آفتاب

فرماندار : ساختارهای روحی مردم بم نیاز به بازسازی دارد

فرماندار : ساختارهای روحی مردم بم نیاز به بازسازی دارد

کرمان - ایرنا - فرماندار بم گفت: پس از وقوع زلزله بم ساختارهای فیزیکی این شهرستان ساخته شده است اما ساختارهای روحی مردم نیاز به تداوم بازسازی دارد.

رضا اشک روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با گرامیداشت سیزدهمین سالگرد زلزله پنجم دی ماه 1382 در بم افزود: تداوم بازسازی ساختارهای روحی مردم شهرستان بم متناسب با زمان، ویژگی ها و نیازهای جدیدی را می طلبد.
وی بیان کرد: به عنوان مثال کودکان دیروز بم که زلزله را تجربه کرده اند امروز در آستانه ازدواج هستند و به یقین نیازهای آنها متفاوت شده است.
اشک به امنیت شهرستان بم اشاره کرد و گفت: امنیت بسیار بالا و مناسب در این شهرستان وجود دارد و مردم این امنیت را به خوبی درک می کنند.
به گفته فرماندار بم حضور گردشگران خارجی و داخلی در این شهرستان نشان دهنده امنیت است.
وی به روند بازسازی ارگ قدیم بم اشاره کرد و افزود: توقع می رود روند بازسازی این اثر تاریخی و باستانی با سرعت بیشتری ادامه یابد.
اشک اظهار کرد: در ارگ بم 2 نوع بازسازی مرمت حفاظتی و بازسازی عمومی به صورت همزمان در دست انجام است.
وی با تاکید بر اینکه نگاه اقتصادی استاندار کرمان در شهرسستان بم نیز موجب رونق شده است گفت: در حوزه مثلث توسعه اقتصادی چهار هزار و 300 میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی جذب شده است.
فرماندار بم افزود: دولت تدبیر و امید در 2 سال اخیر یکهزار میلیارد ریال برای انتقال گاز به بم اختصاص داده و این طرح را اجرایی کرده است.
وی اظهار کرد: دولت تاکنون 520 میلیارد ریال برای سد نساء بم اختصاص داده و در سال جاری نیز 310 میلیارد ریال از سوی دولت برای این سد اختصاص یافته است که تا پایان سال نیز اعتباراتی در این زمینه اختصاص می یابد.
اشک گفت: با احداث سد نساء بم، مردم این شهرستان سومین آب سالم کشور را مورد استفاده قرار می دهند و همچنین یک درصد از جاده کرمان - بم باقی مانده که به زودی دوبانده کردن این مسیر نیز به پایان می رسد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: زلزله بم واقعه بسیار اسفناک و دردناکی بود که ابعاد متفاوتی را به دنبال داشت.
امداد و نجات اولیه و اسکان اضطراری، اسکان موقت و اسکان دائم و بازسازی شهر سه مرحله بازسازی بم بود که فرماندار این شهرستان آنها را یادآوری کرد و افزود: در بخش اول بیشترین تلاش مسئولان و مردم و نیز حمایت های بین المللی برای نجات مردم از زیر آوار، کمک به مجروحان و خاکسپاری اجساد بود.
وی گفت: در ارزیابی های بین المللی در مرحله اول این حادثه، هلال احمر ایران مدال درجه یک بین المللی را دریافت کرد و در آن مرحله نقش فرودگاه بم نقش ویژه ای بود و توانست آسیب دیدگان را در سراسر کشور توزیع و امداد رسانی را انجام دهد.
اشک اظهار کرد: فرودگاه بم یک خط هوایی را ایجاد کرد و از یک سو مایحتاج مردم را تامین می کرد و از سوی دیگر مجروحان را به نقاط مختلف کشور انتقال می داد.
وی با بیان اینکه اولین نقش امدادگری را مردم بم و شهرستان های اطراف بم داشتند گفت: مرحله اسکان موقت نیز دارای 2 بخش اسکان اردوگاهی و ایجاد اسکان موقت در خانه های مردم بود. بازسازی بم طرحی نو در عرصه بازسازی بود زیرا با مشارکت مردم انجام شد.
اشک گفت: مردم بم در تعیین معماری، نقشه و ساخت ساختمان خود نقش داشتند که این امر خوبی هایی از جمله تطبیق معماری خانه ها با اقلیم و شرایط محیطی را به همراه داشت.
وی به بازسازی 60 هزار واحد مسکونی در بم اشاره و بیان کرد: بم قبلا چهار شهرستان بوده که 120 هزار واحد مسکونی در شهرستان بم ساخته شده و هفت هزار مورد آن تجاری بوده است.
فرماندار بم افزود: بازسازی قنوات نیز با توجه به نقش عمده در اقتصاد بم مورد رسیدگی قرار گرفتند و با احیای باغ ها اقتصاد بم رونق یافت.
وی تاکید کرد: امروز بم از نظر ساخت و ساز مستحکم ترین شهرستان کشور است.
وی به کمبودهای شهرستان بم نیز اشاره و بیان کرد: 18 مدرسه این شهرستان در کانکس است و 50 درصد حسینیه ها نیز ناتمام باقی مانده است.
اشک گفت: بیمارستان 202 تختخوابی شهرستان بم نیز باید ساخته شود و سه اداره در این شهرستان فاقد فضای مناسب هستند.
وی با بیان اینکه عمران شهری مرحله آخر بهسازی و بازسازی بم بوده است عنوان کرد: بخشی از عمران شهری بم باقی مانده است و با وجود مشکلات موجود نیاز است که کمک های ویژه ای شود تا این مرحله نیز به طور کامل اجرا شود.
وی اصلاح بازسازی و اصلاح شبکه برق را از دیگر نیازهای شهرستان بم دانست و گفت: در حال حاضر هشت واحد دانشگاهی و سه واحد حوزوی در این شهرستان فعال هستند که 10 هزار دانشجو را شامل می شود.
فرماندار بم بیان کرد: ویژگی خاص بم در زلزله سال 82 این بود که امروز جمعیت این شهرستان بیش از جمعیت قبل از زلزله است.
وی توجه به زیرساخت های شهری، توسعه صنعت خودروسازی، خواسته مقام معظم رهبری مبنی بر ساخت بم مقاوم از میان آوارها و همت مردم بم را از عواملی دانست که موجب شد بم جای خود را بگیرد.
سیزدهمین سالگرد جانباختگان در زلزله بم روز یکشنبه پنجم دی با اجرای برنامه های مختلف فرهنگی و هنری در این شهر که تا کرمان 199 کیلومتر فاصله دارد، گرامی داشته شد.
بم در سال های پس از زلزله بتدریج به چهار شهرستان تقسیم شد و اکنون شهرستان های بم، ریگان، فهرج و نرماشیر منطقه شرق استان کرمان را شامل می شوند.
خبرنگار: سمیه حسن شاهی ** انتشار دهنده: پروانه امانی
7440/1354
کد N1588229

وبگردی