آفتاب
پیشرفت ۵۰ درصدی بازسازی حرم سیدالشهدا(ع)؛

سنگ تمام کرمانی ها برای بازسازی عتبات عالیات/نذوراتی از جنس عشق

سنگ تمام کرمانی ها برای بازسازی عتبات عالیات/نذوراتی از جنس عشق

کرمان-عنایت حضرت سیدالشهدا(ع)به کرمانی ها باعث شده که مردم این استان در سه پروژه عظیم معنوی مشارکت داشته و خشت و خشت عاشقی بر هم نهند و گنبدی از عشق و ارادات برای حرم مطهر آن حضرت بنا کنند.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: افتخار مشارکت در انجام سه پروژه ارزشمند ساخت و ترفیع گنبد حرم امام حسین (ع) در کرمان، مقاوم سازی حرم مطهر حضرت سیدالشهدا (ع) و لاغرسازی ستون های اطراف ضریح و بافت قالی کرمانی برای صحن حضرت زهرا (س) در نجف اشرف نصیب مردم استان کرمان شده است.

ساخت گنبد مطهر حرم سید الشهدا (ع) در کرمان در حال انجام بوده و با اتمام ساخت فریم فولادی آن به راحتی با عبور از میدان شهدا گنبد مطهر را که تا چند ماه آینده راهی کربلا می شود را مشاهده کرد. کار مقاوم سازی حرم امام حسین (ع) و لاغرسازی دو ستون حرم و اطراف آنها توسط کرمانی ها در کربلا در حال انجام است که تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت دارد. همچنین بانوان کرمان با گره زدن تار و پود عشق پروژه بافت ۲۰ هزار مترمربع قالی کرمانی برای صحن حضرت زهرا (ع) در نجف اشرف را عهده دار شده اند.

مردم کرمان عشق و ارادتی بی نظیر به سالار شهدا و ائمه اطهار (ع) دارند و همین امر سبب شده که میزان مشارکت مردمی در اجرای این پروژه ها بالا باشد.

برای بررسی میزان پیشرفت این پروژه ها با مسئول فرهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان به گفتگو پرداختیم.

پروژه مقاوم سازی حرم امام حسین (ع) و لاغرسازی دو ستون حرم امام حسین (ع) و اطراف آنها ۵۰ درصد پیشرفت دارد و می توان گفت که ۵۰ درصد بافت قدیم حرم امام حسین (ع) مقاوم سازی شده است

محمد بیدشکی در این خصوص به مهر گفت: ساخت و ترفیع گنبد حرم امام حسین (ع) در کرمان، مقاوم سازی حرم مطهر سیدالشهدا (ع) و لاغرسازی ستون های اطراف ضریح و بافت قالی کرمانی برای صحن حضرت زهرا (س) در نجف اشرف سه پروژه در دست اجرای ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان است.

وی ادامه داد: پروژه مقاوم سازی حرم امام حسین (ع) و لاغرسازی دو ستون حرم امام حسین (ع) و اطراف آنها ۵۰ درصد پیشرفت دارد و می توان گفت که ۵۰ درصد بافت قدیم حرم امام حسین (ع) مقاوم سازی شده است.

تار و پود عاشقی در دستان بانوان کرمانی

بیدشکی با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ هزار متر قالی کرمانی برای صحن حضرت زهرا (س) نجف اشرف توسط کرمانی باید بافته شود، تصریح کرد: کارگاه های بافت قالی در کرمان، راور و رفسنجان توسط ستاد راه اندازی شده است و کار بافت قالی توسط بانوان کرمانی از سال ۹۴ آغاز شده و ادامه دارد.

وی در خصوص پروژه ساخت و ترفیع گنبد حرم امام حسین (ع) گفت: فریم فولادی ضریح امام حسین (ع) به طور کامل در کرمان ساخته و مونتاژ شده است.

بیدشکی ادامه داد: کارگاه ساخت قالب های بتی که روی فریم فولادی قرار می گیرد تقریبا آماده شده است و در حال آماده سازی برای ساخت قالب های بتی است.

مسئول فرهنگی ستاد عتبات عالیات استان کرمان ادامه داد: پروژه ساخت و ترفیع گنبد باید همزمان با پروژه مقاوم سازی حرم امام حسین (ع) به اتمام برسد.

وی یادآور شد: پیش بینی می شود این دو پروژه ظرف ۱۸ تا ۲۰ ماه آینده به اتمام برسد.

تمامی قطعات این گنبد حتی خشت های طلا به صورت پیچ و مهره ای بوده و شامل ۹۶ قطعه است

بیدشکی عمر گنبد ساخته شده را حداقل ۵۰۰ سال عنوان کرد و افزود: تمامی قطعات این گنبد حتی خشت های طلا به صورت پیچ و مهره ای بوده و شامل ۹۶ قطعه است.

وی ادامه داد: بعد از اتمام ساخت گنبد کار طلاکاری نیز در کرمان انجام می شود و سپس توسط تریلر به کربلا منتقل می شود.

بیدشکی تصریح کرد: گنبد جدید بر روی گنبد کنونی نصب می شود و گنبد کنونی که در حال حاضر در کربلا در حرم مطهر وجود دارد در موقعیت فعلی باقی ماند و به عنوان میراث ارزشمند فرهنگی و الهی حفظ می شود.

استفاده از ۲۰ هزار خشت طلا در ساخت گنبد حرم امام حسین (ع)

وی گفت: افرادی که تمایل به مشارکت در پروژه های عتبات عالیت دارند می توانند با مراجعه به سایت atabatkerman.ir مبلغ مورد نظر را به شماره حساب ها درج شده در سایت واریز کرده یا به دفتر نذورات ستاد بازسازی عتبارت عالیات کرمان روبروی حسینیه ثارلله یا دفاتر ستاد در شهرستان ها که اغلب با محوریت ائمه جمعه است مراجعه کنند.

بیدشکی با اشاره به اینکه حدود ۲۰ هزار خشت طلا برای ساخت گند حرم امام حسین (ع) نیاز است، ادامه داد: افرادی که قصد مشارکت در این پروژه در قالب خشت طلا را دارند می توانند با خرید هر خشت طلا به مبلغ دو میلیون و ۱۵۰ هزار تومان در این امر مشارکت کرده و یک سند به عنوان یادگار دریافت کنند.

وی از مشارکت بالای مردم در این پروژه خبر داد و یادآور شد: بخش عمده اعتبار مورد نیاز این پروژه تامین شده و همچنان کمک های مردمی از سراسر استان در این زمینه ادامه دارد.

بیدشکی با اشاره به اینکه عنایات حضرت سیدالشهدا (ع) باعث شده که مردم به صورت خودجوش در این پروژه مشارکت کنند، گفت: توصیه می شود افرادی که تمایل به مشارکت در این پروژه دارند هر چه سریعتراقدام کنند چرا که ممکن است با حجم مشارکت بالایی که وجود دارد اعتبار مورد نیاز تامین شده و دیگر از فیض مشارکت در این پروژه محروم شوند.

وی با اشاره به اینکه مشارکت در این پروژه ها باقیات صالحات است، گفت: در مساجد مبلغی برای این منظور جمع اوری نمی شود و مردم حتما باید به دفاتر نذورات ستاد بازسازی عتبات عالیات مراجعه کرده یا از طریق سایت اقدام کنند.

کد N1588351

وبگردی