آفتاب
دبیر علمی اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب:

سوابق بسیاری بین ایران وجهان عرب در دین، ادبیات و تاریخ وجود دارد

سوابق بسیاری بین ایران وجهان عرب در دین، ادبیات و تاریخ وجود دارد

مسعود فکری، دبیر علمی اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب گفت: سوابق بسیاری بین ایران و جهان عرب در دین، ادبیات و تاریخ وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نخستین اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب، صبح امروز شنبه ۲ بهمن با حضور متفکرانی از ایران، سوریه، عراق، کویت، لبنان، اردن، الجزایر، بحرین، تونس، عمان و سودان در حسینیه الزهرا (س) آغاز به کار کرد.

مسعود فکری، دبیر علمی اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در سخنرانی ارایه گزارش خود در آیین افتتاحیه این دور از گفت‌وگوها، با بیان اینکه مفاهیم و عنوان‌های ارایه شده در این همایش، شامل مطالب و متنوع و فراوانی است، گفت: عنوان اصلی این همایش، گفت‌وگوی فرهنگی بین ایران و جهان عرب است که طی آن تلاش می‌شود از مرحله گفت‌وگو به مرحله اجرا درآید. جامعه‌ای بیش از دیگران در این همایش مورد خطاب قرار می‌گیرند، نخبگان، صاحب‌نظران و متفکران هستند.

وی افزود: اندیشه گفت‌وگو، اندیشه جدیدی نیست و تاریخ بشریت از دیرباز به دنبال گفت‌وگو بوده است. گفت‌وگو از ارتباط انسان با همنوعانش نشأت می‌گیرد. انسان نیازهای فراوانی دارد که برطرف کردن آنها مستلزم برقراری ارتباط با دیگران است و گفت‌وگو پیشرفت انسان را هموار می‌سازد.

فکری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در جهان بحران فکری وجود دارد و با گفت‌وگو می‌توان این بحران را از پیش رو برداشت، گفت: گاهی این مسأله را به عنوان ناتوانی فکری مطرح می‌کنند؛ بنابراین باید با همفکری برای رفع آن چاره‌ای بیندیشیم و با هر عنوانی که در این باره گفت‌وگو می‌کنیم این مشکل را مهار کنیم.

وی با اظهار اینکه عنصر درهم تنیده با گفت‌وگو، فرهنگ است، ادامه داد: این عنصر فرهنگی در ریشه‌دار کردن گفت‌وگو نقش مهمی دارد؛ زیرا فرهنگ ریشه‌های تاریخی و اجتماعی دارد و بنیان‌هایی که بر اساس این پایه استوار می‌شوند، ساختمان‌هایی مستحکم خواهند بود.

دبیر علمی اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در بخش دیگری از سخنانش با بیان چرایی برگزاری این گفت‌وگو، سوابق بسیاری بین ایران و جهان عرب در دین، ادبیات و تاریخ وجود دارد. البته بین این دو عوامل منفی هم وجود دارد. از جمله تفکرات ارتجاعی و تنگ‌نظری که برای برون‌رفت از این بحران‌ها باید مکانیسمی انتخاب کنیم و انتخاب این بود که گفت‌وگوی فرهنگی ایران و جهان عرب را برگزار کنیم تا ما را در حل مشکلات دامنگیر خودمان نجات دهد.

فکری همچنین با بیان اینکه ایران و جهان عرب، نیاز به استفاده از این مکانیسم دارند و البته مسأله گفت‌وگو منحصر به یک فکر نیست و به جایگاه و دیدگاه صاحب‌نظران و متفکران بستگی دارد، افزود: اندیشه برقراری این گفت‌وگو تعمیق یافت و الان توانستیم از مرحله ایده به اجرا و عمل برسیم و هدف ما چیدن ثمرات این گفت‌وگوست. قدم بعدی این بود که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی این اندیشه را در معرض دست‌اندرکاران قرار دهد که با استقبال گسترده‌ای مواجه شد.

وی ادامه داد: پس از آن و برای این گفت‌وگوها، این مراحل اجرا شد؛ طرح موضوع برای دست‌اندرکاران، بررسی بخش‌های متعدد آن با انجام دیدارها و برگزاری اجلاس‌هایی با صاحب‌نظران عرب در ایران و برخی کشورهای عربی و برگزاری نشست‌های مقدماتی در قطر، تونس، لبنان و ایران.

وی افزود: برای پیگیری مسایل مختلف برای انجام این همایش هم دبیرخانه گفت‌وگوی ایران و جهان عرب، فراهم ساختن فرصت برای دانشگاه‌ها و محافل آکادمیک و برگزاری اجلاس کنونی با حضور متفکران بسیاری از ایران و جهان عرب که در ۶ کمیسیون تخصصی مقالات و نظرات خود را ارایه خواهند داد.

دبیر علمی اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب همچنین گفت: با ارایه فراخوان توسط رایزنی‌های فرهنگی ایران در کشورهای عربی، مقالاتی از اساتید و صاحب‌نظران دریافت کردیم که بعد از بررسی توسط کمیته‌های داوری و علمی، برترین آنها در این همایش ارایه خواهند شد.

فکری در پایان سخنانش اظهار کرد: همچنین جنبه صوری این همایش تدوین منشور دبیرخانه و تهیه دیدگاه‌های مورد نظر برای این اجلاس است و جنبه مفهومی آن هم ارایه مقالات و پژوهش‌ها است.

بنا بر اعلام این خبر، نخستین اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب، صبح امروز (۲ بهمن ماه) با حضور ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، غلامعلی حدادعادل، رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، حجت‌الاسلام والسلمین سید ابوالحسن نواب، رییس دانشگاه ادیان و مذاهب، منوچهر متکی، معاون بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مسعود فکری، دبیر علمی همایش، محمدمهدی طهرانچی، رییس دانشگاه شهید بهشتی و رییس دبیرخانه گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب، مهدی محقق، چهره ماندگار علمی کشورمان و نمایندگانی از اندیشمندان عرب در حسینیه الزهرای (س) این سازمان افتتاح شد.

در این اجلاس ۸۵ اندیشمند از کشورهای الجزایر، تونس، مصر، مراکش، سوریه،  لبنان، عراق،  اردن، کویت و عمان حضور دارند که در شش کمیسیون مختلف شامل: ظرفیت‌های علمی ایران و جهان عرب برای تعامل و گفت‌وگوی‌های فرهنگی، روابط فرهنگی  و ادبی ایران و جهان عرب و نقش آن در گفت‌وگوی‌های فرهنگی، گفت‌وگوی‌های فرهنگی ایران و جهان عرب در عرصه اعتدال و عقلانیت، رسانه و نقش آن در گفت‌وگوی‌های فرهنگی ایران و عرب، جایگاه زنان اندیشمند ایران و عرب در گسترش تعامل و گفت‌وگوی‌های فرهنگی و همچنین  جوانان ایران و جهان عرب و جایگاه آنان در گفت‌وگوی‌های فرهنگی در دانشگاه‌های شهید بهشتی، فردوسی مشهد، علامه طباطبایی، الزهرا (س)، امام خمینی (ره) قزوین و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم، به بیان دیگاه‌های خود خواهند پرداخت.

کد N1610917

وبگردی