در هیچ یک از دانشگاه های مهندسی کشور، درس 'مهندسی آتش' به دانشجویان ارائه نمی شود.
بسطامی ادامه داد: آخرین مدل رفتار سازه های بتنی را در سال 2011 ارائه کردیم و با وجود این که در آمریکای شمالی از همین مدل تبعیت می کنند، اما این بحث ها در کشور ما به فراموشی سپرده شده است.
وی با یادآوری افزایش تقاضا برای استفاده از بتن مقاوم در احداث ساختمان های بلند تصریح کرد: باید دقت داشت که هرچقدر بر میزان استحکام و مقاومت بتن افزوده شود، در برابر آتش، ضعیف تر خواهد بود و بتن در 100 درجه سانتیگراد حرارت، ترک برمی دارد و ترک های سطحی به عمق راه پیدا می کند و در یکی از آزمایش های خود شاهد بودیم که بتن بعد از حرارت 800 درجه سانتیگراد به 3 تکه تقسیم شد.
نشست تخصصی 'عملکرد ساختمان ها در برابر آتش سوزی و زلزله، خرابی پیشرونده، مدیریت بحران،امداد و نجات و آواربرداری با بررسی موردی ساختمان پلاسکو' با حضور جمعی از صاحبنظران حوزه های مختلف مهندسی، مدیریت شهری و تشکل های غیردولتی به میزبانی انجمن مهندسی زلزله ایران برگزار شد.
علمی**1055**
خبرنگار : زینب کارگر **انتشار: زهره محتشمی پور
کد N1618431

وبگردی