آفتاب
مهدی اسدی در گفتگو با مهر:

«ری شهری که بود» را می‌سازم/ تلویزیون گفت این فیلم مخاطب ندارد

«ری شهری که بود» را می‌سازم/ تلویزیون گفت این فیلم مخاطب ندارد

مهدی اسدی کارگردان سینمای مستند قصد دارد فیلمی با موضوع شهرری و قدمت تاریخی آن بسازد.

مهدی اسدی کارگردان عرصه مستند در گفتگو با خبرنگار مهر درباره فعالیت های جدید خود گفت: مدتی است که روی طرحی درباره شهرری و هویت تاریخی آن کار می کنم. این شهر تاریخ باشکوه و پرماجرایی دارد اما این تاریخ در هیاهوی زندگی شهری امروز گم شده و تغییر و تحولات عمرانی شهر با کمترین اعتنا آخرین نشانه های آن را هدف گرفته است.

وی افزود: در حال حاضر مشغول تکمیل  یافته های تحقیقی و جمع آوری اطلاعات تصویری در این باره و همچنین به دنبال یافتن سرمایه گذار هستم، البته پیشتر این طرح را به شبکه مستند ارایه دادم اما آنها استقبالی نکردند و در جواب گفتند چنین فیلم های مستندی تماشاگر ندارد و ساخت آن در اولویت شبکه نیست. از پاسخ آنها شگفت زده شدم و این سوال در ذهنم ماند که آن دوستان چطور پی برده اند که فیلمی که هنوز ساخته نشده و در معرض نمایش و دید تماشاگر قرار نگرفته تماشاگر ندارد و چرا باید چند تجربه احیانا ناموفق باعث بسته شدن باب یک گونه مستندسازی شود و اساسا اگر چنین فیلم هایی در شبکه مستند آن هم از جانب مستندسازانی که امتحان خود را پس داده اند ساخته نشود پس کجا و چه کسی باید شرایط تولید این فیلم ها را فراهم کند؟

اسدی بیان کرد: در چند سال اخیر که ساکن این منطقه شده ام دلبستگی بیشتری به این فضا و این طرح پیا کرده ام و سرانجام با حمایت و یا بدون حمایت دیگران این فیلم را با عنوان «ری شهری که بود» خواهم ساخت. در این احوالات بسیاری از دوستان و همکاران من که نمی توانند منابع لازم برای تولید فیلمشان را تامین کنند از خود مایه می گذارند و  البته این از سر ناگزیری است که فیلمسازانی که دغدغه های اجتماعی و فرهنگی تاریخی دارند با بضاعت شخصی فیلم هایشان را بسازند.

وی عنوان کرد: در طول این ایام  که به دنبال سرمایه گذار هستم جسته و گریخته بخش های کمی از این مستند را خودم فیلمبرداری کردم اما امیدوارم کارهای ساخت این فیلم را به زودی و در قالب مرسوم حرفه ای آن ادامه دهم.

کارگردان «جمعه قالی» بیان کرد: بخشی هایی از این فیلم به آنچه که مردم از این منطقه می دانند اختصاص دارد که بیانگر این نکته است که چقدر آگاهی ما از گذشته و سرگذشت تاریخیمان اندک است.

وی ادامه داد: با توجه به گسست تاریخی و فرهنگی که در خاطره جمعی ما از گذشته مان رخ داده، غالبا هنگامی که حرفی از شهر ری به میان می آید  تنها مرقد حضرت شاه عبدالعظیم حسنی در ذهن تداعی می شود در حالی که در میانه این شهر تپه ای با سابقه سکونت هفت هزار ساله در کنار چشمه ای شگفت انگیز  با نام چشمه علی است؛ چشمه ای که حتی در خشک‌ترین سال های بی آبی نیز همچنان  زنده و جاری بوده، چشمه ای که در پیش از اسلام منسوب به خاندان سورنا سردار اشکانی چه به عنوان بهانه ای برای زیستن، چه تفرجگاه و چه به عنوان محلی واجد برخی ارزش های مذهبی در هزاره های گذشته همواره مورد توجه بوده است.

این مستندساز با اشاره به اینکه شهرری از دوران مادها شهر عظیم و باشکوه بوده و در دوران اشکانیان و ساسانیان هم از شهرهای مهم و پر رونق  به لحاظ علمی، اقتصادی و سیاسی مذهبی بوده است، بیان کرد: بسیاری از اتقاقات و رویدادهای مهم تاریخ ایران در این منطقه رخ داده و البته یکی از منزلگاه های  مهم در مسیر جاده ابریشم به شمار می رفته است. وجود ابنیه مذهبی و تاریخی مربوط به پیش از اسلام و بعد از اسلام و قبرستان های تاریخی و باستانی در این شهر از موضوعات جذاب و مهمی است که در حد شایسته به آن پرداخته نشده است.

این کارگردان عنوان کرد: بخشی از  چشم انداز تصویری ما مربوط به تغییر فصول در این شهر، جلوه های گوناگون فصل ها و هجوم هوای آلوده ای که در فصول مختلف از شهر تهران بر این منطقه آوار می شود، است. این را هم باید بگویم که  که سکونت سال های اخیر در شهر ری باعث شد تا شناخت من از این شهر عمیق تر شود و به قول معروف مدت زمانی طولانی با آن هم‌نفس شوم و از نزدیک زیبایی ها و زشتی ها و زخم هایی که به واسطه تغییرات شهری بر دامن هویت تاریخی آن می نشیند، درک کنم.

اسدی در پایان بیان کرد: به نظر من سال ها جامعه ایرانی با حداقل بخشی از هویت تاریخی و فرهنگی خود فاصله گرفته و تردید ندارم ریشه برخی مشکلات اجتماعی امروز ما ناشی از این شکل از مهندسی درک تاریخی جامعه است. تاریخ و فرهنگ هویت و شناسنامه ما است و بدون آن در این دنیای مدرن امروز گمشدگانی بیش نیستیم.

کد N1597386

وبگردی