آفتاب
در گفت وگو با مهر مطرح شد؛

تداوم کاهش رشد جمعیت کشور بحران بزرگی را رقم خواهد زد

تداوم کاهش رشد جمعیت کشور بحران بزرگی را رقم خواهد زد

اراک- مشاور پزشکی شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور گفت: تداوم کاهش نرخ رشد جمعیت کشور در سال های آتی، بحران بزرگی را رقم می زند و باید هر چه زودتر چاره اندیشی همه جانبه در این رابطه صورت پذیرد.

طاهره لباف در گفت و گو با خبرنگار مهر در اراک، با بیان اینکه کاهش رشد جمعیت در کشور و پایین آمدن نرخ جمعیت جوان، بحران بزرگ پیش روی ما است، اظهار داشت: در حال حاضر ۱۸۰ کشور دنیا روی موضوع ازدیاد جمعیت در کشورشان تمرکز و برنامه ریزی دارند چون پی برده اند افزایش جمعیت برای آینده کشورشان در همه زمینه ها مفید است.

وی افزود: طی ۵۰ سال گذشته تلاش های نادرستی در مورد تقلیل جمعیت و کنترل جمعیت با روش های مختلف تبلیغاتی صورت گرفته که در نهایت در شرایط کنونی حرکت به سمت کاهش نرخ رشد جمعیت و پیری جمعیت کشور را رقم زده است.

مشاور پزشکی شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور بیان کرد: مردم و جامعه باید در ارتباط با مسایل بهداشتی و سلامت زنان و اینکه ناباروری و تک فرزندی در آینده عوارض منفی را برای خانواده ها به دنبال دارد باید به آگاهی کامل برسند.

لباف خاطرنشان ساخت: سیاست های دولت نقش مهمی در زمینه تشویق باروری و افزایش جمعیت ایفا می کند و قوه مجریه باید زیرساخت ها و عوامل مهیاسازی این شرایط را همانند دیگر کشورها فراهم کند.

وی تصریح کرد: در راستای سیاست های ازدیاد جمعیت، در کشور آلمان اگر پدربزرگ و یا مادربزرگ از نوه های خود نگهداری  کنند، از حقوق بازنشستگی بیشتری برخوردار می شوند، یا اینکه مرخصی بعد از زایمان در کنار خانم ها برای همسرانشان نیز منظور می شود و همه این سیاست ها در راستای تشویق خانواده ها به فرزندآوری صورت گرفته که باید در کشور ما نیز مورد توجه قرار گیرد.

مشاور پزشکی شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور ادامه داد: هم اکنون در اکثر کشورهای دنیا کسانی که بیش از سه فرزند دارند از امکانات خاصی برخودار هستند که این نوع قوانین و مشوق ها و حتی رفع تنگناهای اقتصادی در حوزه فرزندآوری باید از رسالت های دولت باشد.

لباف نقش رسانه ها را در خصوص فرهنگ سازی فرزندآوری موثر دانست و گفت: کارهای فرهنگی و فرهنگ سازی اقداماتی زمان بر و طولانی است بنابراین باید هر چه سریعتر در این حوزه وارد شویم.

وی اضافه کرد: تنها با چند سخنرانی مقطعی و یا نمایش چند فیلم، آگاهی دهی تمام نمی شود و کار به نتیجه نمی رسد، بلکه باید کار فرهنگی مداوم و مستمر پیگیری شود و با شرایط زمان پیش برود که رسانه ها در این حوزه نقش مهمی دارند.

لباف تاکید کرد: توانمندسازی باورهای خانواده ها و جامعه به منظور تصمیم گیری آگاهانه، آزادانه و مسئولانه برای انتخاب تعداد فرزندان، فاصله مطلوب بین بارداری ها از نظر تربیت فرزندان شایسته و به حداقل رساندن بارداری های پرخطر، از دیگر ضرورت ها به منظور حفظ سلامت مادران، کودکان، خانواده و در نهایت جامعه است.

مشاور پزشکی شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور با اشاره به ضرورت ایجاد آگاهی در خانواده ها نسبت به سن و زمان مناسب بارداری افزود: بارداری های پرخطر، تولد نوزاد کم وزن، سقط جنین و مرده زایی، مسمومیت های بارداری، ناهنجاری ها و عقب ماندگی های جنینی و زایمان های سخت، همگی از تبعات و آثار ناشی از بارداری در خارج از سن مناسب بارداری( ۱۸ تا ۳۵ سال) است.

گفتنی است مشاور پزشکی شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور برای سخنرانی در همایش «راهی به سوی زندگی شادتر» که به همت بسیج جامعه زنان سپاه روح الله استان مرکزی و بسیج جامعه پزشکی استان مرکزی برگزار شده، در اراک حضور یافته است.

کد N1573974

وبگردی