آفتاب

قیمت ماهی سفید در مازندران قد کشید

قیمت ماهی سفید در مازندران قد کشید

ساری- ایرنا- دورهمی شب یلدا و خوردن ماهی سفید دریایی شکم پر با سبزی پلو به عنوان یکی از غذاهای مهم و اصلی مازندرانی ها ،باعث افزایش چشم گیر قیمت این گونه ماهی در بازار شده است.

به گزارش ایرنا ،قیمت ماهی سفید استخوانی دریای خزر برای استفاده در شام طولانی ترین شب سال جاری ( یلدا) به کیلویی 400 هزار ریال افزایش یافت.
بررسی میدانی از بازارهای ماهی فروشی های ساری و فریدونکنار نشان می دهد که قیمت ماهیان استخوانی دریای خزر نسبت به هفته قبل به دلیل کمبود عرضه در هر کیلوگرم 100تا 120 هزار ریال افزایش یافته است.
عبدالعلی بخشی یکی از اعضای شرکت تعاونی صیادی پره و از آگاهان به بازار ماهی از فریدونکنار روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تایید افزایش چشم گیر قیمت ماهی سفید گفت: هر چند امروز تقاضای ماهی سفید دریایی به نسبت مقدار صید چندین برابر شده است، اما گران بودن قدرت خرید را از مردم گرفت.
وی با اظهار اینکه قیمت ماهی در هفته جاری نسبت به 10 روز گذشته به دلیل صید کم تا 120 هزار ریال در هر کیلو گرم بیشتر شده است، توضیح داد:گران شدن ماهی سفید دریایی سبب شد تا ،این گونه کمتر خریداری شود.
وی اضافه کرد: گرانی ماهیان دریایی ،مردم را به خوردن ماهیان پرورشی در شب یلدا سوق داده است.
وی اظهار داشت: بدلیل کم بودن ماهیان استخوانی دریایی ،ماهی پرورشی آزاد ( فیتیباک)در هر کیلو گرم 70هزار ریال، کپور 120و سفیدپرورشی 140هزار ریال خرید و فروش می شود.
حسین قدیری مدیر عامل شرکت تعاونی پره استان مازندران سردی آب دریا و وضعیت نامناسب آب و هوایی را دلیل کم شدن صید از یک هفته گذشته عنوان کرد.
وی وضعیت صید و قیمت ماهیان استخوانی را تا 10 روز پیش مطلوب دانست و افزود: در 48ساعت گذشته میانگین صید در هر دوره از تورکشی به زیر 20کیلو گرم رسیده است.
وی به مهاجرت ماهیان در اعماق دریا و خارج شدن از دسترس تورهای پره صیادی اشاره کرد و بیان داشت: صیادان شرکت های تعاونی پره استان مازندران از 20 مهرماه سالجاری تا بیستم آذرماه حدود 670 تن ماهی استخوانی به ارزش 140میلیارد ریال از دریا صید و روانه بازارمصرف کردند.
از آنجاییکه صید به روش پره منوط به وضعیت آرام امواج دریای خزر وابسته است، شرایط آب و هوایی آفتابی بدون وزش باد اهمیت خاصی دارد.
صیادان مازندرانی برای صید به روش پره از تورهایی با ارتفاع هفت تا 10 متر و به طول یکهزار و 200 متر استفاده می کنند و این تورها با قایق به آب انداخته می شود و پس از انباشته شدن از ماهیان به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می‎شود.
کفال، سفید و کپور مهم ترین گونه های ماهیان استخوانی دریای خزر است و کفال بیشترین میزان صید ماهیگیران مازندرانی را در فصل پائیز و اوایل زمستان تشکیل می دهد و از ماه بهمن به بعد هم ماهی سفید در صدر صید قرار می گیرد.
پارسال 2 هزار و 300 تن انواع ماهیان استخوانی در دریای مازندران صید شد در حالی که میانگین صید در دهه 80 بیش از هفت هزار تن بود.
صیادان مازندرانی در فصل صید سال 93 نیز چهار هزار و 409 تن انواع ماهی در دریای خزر صید کرده بودند.
چهار هزارو 200صیاد در قالب 53شرکت تعاونی از هفدهم مهرماه امسال تورهای ماهیگیری خود را در پهنه 338کیلومتری سواحل مازندرانی خزر پهن کردند.
خبرنگار : سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده:سید محسن حسن نیا
/1899/6990
کد N1582140

وبگردی