آفتاب

استاد برجسته حوزه علمیه قم: روش اعتدال باعث موفقیت ما در دیپلماسی نفتی شد

استاد برجسته حوزه علمیه قم: روش اعتدال باعث موفقیت ما در دیپلماسی نفتی شد

قم- ایرنا- استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: قدرت دیپلماتیک دولت، روش اعتدالی، شجاعت و تجربه وزیر نفت در کنار حوادث مهم منطقه ای و بین المللی باعث موفقیت ایران در دیپلماسی نفتی شد.

آیت الله سید محمد سجادی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا خاطرنشان کرد: شکست عربستان سعودی در بعد نظامی در سوریه و یمن و کسری بودجه شدید اقتصادی این کشور باعث شده که نتواند در برابر خواسته های به حق ومنطقی جمهوری اسلامی ایران مقاومت کند.
وی ادامه داد: مجموعه امور سیاسی، نظامی و اقتصادی باعث شده که کشور عربستان سعودی تن به پیشنهاد کاهش تولید نفت و افزایش تدریجی قیمت بدهد و با راهکارها و پیشنهادهای کشورمان همراه شود.
آیت الله سجادی بیان داشت: اوضاع اقتصادی داخلی کشورهای تولید کننده نفت اقتضا می کند که در معادلات سیاسی، اقتصادی و نظامی با ایران کنار بیایند، جمهوری اسلامی ایران امروز یک قدرت منطقه ای است و همه کشورها و حتی آمریکا راهی جز کنار آمدن با کشور ما را ندارند.
رئیس موسسه پژوهشی شهید مصطفی خمینی (ره) در قم با اشاره به نقش برجام بر این موفقیت نفتی در اوپک گفت: به صورت طبیعی اگر قطعنامه های سازمان ملل در نتیجه مذاکرات هسته ای و برجام از بین نمی رفت، خسارت بار بود و امروز قدرت مانور ایران تحت تاثیر برجام است.
آیت الله سجادی بیان داشت: اگر صهیونیست ها دنبال برهم زدن برجام هستند به خاطر آن است که به ضرر آنها تمام شده و منافعشان در خطر است.
وی با اشاره به توان و تجربه عملی وزیر نفت گفت: آقای مهندس زنگنه فرد شجاع و جدی هست و نقش وی در موفقیت نفتی بسیار تاثیرگذار است.
آیت الله سجادی گفت: آمریکا یک اژدهای چند سر است که یک سر آن اسرائیل، سردیگر آن عربستان، داعش و طالبان و... است و متاسفانه به جان منطقه افتاده است ولی امیدواریم با تدبیر و مقاومت، سرهای این اژدها در منطقه قطع شود.
وی ادامه داد: ما فرمایشات رهبر معظم انقلاب را فراموش نکنیم و باید نگاه ما به داخل باشد و بدانیم خارجی ها هرگز مشکلات ما را حل نمی کنند، بلکه آنها تنها به فکر منافع خود می باشند.
اعضای اوپک در صد و هفتاد و یکمین نشست خود در وین توافق کردند به مدت 6 ماه از ابتدای سال ٢0١٧ میلادی، روزانه یک میلیون و ٢00 هزار بشکه از تولید خود بکاهند و مجموع آن را به ٣٢ میلیون و 500 هزار بشکه در روز برسانند که این توافق برای نخستین بار از سال ٢٠٠٨ میلادی بر سر کاهش تولید نفت خام صورت می گیرد که پیشنهاد این موضوع از طرف ایران مطرح شد.
در این نشست اعضای اوپک در کنار کاهش تولید نفت اعضا، افزایش فروش نفت ایران روزانه تا 3.9 میلیون بشکه را پذیرفتند.
7401/ 6133/ خبرنگار - بهمن اطمینان ** انتشار دهنده: جعفر مسلمی
کد N1566671

وبگردی