آفتاب

خودکفایی 7800 خانوار در آذربایجان غربی با اعطای تسهیلات اقتصاد مقاومتی

خودکفایی 7800 خانوار در آذربایجان غربی با اعطای تسهیلات اقتصاد مقاومتی

ارومیه – ایرنا – فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهوری، روسای قوا و مسئولان عالیرتبه کشور است، گفت : 7800 خانوار در آذربایجان غربی با اعطای تسهیلات اقتصاد مقاومتی به خود کفایی رسیده اند.

به گزارش ایرنا ،مفهوم اقتصاد مقاومتی را برای نخستین بار رهبر معظم انقلاب در جمع کارآفرینان در شهریورماه سال 1389 مطرح فرمودند که این امر، ورود مفهوم و اصطلاحی جدید و بسیار کلیدی در حوزه اقتصاد کشور بود که در 6 سال گذشته همواره کلیدواژه توسعه کشور در سخنان بسیاری از مسئولان نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده است.
برای تعریف این نوع اقتصاد پیشرفته، مفاهیم بسیار زیادی ارائه شده ولی به نظر بسیاری از صاحب نظران، جامع ترین تعریف در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با دانشجویان مطرح شده به طوری که معظم له فرموده اند:« اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی ها و خصومت های شدید می تواند تعیین کننده ی رشد و شکوفایی کشور باشد.»
پس از شهریورماه سال 89 مسئولان عالیرتبه کشوری، روسای قوا، مسئولان استانی و صاحب نظران و کارشناسان همواره در خصوص لزوم استفاده از ظرفیت های اقتصاد مقاومتی صحبت کرده اند که این امر نشان می دهد مهمترین راه برون رفت کشورمان از تهدیدهای اقتصادی دشمنان و فرار ایران اسلامی از ضربات مهلک اقتصادی کشورهای دیگر، رسیدن شتاب انگیز به اهداف اقتصاد مقاومتی در داخلی شدن اقتصاد با نگاه به بیرون است.
دولت تدبیر و امید از 2 سال پیش مبنای برنامه ریزی ها را اقتصاد مقاومتی اعلام و همه برنامه ها را در این راستا تدوین کرده است.
اقتصاد مقاومتی، اقتصاد مبتنی بر ساختارهای مقاوم داخلی و برون نگر است که تلاش برای رسیدن به اهداف این نوع اقتصاد که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهوری، روسای قوا و مسئولان عالیرتبه کشور است، می تواند زمینه توسعه همه جانبه و مستمر را برای کشور و آذربایجان غربی فراهم کند.
در آذربایجان غربی نیز نظیر دیگر استان های کشور، از 2 سال گذشته برنامه ریزی های اقتصاد مقاومتی را در قالب سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب تمهید و اقدامات خوبی نیز در این خصوص با همراهی دولت، بخش خصوصی و نهادهای مختلف در استان انجام شده است.
این برنامه ریزی ها تا حدی است که شهرستان تکاب به عنوان شهرستان پایلوت در اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی انتخاب شده و اقدامات این بخش در شهرستان محروم تکاب به انجام می رسد تا نتیجه های حاصله در راستای توسعه استان نیز به کار گیری شود.

