آفتاب

تراز تجاری استان کرمان مثبت اعلام شد

تراز تجاری استان کرمان مثبت اعلام شد

کرمان - ایرنا - مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمان تراز تجاری این استان در سال جاری را مثبت اعلام کرد و گفت که ارزش صادرات استان در 6 ماه نخست امسال از واردات بیشتر بوده است.

به گزارش ایرنا، حمید شیخ ‌اسدی عصر یکشنبه در نشست مجمع نمایندگان کرمان در مجلس شورای اسلامی با واحدهای تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی در استان کرمان افزود: صادرات استان در 6 ماه امسال 127 هزار تن به ارزش 642 میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی 17 درصد کاهش و به لحاظ ارزی 159 درصد افزایش داشته است.
وی گفت: واردات استان کرمان نیز در 6 ماه امسال 66 هزار تن به ارزش 435 میلیون دلار بوده که در مقایسه با سال قبل از لحاظ وزنی 4.8 درصد و از نظر ارزش 12 درصد افزایش را نشان می دهد.
مدیرکل امور دارایی و اقتصادی استان کرمان اضافه کرد: درآمد سال 95 استان 20 هزار میلیارد ریال بود که توسط سازمان برنامه و بودجه به استان ابلاغ شد و 18 هزار و 500 میلیارد ریال آن مالیاتی و یکهزار و 500 میلیارد ریال غیرمالیاتی بوده است.
وی خاطرنشان کرد: میزان وصولی درآمد مالیاتی استان در 6 ماه امسال 10 هزار و 320 میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 35 درصد رشد را نشان می دهد.
شیخ اسدی همچنین گفت: تولید ناخالص استان کرمان در سال 92 با محاسبه نفت، 309 هزار میلیارد ریال بوده که 3.8 درصد تولید ناخالص کشور را به خود اختصاص داده است.
وی اضافه کرد: استان کرمان در تولید ناخالص با سهم 3.51 درصد از تولید کشور رتبه هشتم را دارد.
وی گفت: سهم بخش های مختلف اقتصادی نشان می دهد بخش کشاورزی با 31.8 درصد، بخش صنعت با 29.3 درصد و بخش خدمات با 39 درصد اشتغال استان را به خود اختصاص داده است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمان ادامه داد: این آمار نشان می دهد در بخش های کشاورزی و صنعت اشتغال کمتری داشته ایم.
وی با اشاره به کاهش میزان اشتغال در بخش کشاورزی بیان کرد: از عوامل این کاهش، رکود اقتصادی، سرانه پایین، خشکسالی، کمبود آب و در نهایت انتقال نیروی کار به بخش خدمات است.
وی گفت: افزایش اشتغال در بخش خدمات را می توانیم افزایش واردات بی رویه و افزایش قیمت مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی بدانیم که باعث شده مصرف کننده ها توان خرید کالاهای با قیمت بالا را نداشته باشند و در نتیجه تولید کنندگان به اجبار از بخش صنعت خارج و به بخش خدمات روی آورده اند.
شیخ اسدی تصریح کرد: با وجود اینکه سیاست دولت بر تمرکز زدایی است اما پرداخت‌ها به صورت ملی صورت می‌گیرد و این مسأله موجب شده تا علاوه بر افزایش چانه‌زنی از سوی مدیران، شاهد افزایش رفت و آمدها به مرکز کشور و تحمیل هزینه‌های اضافی در این خصوص باشیم.
در این نشست که با حضور رئیس و اعضای مجمع نمایندگان استان و مدیران ارشد بانک های کرمان برگزار شد، مسائل و مشکلات اقتصادی استان مورد بررسی قرار گرفت.
خبرنگار: کمیل بهشتیان ** انتشار دهنده: عباسعلی نقی یان
7429/3028
کد N1562146

وبگردی