آفتاب
جنب پل حافظ

نزول شاخص با سیگنال‌های منفی کالایی

نزول شاخص با سیگنال‌های منفی کالایی

بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد افـت 37/ 0 درصدی شاخص کل بود. در بازار دیروز کمبود نقدینگی و بی‌انگیزگی معامله‌گران موجب شد تا ...

گروه بورس- همایون دارابی:بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد افـت 37/ 0 درصدی شاخص کل بود. در بازار دیروز کمبود نقدینگی و بی‌انگیزگی معامله‌گران موجب شد تا بازار با افت قیمت نمادهای بزرگ و اثرگذار مواجه شود. در همین حال تقویت شاخص دلار و افت قیمت فلزات و مواد معدنی در بازار جهانی در کاهش انگیزه و افت قیمت‌ها موثر بود. در بازار دیروز شاخص کل با افت قیمت نمادهای اثرگذاری نظیر ملی مس، گل‌گهر‌، فولاد مبارکه، سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و پالایشگاه اصفهان با کاهش 296واحدی مواجه شد و در پایان معاملات به رقم 80هزار و 413واحد رسید.در بازار دیروز توجه معامله‌گران به معاملات ابزار جدید اختیار معامله معطوف بود. در حالی که بهای سهام فولاد افت کرد، بهای اختیار خرید 130تومانی این شرکت برای بهمن ماه 11درصد رشد را نشان داد.

در بازار دیروز در گروه خودرویی ایران‌خودرو از قصد خود برای واگذاری 10 درصدی سهام بانک پارسیان خبر داد و خواهان ابراز تمایل خریداران احتمالی برای طی کردن مراحل تایید اهلیت و مذاکره شد. به نظر نمی‌رسد این معامله با توجه به وضعیت گروه بانکی و همچنین دشواری‌های انجام آن و مذاکرات سخت پیرامون قیمت این سهم بتواند تا پایان سال به نتیجه‌ برسد. در این گروه دیروز معامله‌گران بر نماد پارس خودرو متمرکز بودند. دیروز هر دو نماد حق تقدم و نماد عادی با صف خرید مواجه شدند. در گروه خودرویی همچنین ایران خودرو دیزل که قصد افزایش سرمایه101درصدی از مازاد تجدید ارزیابی دارد، برنامه واگذاری 6/ 17 درصد از سهام نماینده مرسدس بنز به ارزش 52 میلیارد تومان و به قیمت هر سهم 295 میلیون تومان را اعلام کرد. در ترکیب سهامداری شرکت نماینده مرسدس بنز، علاوه بر ایران‌خودرو دیزل، شرکت‌های ایران خودرو و تاپ خودرو با مالکیت 49 و 33 درصدی حضور دارند.

در بازار دیروز در تحولات مهم رئیس سازمان خصوصی‌سازی در مورد امکان واگذاری سهام شرکت‌های جدید در بازار سرمایه تا پایان امسال گفت: یک یا دو مورد از سهام شرکت‌ها پیش از این قیمت‌گذاری شد، از جمله سهام شرکت آلومینای جاجرم که به دلیل توثیق و توقیف، امکان واگذاری نداشت، اما به‌طور کل دیگر سهمی برای عرضه در بورس طی امسال نخواهیم داشت. میر‌علی‌اشرف‌عبدالله پوری‌حسینی درباره برخی انتقاد‌ها در مورد نحوه قیمت‌گذاری بلوک 17 درصدی ذوب‌آهن اصفهان و تلاقی با برنامه افزایش سرمایه 322 درصدی این شرکت گفت: افزایش سرمایه ذوب‌آهن هر زمان که اتفاق بیفتد، اگر منجر به باطل شدن اساس مزایده شود، طبیعی است که سازمان خصوصی‌سازی فرآیند آگهی این واگذاری را متوقف می‌کند و با ساز‌و‌کار جدید آن را انجام می‌دهد. اما سازمان خصوصی‌سازی نمی‌تواند به خاطر آینده‌ای که هنوز رخ نداده است، دست روی دست بگذارد و تسویه بدهی‌ها را مطالبه نکند.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در برابر این پرسش که آیا عرضه بلوک 17 درصدی ذوب‌آهن در روز جاری با توجه به انتظار برای گشایش نماد معاملاتی این سهم با قیمت تئوریک کمتر از قیمت اسمی پس از اعمال افزایش سرمایه به نوعی مُفت‌فروشی نیست، پاسخ داد: شخصی در گذشته از سازمان خصوصی‌سازی سهمی را خریده و الان پول اقساط را ندارد و بدهکار دولت است و می‌خواهد سهم بفروشد که بدهی دولت را بدهد. در تحولات مهم دیگر دیروز مهدی علم‌الهدی معاون پذیرش و ناشران فرابورس از پذیرش شرکت پتروصنعت گامرون به‌عنوان نخستین شرکت بازار شرکت‌های کوچک و متوسط خبر داد. در گروه برقی، معاون وزیر نیرو با اشاره به افزایش نرخ عوارض فروش برق از سه به پنج تومان به ازای هر کیلووات ساعت برای سال ۹۶، اعلام کرد: به زودی با تکمیل مراحل حقوقی، سهام مپنا و مهاب قدس به دولت باز‌می‌گردد. به ‌گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا دائمی با اشاره به ثابت ماندن نرخ عوارض فروش آب به مردم برای سال ۹۶ تصریح کرد: نرخ عوارض فروش برق به مشترکان از سه تومان فعلی به پنج‌تومان به ازای هر کیلووات ساعت افزایش می‌یابد. معاون وزیر نیرو با اعلام اینکه مراحل حقوقی بازگشت سهام مپنا و مهاب قدس به دولت و وزارت نیرو در حال انجام است، خاطرنشان کرد: به زودی با تکمیل مراحل حقوقی این واگذاری به‌طور کامل انجام می‌شود.

در گروه دارویی مسوولان گروه دارویی برکت ضمن اعلام آخرین وضعیت این هلدینگ 340 میلیارد تومانی، زمان احتمالی عرضه اولیه 10 درصدی و گمانه‌زنی کشف قیمت را اعلام کردند. وی ادامه داد: 2 تا 3 شرکت از مجموعه هلدینگ‌ها در آینده وارد بورس خواهند شد. نفت و گاز پرشیا با اخذ صلاحیت از شرکت نفت می‌تواند با شرکای خارجی در توسعه میادین نفتی و استخراج نفت فعالیت کند. از جمله رشته فعالیت‌ها در ساخت‌و‌ساز در قالب هلدینگ توسعه ساختمان تدبیر است که در بخش ساخت واحدهای مسکونی، تجاری و اداری مشغول به کار است. در زمینه فناوری اطلاعات (ICT) و حوزه دامپروری و کشاورزی از طریق تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین نیز فعال است. حمیدرضا جمشیدی مدیرعامل گروه دارویی برکت نیز به ارائه گزارش حوزه دارویی برکت پرداخت و گفت: این شرکت در 16 مرداد 95 تصمیم گرفت وارد بازار سرمایه شود و از سوی بورس نیز پذیرفته شد. وی ادامه داد: شرکت در حال حاضر با سرمایه 340 میلیارد تومانی با هدف توسعه و ارائه محصولات پیشرفته دارویی در حال فعالیت است، گروه دارویی برکت تاکنون وارد حوزه تجهیزات پزشکی نشده اما در برنامه 5 ساله قرار است به این بخش نیز ورود پیدا کند. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی و کم‌رمق بود که در آن ارزش معاملات در بورس (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) به 150میلیارد تومان و در فرابورس به 193میلیارد تومان بالغ شد.

کد N1581452

وبگردی