*** جلب مشارکت مردم و نخبگان در کنار ایجاد همدلی ارکان تحقق اقتصاد مقاومتی
قربانعلی سعادت استاندار آذربایجان غربی در این خصوص گفت: مردم رکن اصلی عمل به اقتصاد مقاومتی و همراهی با سیاست ها و برنامه های مرتبط با آن است.
وی با اشاره به محورهای ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری در عمل به اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: یکی از پنج محور ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در رابطه با عمل به اقتصاد مقاومتی، مشارکت مردمی تعیین شده که نیازمند توجه ویژه ای است.
سعادت با تاکید بر این که بدون مشارکت مردمی عمل به اقتصاد مقاومتی ناممکن است، افزود: گفتمان سازی و دعوت از مشارکت مردمی در جهت عمل به اقتصاد مقاومتی باید هر چه سریعتر اجرایی شود.
استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر ضرورت استفاده از نخبگان در گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی گفت: باید از شرکت های دانش بنیان و به طور کلی بخش خصوصی در حوزه مردمی کردن اقتصاد مقاومتی بهره بگیریم.
سعادت یکی دیگر از لازمه های عمل به اقتصاد مقاومتی و عبور از تنگناهای اقتصادی را همدلی و هماهنگی تمامی آحاد جامعه به خصوص مسئولان دانست.
وی با اشاره به برخی پتانسیل های اقتصادی کم نظیر آذربایجان غربی بیان کرد: استفاده از فناوری های روز نقش بسزایی در کاهش مصرف انرژی صنایع تولیدی و کشاورزی ایفا می کند به طوری که قطره ای کردن آبیاری زمین های کشاورزی سبب صرفه جویی در منابع و رشد بهره وری می شود.

*** خودکفایی 7800 خانوار در آذربایجان غربی با اعطای تسهیلات اقتصاد مقاومتی
سردار عابدین خرم ،فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی نیز در این خصوص گفت: 450 میلیارد ریال اعتبار در 18 ماه گذشته در قالب وام های اقتصاد مقاومتی و کم بهره به متقاضیان اعطا شده است.
وی با بیان اینکه چهار هزار کارگاه با دریافت این تسهیلات فعال شده اند، اظهار کرد: این تسهیلات به ازای ایجاد اشتغال در عرصه‌های کشاورزی و کارگاه‌های کوچک تولیدی پرداخت شده است.
فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی اضافه کرد: کارگاه ها در زمینه های صنایع تبدیلی، بسته بندی، پرورش ماکیان، پرورش قارچ و زمینه های مختلف تولیدی دیگر در استان فعال هستند.
عابدین خرم با اشاره به اینکه طرح های محرومیت زدایی در استان با مشارکت پنج هزار نفر اجرا شده است، گفت: این افراد از دانشجویان تهران و خود استان بودند که در گروه های 500 نفره به مناطق محروم اعزام شده اند.

*** 19 برنامه فرهنگی در حوزه اقتصاد مقاومتی در آذربایجان غربی تدوین شد
حجت الاسلام محمدباقر کریمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی نیز در گفت و گو با ایرنا افزود : نامگذاری امسال به نام سال اقتصاد مقاومتی و تاکید رهبر معظم انقلاب به این امر در نامگذاری و سخنرانی ابتدای سال معظم له نیز نشان می دهد که این موضوع از اهمیت بسیار زیاد و قابل توجهی برخوردار است و باید همه ما مسئولان نیز در این بخش، حساسیت های لازم را داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه فعالیت های فرهنگی زیادی در حوزه اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی باید تعریف و اجرا شود، اظهار کرد: ارتقای شاخصه های فرهنگی در جامعه، ستون تاثیرگذار اجرای این سیاست هاست که به خوبی در کشور و استان دنبال می شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: 100 فرصت شغلی در حوزه فرهنگ و هنر، امسال در راستای عمل به منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی در این استان ایجاد می شود.
حجت الاسلام کریمی افزود: این فرصت های شغلی با اعطای مجوزهای مختلف در بخش های زیرمجموعه اداره کل ارشاد نظیر چاپخانه ها، کانون های تبلیغاتی و رسانه ها با مشارکت بخش خصوصی ایجاد می شود که فرصت خوبی برای توسعه بخش های فرهنگی هنری است.
وی اضافه کرد: حمایت از آثار فرهنگی هنری از جمله راهبردهای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی است که در این خصوص نیز برنامه ریزی های خوبی در خصوص حمایت از نشر کتاب، انتشار مطبوعات و هنرهای ادبی و تجسمی داریم که در طول سال به اجرا در می آید.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی ادامه داد: می توان با زبان هنر و رسانه، بیش از هر ابزار دیگری در حوزه گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی تلاش کرد که به همین منظور 19 مورد برنامه تا پایان سال برای استان تدوین شده است.
حجت الاسلام کریمی نگاه ویژه به رسانه های مجازی به ویژه خبرگزاری ها را در توسعه گفتمان اقتصاد مقاومتی، یکی از مهمترین برنامه های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی عنوان کرد و گفت: این امر مستلزم برنامه ریزی مدون اصحاب رسانه است که در این خصوص خبرگزاری جمهوری اسلامی استان، اقدامات خوبی را انجام داده و در آینده نیز انجام خواهد داد.

