آفتاب

خانواده ای که هنر نازک کاری را به عنوان حرفه خود برگزیده اند

خانواده ای که هنر نازک کاری را به عنوان حرفه خود برگزیده اند

سنندج- ایرنا- یک خانواده سنندجی سالها است که در کنار هم به هنر نازک کاری، ساخت تخته نرد و منبت کاری مشغول هستند و از این راه کسب درآمد می کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا یکی از مهمترین صنایع دستی استان کردستان نازک کاری چوب است و شهر سنندج از مراکز مهم نازک کاری ایران و حتی دنیا است.
در میان هنرمندان نازک کار سنندجی، خانواده هایی هستند که همگی به صورت ارثی به این هنر روی آورده اند و چندین سال است هنرنمایی می کنند.
خانواده کمال شباب یکی از خانواده هایی است که اغلب اعضای آن به این هنر اشتغال دارند و خود وی نیز حدود نیم قرن سابقه فعالیت در زمینه هنرنازک کاری و ساخت تخته نرد دارد.
کیانوش شباب یکی از پسران وی، متولد 1368 است و 13 سال است در زمینه منبت کاری با چوب در کارگاه پدرش که در خیابان شهدای جنوبی است مشغول به فعالیت است.
این جوان هنرمند، در این مدت افتخارات زیادی کسب کرده و چندین سال به عنوان جوانترین صنعتگر غرب کشور انتخاب شده است.
او دارای ١١٢ لوح تقدیر و ١٤ لوح افتخار از دانشگاه صنایع دستی میراث فرهنگی و گردشگری کشور است.
وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: پدرم، برادرم، دایی و عموهایم، همه به هنر نازک کاری مشغول هستیم و سالها است با عشق و علاقه به این هنر خدمت می کنیم.
شباب افزود: من به همراه پدر و برادرم، هر روز 10 ساعت از وقت خود را صرف کار در کارگاه می کنم و به این هنر عشق می ورزم.
شباب با بیان اینکه در اغلب نمایشگاه های بین المللی و دائمی شهرهای ایران حضور داشته ام افزود: تاکنون چهار نمایشگاه انفرادی در خانه کرد و 2 نمایشگاه انفرادی نیز در خانه هنرمندان صنایع دستی کردستان برگزار کرده ام.
وی اضافه کرد: برترین کار من، اثری منبت از چهره پروفسور محمود حسابی است که در دانشگاه علوم ریاضیات تهران نگهداری می شود.
او با بیان اینکه کانالی را در تلگرام برای آموزش منبت، معرق و ساخت تخته نرد ایجاد کرده ایم ادامه داد: یکی از آثاری که برای من ارزشمند است، اجرای طرح مینیاتور خزان استاد فرشچیان بر روی چوب گردوی تخته نرد است.
شباب مشکل اصلی نازک کاران و به ویژه منبت کاران را کمبود مساحت کارگاه، استیجاری بودن و بالابودن اجاره آن عنوان کرد و افزود: اگر این هنر به جهانیان معرفی شود بی شک در جذب گردشگر و حل مشکلات مادی این قشر هنرمند، تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.
مُنَبت کاری چوب نام یکی از صنایع دستی ایران است که در آن، حکاکی و کنده کاری روی چوب انجام می گیرد.
مواد اولیه منبت انواع چوب درختان است و هرچه جنس چوب محکم تر و فشرده تر باشد کار منبت بهتر، زیباتر و با دوام تر است.
در این هنر، ابتدا طرح مورد نظر روی چوب کشیده و حکاکی شده، سپس به صورت برجسته و حجم دار درآورده می‌شود.
7355/1904
**خبرنگار: وریا کرمی/**انتشار دهنده: مسعود احمدی
کد N1591477

وبگردی