*** همراهی بخش خصوصی، رکن اساسی اقتصاد مقاومتی است
سیفعلی ضربی کارشناس حوزه اقتصاد و صنعت نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه در سند چشم انداز توسعه 20 ساله کشور که بیش از 10 سال از آن گذشته است، ایران باید رتبه نخست بخش های مختلف را در منطقه کسب کند، افزود: در حال حاضر ایران رتبه سوم منطقه را در حوزه اقتصاد دارد و ما 10 سال برای بالا بردن رتبه خود وقت داریم که مهمترین عامل رسیدن به این هدف، عمل به مولفه های اقتصاد مقاومتی است.
وی اضافه کرد: علاوه بر سندهای توسعه کشوری، در استان نیز برنامه ریزی هایی برای توسعه طراحی شده که یکی از مهمترین آنها در حوزه کاری سازمان صنعت، معدن و تجارت رسیدن استان به جمع 10 استان برتر صنعتی کشور است که این امور نیز الزام های لازم استانی را دارد که باید به آنها عمل کنیم.
ضربی با تاکید بر اینکه تنها نباید دولت را مسئول اجرای سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی در کشور بدانیم، ادامه داد: همکاری بخش خصوصی و رکن اساسی قانون گذاری در کشور در این خصوص بسیار موثر و تاثیرگذار است.
وی گفت: بخش خصوصی نیز باید با امیدواری مضاعف به سمت تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور حرکت کند و تا زمانی که بخش خصوصی در این حوزه آماده نبوده و اقدام نکند، تحقق اقتصاد مقاومتی ممکن نخواهد بود.
ضربی افزود: البته در این خصوص همکاری قوه قانون گذاری با تدوین قوانین تاثیرگذار و دولت بسیار ضروری به نظر می رسد.
وی اضافه کرد: تولید محصولات با ارزش افزوده بالا، توجه به دانش بنیان بودن تولیدات، توجه بیشتر به موضوع تحقیق و توسعه در حوزه تولید همچون کشورهای پیشرفته دنیا، تنوع آفرینی برای محصولات و خدمات تولیدی و اهتمام بیشتر به ارائه مشوق های صادراتی با هدف انگیزش تولیدکنندگان به موضوع صادرات کالاها و خدمات از جمله دیگر مواردی است که می تواند زمینه پویایی تولید را فراهم کند.
وی تاکید کرد: علاوه بر نگاه به بازارهای دنیا، باید بازارهای کشورمان را نیز در راستای ایجاد تقاضا برای تولید مورد توجه قرار دهیم که در این خصوص ایجاد فرهنگ استفاده از کالاهای داخلی یک ضرورت به نظر می رسد.
به گزارش ایرنا، در آذربایجان غربی برنامه ریزی های لازم با همکاری 19 دستگاه استانی برای اجرای طرح های مبتنی بر اقتصاد مقاومتی صورت گرفته و مقدمات لازم انجام شده است.
امسال 67 پروژه و برنامه در ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی آذربایجان غربی مصوب شده که اعتبار و سرمایه گذاری در نظر گرفته شده برای آنها 69 هزار میلیارد ریال بوده است.
آبرسانی روستایی، اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی، اعطای تسهیلات به بخش مسکن به ویژه بهسازی بافت های فرسوده و طرح هایی در حوزه منابع آب و برق از جمله طرح های مصوب به شمار می روند.
1354/2093
گزارش از: صابر چهرقانی ** انتشار دهنده :پروانه امانی
کد N1563332

وبگردی